Warszawa ma ponad 68 km wydzielonych pasów dla komunikacji miejskiej. Do tego dochodzi ponad 2,5 km odcinków ulic, które dostępne są wyłącznie lub przede wszystkim dla autobusów. Ponadto autobusy na niektórych fragmentach swoje pasy dzielą z tramwajami – poruszają się wspólnym torowiskiem tramwajowo-autobusowym. Przykładem al. Solidarności czy ul. 11 Listopada.
Pogoda pozwala malować
Niebawem długość pasów dla autobusów się zwiększy. Właśnie rozpoczęliśmy wyznaczanie buspasa w ciągu ul. Dolina Służewiecka i al. Sikorskiego. Powstanie na odcinku od skrzyżowania z ul. Nowoursynowską do ul. Jana III Sobieskiego. Prace toczą się na razie na ul. Dolina Służewiecka, postępują od strony ul. Nowoursynowskiej. Będą prowadzone przez najbliższe tygodnie w miarę warunków pogodowych, które obecnie pozwalają na działania w terenie. Na odcinku od ulic Pory i Czarnomorskiej do ul. Sobieskiego buspas (będzie na nim dopuszczony ruch karetek, pojazdów miejskiego transportu osób z niepełnosprawnościami, motocykli i taksówek) zostanie namalowany później – po zakończeniu robót związanych z przebudową sygnalizacji świetlnej.
Przy okazji tworzenia pasa dla autobusów, poprawiamy również warunki dla rowerzystów. Na skrzyżowaniu z ul. Nowoursynowską trwa też wyznaczanie dwóch brakujących przejazdów rowerowych. Oprócz nich powstaną kolejne dwa – u zbiegu z al. Wilanowską. Wymaga to jednak nieco większego zakresu robót i zostaną wykonane wiosną.
Znacznie wcześniej, bo już w przyszłym tygodniu mają zacząć funkcjonować dwa nowe przystanki „na żądanie” dla linii 166 i 195. Kończy się ich przygotowywanie – pozostał montaż m.in. ławek i znaków). Przystanek w kierunku al. Wilanowskiej, nazwany Bergamotki 01, powstał przed skrzyżowaniem z ul. Bergamotki. Przystanek w drugą stronę, w kierunku ulicy Jana III Sobieskiego, Bergamotki 02, ulokowany został za skrzyżowaniem z ul. św. Bonifacego.
Udogodnienia dla pasażerów autobusów
Utworzenie buspasa na ul. Dolina Służewiecka i al. Sikorskiego znacznie usprawni poruszanie się autobusom. Do czasu otwarcia tunelu drogi ekspresowej S2 na ciągu tych ulic tworzyły się ogromne zatory. Czynna od 20 grudnia przeprawa przejęła znaczną część samochodów, przede wszystkim ruch tranzytowy, ale ponowne obłożenie luźniejszej dziś drogi jest kwestią czasu. W okresie świąteczno-noworocznym ruch w Warszawie zawsze jest mniejszy, zaś po najbliższym weekendzie na ulicach znów będzie tłoczniej. Także na ciągu, bo stanowi część ważnej trasy międzydzielnicowej – łączy Ursynów, Mokotów i Wilanów z prawobrzeżną częścią Warszawy. Zwłaszcza dojazd na Pragę dla wielu kierowców wciąż będzie najkrótszy Trasą Siekierkowską.
Niebawem pasażerowie autobusów przestaną odczuwać niedogodności. Nowy buspas ułatwi przejazd komunikacji miejskiej, a po opóźnieniach sięgających do niedawna w godzinach szczytu nawet 10 minut nie powinno być śladu.