Zbudujemy drogę dla rowerów na ul. Strażackiej - Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie

Wyszukiwarka

Menu główne

09-04-2025

Zbudujemy drogę dla rowerów na ul. Strażackiej

Dojazd rowerem do Rembertowa będzie wygodniejszy. Otworzyliśmy oferty w przetargu na budowę drogi dla rowerów, która połączy istniejące już trasy rowerowe wzdłuż ul. Żołnierskiej i ul. Zesłańców Polskich.

W Warszawie nieustannie rozwija się infrastruktura rowerowa, a miasto stawia na zapewnienie lepszych warunków do poruszania się rowerzystów. Aby poprawić komfort i bezpieczeństwo użytkowników jednośladów w lutym br. ogłosiliśmy przetarg na budowę drogi dla rowerów na ulicy Strażackiej. Teraz przyszedł czas na otwarcie ofert. Jest ich aż sześć, a rozpoczynają się od blisko 2 mln 41 tys. zł, zaś kończą na niecałych 2 mln 825 tys. zł. Przyjrzymy się im i wybierzemy najlepszą. Wybrany w przetargu wykonawca na wykonanie zadania będzie miał 6 miesięcy od dnia podpisania umowy.

Spory pakiet zmian dla rowerzystów

Planowana droga o długości ok. 0,5 km przebiegać będzie po południowej stronie ul. Strażackiej. Przyda się, bo dziś rowerzyści muszą się poruszać po jezdni, która charakteryzuje się intensywnym ruchem samochodowym. Bitumiczną trasę rowerową o szerokości 2,5 m poprowadzimy po nasypie. Uzyska ona swoje własne nowoczesne oświetlenie. W ten sposób połączymy ją z wybudowanymi w poprzednich latach drogami dla rowerów wzdłuż ul. Żołnierskiej, Zesłańców Polskich i Cyrulików.

Rondo Polskich Maratończyków zostanie doświetlone oraz wybudujemy wokół niego brakujące dwa przejazdy rowerowe – każdy o szerokości 3,0 m.

Nie tylko rowery

Poprawa bezpieczeństwa będzie więc polegała głównie na wyznaczeniu nowej szerokiej trasy, oddzielonej od jezdni. To jednak nie wszystko. W rejonie skrzyżowania z ul. Żołnierską ograniczmy prędkość na jezdni do 40 km/h, “wyesujemy” tor jazdy oraz wybudujemy wyspę drogową, która skanalizuje ruch pojazdów na jezdni.

W ten sposób ograniczymy skutki potencjalnych zdarzeń drogowych przed istniejącym przejściem dla pieszych i przejazdem dla rowerzystów. Przebudujemy również peron przystanku autobusowego przystanku „Żołnierska 02” oraz okalający go chodnik, którego nawierzchnia będzie się składała ze znanych w Warszawie płyt betonowych o rozmiarze 50×50 cm.

Jezdnia, w rejonie zatoki autobusowej, zostanie poszerzona na skosach. W ramach przeprowadzanych prac wymienimy również istniejące słupy oświetleniowe znajdujące się wzdłuż jezdni ul. Strażackiej.

Oczywiście zieleń też

Tradycyjnie nie zapomnieliśmy o zieleni. W ramach inwestycji nasadzimy 14 drzew – będą to klony polne. Nie zabraknie również krzewów i bylin ozdobnych – będzie ich łącznie 228 m2. Do tego celu wybraliśmy gatunki: irgę poziomą, pięciornik krzewiasty oraz mieszanki bylin: m.in. sesleria, pysznogłówka, szałwia, lilowiec oraz pragnia, gajowiec i tiarella. Planowane lokalizacje nasadzeń dostosowaliśmy do specyfiki nowego zagospodarowania terenu.

Ponownie dobrze wykorzystane środki unijne

Inwestycja uzyskała dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej z projektu „Rozwój sieci tras rowerowych Warszawy – etap III” w ramach programu „Fundusze Europejskie dla Mazowsza 2021-2027”. Będzie to kolejna z wielu dróg rowerowych wybudowanych lub przebudowanych z wykorzystaniem środków unijnych, które przez ostatnie lata diametralnie odmieniły warunki poruszania się rowerem po stolicy. Są to odcinki m.in. wzdłuż ul. Marszałkowskiej, al. Jana Pawła II czy al. Jerozolimskich.

Jednocześnie nadal przygotowujemy i sukcesywnie realizujemy kolejne trasy rowerowe – o liście planowanych inwestycji informowaliśmy w komunikacie na początku marca.

 

Powered by Projectic.pl