Wystartowała przebudowa ul. Starzyńskiego - Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie

Wyszukiwarka

Menu główne

12-08-2022

Wystartowała przebudowa ul. Starzyńskiego

Na potrzeby ruchu pieszego i rowerowego rozpoczęliśmy przesuwanie południowej jezdni ul. S. Starzyńskiego na odcinku od ul. Namysłowskiej w kierunku ronda Żaba. Pozwoli to odzyskać przestrzeń pod remont i poszerzenie chodnika oraz utworzenie drogi dla rowerów. Inwestycja zakłada też budowę sygnalizacji na przejściu przez zjazd na ul. Szwedzką. Posadzimy 33 nowe drzewa.

Wystartowała przebudowa ul. Starzyńskiego.

Obecny przekrój ul. S. Starzyńskiego między Namysłowską a zjazdem w kierunku ul. Szwedzkiej to przedzielone torowiskiem tramwajowym dwie jezdnie po trzy pasy ruchu z chodnikiem po południowej stronie. Chodnik jest już mocno zniszczony, a dodatkowo wąski. Najbardziej przy przedwojennym bloku podoficerskiego Funduszu Kwaterunku Wojskowego, gdzie piesi mają tam do dyspozycji jedynie 2,75 m od ściany budynku do krawężnika.

Dlatego właśnie w tym miejscu rozpoczęły się pierwsze prace, prowadzone przez firmę Adrog. Polegają na przygotowaniu terenu przy torach tramwajowych do przybliżenia do nich jezdni. Takie przesunięcie pozwoli przy bloku odzyskać przestrzeń nie tylko dla pieszych, ale i rowerzystów.

Likwidacja teleportu

Po południowej stronie ul. S. Starzyńskiego od Namysłowskiej w kierunku ronda Żaba, obok chodnika o odpowiedniej szerokości, powstanie też droga dla rowerów. Obecnie ten fragment tzw. teleport, czyli wyrwa w rowerowej infrastrukturze. Nie pozwala ona na przejazd na dwóch kółkach w pełni przepisowo. Rowerzyści, korzystając z chodnika, często lawirują między pieszymi, co może prowadzić do niebezpiecznych sytuacji i kolizji.

– Z centrum można tu dojechać rowerem pięcioma trasami. Ale niezależnie od wyboru ostatnie ok. 450 m trzeba pokonać na jezdni. Od strony Targówka czy Pragi alternatywy nie ma żadnej, bo z tych dzielnic na ul. S. Starzyńskiego po prostu nie da się dojechać na dwóch kółkach. Inwestycję zrealizujemy więc właśnie po to, żeby połączyć bogatą infrastrukturę rowerową po lewej stronie Wisły z tą na Targówku i zlikwidować uciążliwy teleport – podkreślił Łukasz Puchalski, dyrektor Zarządu Dróg Miejskich, na piątkowym briefingu prasowym.

 

Przy okazji remont przejdzie też przystanek autobusowy „Namysłowska 02”. Zatoka postojowa na wysokości ul. Starzyńskiego 12 zostanie zbudowana od nowa. Będzie w całości przystosowana do parkowania równoległego, ale za to dłuższa niż dotychczas. Obok znajdzie się niebieska koperta dla osób z niepełnosprawnościami.

Lepsza ochrona pieszych 

Ważnym elementem inwestycji będzie budowa sygnalizacji świetlnej na przejściu dla pieszych przez zjazd ul. Starzyńskiego w kierunku ul. Szwedzkiej. Zjazd biegnie łagodnym łukiem i choć zmienia się klasa drogi z głównej na zbiorczą, to spora część kierowców nie redukuje wystarczająco prędkości, zjeżdżając z fragmentu śródmiejskiej obwodnicy Warszawy. W dodatku przed zebrą zjazd rozszerza się. To wpływa na niski poziom bezpieczeństwa – w latach 2015-2020 doszło tu do czterech wypadków, w tym jednego śmiertelnego. Światła sprawią, że niezmotoryzowani uczestnicy ruchu będą tu lepiej chronieni, a podobne zdarzenia drogowe nie powinny mieć miejsca. 

 

Obok przejścia powstanie przejazd rowerowy. Wprowadzone zostanie nowe oznakowanie poziome – jezdnia będzie miała jeden pas, który rozwidli się do trzech w stronę ul. Szwedzkiej za zebrą (dziś rozszerza się tuż przed zebrą). Kierowcy nie będą więc mieli możliwości wyprzedzania przed przejściem. 

Ostatni element inwestycji to nowa zieleń. Posadzone zostaną wysokie na 4-5 m 33 drzewa – 19 dębów czerwonych i 14 klonów polnych. Oko cieszyć też będzie ponad 7,5 tys. krzewów i bylin o łącznej powierzchni 2014 m2. Będą to częściowo nasadzenia kompensacyjne za wycinkę 1 drzewa i 711 m2 krzewów, które kolidują z przebiegiem drogi dla rowerów i szerszego chodnika. 

Przekrój ulicy Starzyńskiego po zmianach.

Powered by Projectic.pl