Na ulice składają się setki tysięcy elementów infrastruktury drogowej. Wśród nich są także obiekty mostowe i inżynierskie. Stale je kontrolujemy, aby mieszkańcy mogli bezpiecznie z nich korzystać. Przeglądy pozwalają nam na bieżącą ocenę stanu konstrukcji i podjęcie decyzji, czy kwalifikuje się do remontu o większej skali.
Tak właśnie stało się z wiaduktem mostu Poniatowskiego. Obiekt przejdzie generalny remont na niemal całym odcinku, czyli od przystanku kolejowego Warszawa Powiśle do ul. Wioślarskiej. Prace obejmą całą konstrukcję wiaduktu, opierającą się na 87 filarach i przyczółkach posadowionych na palach. Będą polegały na odnowie elementów betonowych i kamiennych, a także murów oporowych, ponadto na odtworzeniu zabezpieczenia antykorozyjnego stalowych elementów obiektu.
Przewidzieliśmy również remont przejścia podziemnego pod Al. Jerozolimskimi po wschodniej stronie mostu, które m.in. łączy dwa przystanki tramwajowe. Przejście powstało w latach 1986-1989 i od momentu oddania do użytku przechodziło tylko drobne prace konserwatorskie. Teraz zostanie poddane pierwszej tak dużej odnowie. Dzięki niej stanie się nie tylko bezpieczniejsze pod względem stanu technicznego, ale także zyska na estetyce. Pieszym przyjemniej będzie się przemieszczać z jednej strony Alej na drugą i na przystanki.
Remont wpisze się w zalecenia wydane przez Mazowieckiego Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego. Wiadukt zostanie nie tylko odnowiony, ale też odpowiednio zabezpieczony, aby służył mieszkańcom przez kolejnych kilkadziesiąt lat.
Co istotne, remont nie obejmie jezdni ani ciągów pieszych. Nie będzie się więc wiązał ze zmianami w organizacji ruchu na samej przeprawie – dotyczy bowiem konstrukcji, na której opiera się wiadukt.
Przetarg formalnie zostanie ogłoszony po publikacji w dzienniku urzędowym Unii Europejskiej. To powinno nastąpić do połowy przyszłego tygodnia. Na oferty będziemy czekać do 29 kwietnia. Jeżeli uda się rozstrzygnąć przetarg, pierwsze prace powinny zacząć się już latem. Wybrany wykonawca będzie miał czas na wywiązanie się z powierzonego zadania do końca 2024 r.
Remont wiaduktu będzie kolejnym naszym działaniem na całym obiekcie. Na przełomie 2019 i 2020 r. odnowiliśmy ceglany wiadukt, mieszczący się po północnej stronie węzła Al. Jerozolimskich z Wisłostradą. M.in. wykuliśmy stare spoiny i elementy kamienne, które zastąpiliśmy nowymi, odkopaliśmy i naprawiliśmy skrzydła obiektu, a także odnowiliśmy zniszczone fragmenty balustrad. Aby w pełni pokazać efekty naszych działań i wyeksponować fakturę kamiennej nawierzchni, w 2021 r. zamontowaliśmy iluminację wiaduktu.
W 2021 r. na moście Poniatowskiego zamontowaliśmy sześć fotoradarów. Urządzenia stanęły w pobliżu wieżyc i przystanków tramwajowych – po trzy po obu stronach przeprawy. Zaczęły działać latem, a 29 września przeprowadziliśmy takie same jak 3 lata wcześniej pomiary, aby sprawdzić, jak wpłynęły na kierowców. Efekt okazał się znakomity. Spośród 41 754 kierowców, którzy w trakcie doby pomiarowej przejechali przez most (20 744 w stronę centrum, 21 010 w kierunku Pragi), prędkość przekroczyło „zaledwie” niecałe 11 tys., czyli ok. 27 proc. We wrześniu 2018 r. spośród 47 526 samochodów, które przejechały przez przeprawę w ciągu doby, tylko 7 545 poruszało się zgodnie z przepisami. Reszta – aż 39 981 kierowców, czyli 84 proc. wszystkich – jechała szybciej niż dozwolone 50 km/h.