Pracownicy Pogotowia Drogowego ZDM przez całą dobę, siedem dni w tygodniu patrolują pas drogowy. W razie potrzeby zabezpieczają i oznakowują awarie – np. jezdni czy chodników. Prowadzą też bieżące naprawy i usuwają uszkodzenia. W sytuacji, kiedy awaria występuje na drodze, która nie jest w naszym zarządzie, aby zapewnić bezpieczeństwo wszystkim uczestnikom ruchu, Pogotowie Drogowe niezwłocznie zabezpiecza teren i przekazuje informację do właściwej jednostki.
Do końca roku jeszcze parę dni, zatem bilans nie jest jeszcze ostateczny. Do chwili obecnej pracownicy pogotowia zabezpieczyli 1076 awarii. Zarówno na drogach będących w zarządzie ZDM, jak i na pozostałych. Najwięcej – 644 – interwencji dotyczyło dróg powiatowych. Na kolejnych miejscach znalazły się drogi wojewódzkie (210 interwencji) i krajowe – 78. Do zabezpieczenia tych awarii zużyto 7290 kg masy asfaltowej na zimno. To najprostszy i najszybszy (ale doraźny) sposób uzupełniania ubytków w nawierzchni jezdni.
Wykruszenia, które bezpośrednio zagraża bezpieczeństwu dla ruchu kołowego, są zabezpieczane bez względu na to w czyim zarządzie znajduje się droga. W kolejnym etapie przesyłamy informację do właściwego zarządu drogi, który w okresie wiosennym zdejmuje masę na zimno, czyści wykruszenie i docelowo uzupełnia ubytek asfaltem lanym. Jeśli droga znajduje się w naszym zarządzie, docelową naprawę asfaltem lanym zlecamy naszemu wykonawcy.
Długa lista
Do Pogotowia Drogowego wpłynęło łącznie 35 420 zgłoszeń. Najwięcej dotyczyło oświetlenia ulicznego (12402), sygnalizacji świetlnej (6216), uszkodzeń nawierzchni (4280) i znaków drogowych pionowych (3165). Otrzymaliśmy ponad tysiąc zgłoszeń dotyczących uszkodzenia chodnika (1324), a także 579 zgłoszeń dotyczących awaryjnego zajęcia pasa drogowego i 1000 w związku z reklamami w pasie drogowym. Pojawiło się też kilkaset dotyczących np. czasowej organizacji ruchu (314), czy zieleni miejskiej (271).
Najwięcej zgłoszeń wpłynęło od mieszkańców, w tym za pośrednictwem Miejskiego Centrum Kontaktu 19115. W sumie to ponad 19 tys. zgłoszeń. Ponad 3 tys. zgłoszeń otrzymaliśmy z Centrum Zarządzania Kryzysowego (3467) i od jednostek miejskich: straży miejskiej (1665), Zarządu Oczyszczania Miasta (731), MPWIK (326), Zarządu Transportu Miejskiego (235).
Dziękujemy za zgłoszenia. Wszystkie telefony i maile od mieszkańców pozwalają nam działać jeszcze sprawniej i jeszcze szybciej zabezpieczać awarie, jak również realizować wnioski mieszkańców. Zachęcamy zatem do korzystania z ogólnomiejskiego numeru telefonu 19 115, pod którym można zgłosić każdą sprawę.