Uzupełnimy brakujące połączenia
W ramach inwestycji wybudujemy nową asfaltową drogę dla rowerów oraz wyremontujemy jezdnię serwisową na wysokości numeru 84, przez którą poprowadzimy ruch rowerowy.
Szerokość nowej drogi będzie wynosić 2,5 m a na przejazdach będzie to 3,0 m. Pozwoli to nam na utworzenie korytarza rowerowego z Bemowa, biegnącego wzdłuż ul. Górczewskiej, ul. Leszno i al. „Solidarności” do al. Jana Pawła II. Zapewnimy też bezpośredni dojazd na dwóch kółkach do Urzędu Dzielnicy Wola i znajdującej się przy nim stacji Warszawskiego Roweru Publicznego – Veturilo.
-
Zobacz, jak zmieni się al. "Solidarności" 🔍
Wybudujemy też przejazdy oraz łączniki przy skrzyżowaniu z ul. Żelazną tak, aby nowa infrastruktura obsługiwała wszystkie kierunki ruchu. Przejście dla pieszych i przejazd na wysokości skweru kard. Wyszyńskiego będą wyniesione, co poprawi bezpieczeństwo uczestników ruchu.
Nie zapomnieliśmy również o parkingach dla rowerów – w ramach inwestycji ustawimy 25 nowych stojaków.
Parkowanie na jezdnię
Metamorfozę przejdzie również północna jezdnia al. „Solidarności” (w kierunku Bemowa). Z dotychczasowych trzech pasów ruchu pozostaną dwa – parkowanie przeniesiemy z chodników na dotychczasowy trzeci pas ruchu. Z kolei na jednokierunkowym fragmencie ul. Leszno ruch samochodowy będzie odbywał się po dotychczas niewykorzystywanej powierzchni wyłączonej z ruchu, a drogę rowerową poprowadzimy w śladzie obecnego pasa jezdni. Pozwoli to zachować zieleń, w tym cenne drzewa.
Przeniesiemy też przystanek tramwajowy i autobusowy w ciągu al. „Solidarności” ze wschodniej na zachodnią stronę skrzyżowania z ul. Żelazną. W ten sposób skrócimy dystans wymagany do przejścia w celu przesiadki przez pasażerów transportu publicznego.
Dużo nowej zieleni
Tradycyjnie nie zapomnieliśmy o zieleni. W ramach inwestycji nasadzimy 59 drzew, w tym 26 wiązów, 15 olsz, 12 wiśni i 6 kasztanowców. Nie zabraknie również krzewów i bylin – ich łączna powierzchnia wyniesie prawie 14 tys. m2. Z krzewów będą to np. nawroty czerwonobłękitne, trzmieliny, tawuły, irgi i róże odkrywkowe. Z bylin wybraliśmy m.in. astry, tawułki, jeżówki, szałwie i tulipany.
Na oferty czekamy do 7 marca. Wybrany w przetargu wykonawca na realizację prac będzie miał 8 miesięcy od momentu podpisania umowy.
Inwestycja otrzymała dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej z projektu „Rozwój sieci tras rowerowych Warszawy – etap III” w ramach programu „Fundusze Europejskie dla Mazowsza 2021-2027”.
Co dalej?
Docelowo powstanie dalszy ciąg trasy rowerowej wzdłuż al. „Solidarności” na wschód aż do pl. Bankowego wraz ze zmianami na skrzyżowaniu z al. Jana Pawła II i z ul. Andersa. Pozwoli to w przyszłości dowiązać ten ciąg do trasy N-S, która jest budowana wzdłuż ul. Andersa. Przygotowujemy się też do wybudowania drogi rowerowej po wschodniej stronie al. Jana Pawła II od Ronda ONZ do al. Solidarności – inwestycja ta również uzyskała dofinansowanie ze środków unijnych.