W Warszawie jest 67 km i 294 m wydzielonych pasów dla komunikacji miejskiej. To jednak nie wszystko, bo niektóre ulice dostępne są wyłącznie lub przede wszystkim dla autobusów. Takich odcinków jest ponad 2,5 km. Ponadto autobusy na niektórych fragmentach swoje pasy dzielą z tramwajami – poruszają się wspólnym torowiskiem tramwajowo-autobusowym. Tak jest w al. Solidarności oraz na ul. 11 Listopada.
Dużo zależy od pogody
Niebawem metraż pasów dla autobusów się zwiększy. Właśnie rozpoczęliśmy wyznaczanie buspasów na 600-metrowym odcinku ul. Bitwy Warszawskiej 1920 r. Powstaną po obu stronach drogi między skrzyżowaniami z ulicami Szczęśliwicką i z Grójecką. Będą się mogły po nich poruszać karetki, pojazdy miejskiego transportu osób z niepełnosprawnościami, motocykle oraz taksówki.
Buspasy powinny zacząć funkcjonować od początku września, ale dużo zależy od warunków atmosferycznych. Jeśli obecny tydzień będzie deszczowy, może przesunąć się malowanie oznakowania poziomego. Można je wykonywać jedynie wtedy, kiedy jest sucho. W przeciwnym razie będzie nietrwałe – namalowane linie szybko się zetrą.
W trakcie wyznaczania buspasów zlikwidujemy trzy lewoskręty. Z ul. Bitwy Warszawskiej 1920 r. nie będzie można skręcić w lewo w ulicę Białobrzeską jadąc w obu kierunkach, a także w lewo w ul. Szczęśliwicką, podróżując od strony ul. Grójeckiej. Lewoskręt w Szczęśliwicką zostanie zachowany tylko dla kierujących się od Alej Jerozolimskich.
Badania i analizy
Wyznaczenie nowego buspasa to poważna ingerencja w organizację ruchu. Dlatego przed podjęciem decyzji przeprowadzamy szczegółowe analizy, które pozwalają ocenić faktyczną efektywość buspasa.
Wśród analizowanych czynników znajdują się m.in. natężenie ruchu pojazdów transportu zbiorowego i pojazdów prywatnych, okres funkcjonowania buspasa, straty czasowe w ruchu komunikacji miejskiej występujące przed wprowadzeniem usprawnienia, liczba skrzyżowań oraz długość odcinków prostych (od skrzyżowania do skrzyżowania).