Warszawa ma być dla wszystkich. Cały czas pracujemy, by taka była. Dlatego pod koniec stycznia ogłosiliśmy przetarg na budowę pochylni na Przyczółku Grochowskim, a niedawno podpisaliśmy umowę z wybranym wykonawcą. Została nim firma Strabag, która wybuduje nowy obiekt za nieco ponad 4,8 mln zł.
Dostęp jest, a teraz będzie wygodniejszy
Już od kilku lat do każdego miejsca w rejonie Przyczółka Grochowskiego zapewniony jest dostęp bez barier. Wiele z niedogodności udało się usunąć przy okazji przebudowy wiaduktu prowadzącego z ul. Ostrobramskiej do ul. Kinowej i al. Stanów Zjednoczonych. Wciąż jednak są relacje, które wymagają poprawy. Problemem jest właśnie połączenie między północną stroną ul. Ostrobramskiej a ul. Kinową. Najprostsza droga prowadzi przez schody. Dlatego też osoby z niepełnosprawnością ruchową muszą nadkładać drogi, aby je ominąć.
Pochylnia, która powstanie w ciągu między ulicami Międzyborską a Rozłucką będzie odpowiedzią na te niedogodności. Pojawi się po północno-wschodniej stronie tamtejszego węzła drogowego, po wewnętrznej stronie łącznicy umożliwiającej kierowcom jadącym al. Stanów Zjednoczonych w stronę ronda Wiatraczna dojazd do ul. Kinowej. Na pochylni poprowadzimy ciąg pieszo-rowerowy, który będzie biegł również po wiadukcie. Będzie rozpoczynać się przy istniejącym przejściu podziemnym – gdzie znikną schody – i zostanie podłączona do wiaduktu w miejscu przygotowanym jeszcze w ramach jego przebudowy.
Do wiaduktu od ul. Kinowej będą prowadzić wyremontowany chodnik oraz nowa droga dla rowerów, która będzie połączona z istniejącymi już drogami oraz przejazdami rowerowymi w rejonie ul. Rozłuckiej. Wzdłuż ul. Ostrobramskiej nowy ciąg pieszo-rowerowy rozdzieli się na chodnik i drogę dla rowerów, która zakończy się przejazdem przez ul. Międzyborską.
Dostępna Ostrobramska i Trasa Łazienkowska
Likwidacja barier to jeden z naszych priorytetów. Dążymy do tego, aby każdy mógł swobodnie poruszać się po mieście. Dlatego też dążymy do wybudowania pochylni. Przetarg, w którym właśnie otworzyliśmy oferty, jest już trzecim. W dwóch poprzednich ofert było niewiele i przede wszystkim były bardzo wysokie – od ok. 7 do ok. 9 mln zł – lub nie spełniały formalnych wymogów. Warto było jednak poczekać, ponieważ teraz mamy do wyboru znacznie więcej znacznie niższych ofert – w tym aż dwie poniżej 5 mln zł.
Obiekt będzie kolejnym już elementem na rzecz zwiększania dostępności w okolicy. Między innymi przy okazji wspomnianej przebudowy wiaduktu odnowiliśmy chodniki, ciągi pieszo-rowerowe i perony przystankowe, które podnieśliśmy do poziomu 16 cm ponad jezdnię, by ułatwić wsiadanie do autobusów. Przebudowaliśmy także schody po północnej stronie wiaduktu, dostosowując je do aktualnych norm.
W zeszłym roku wybudowaliśmy nowe przejście dla pieszych wraz z przejazdem rowerowym na skrzyżowaniu ul. Ostrobramskiej z ulicami Grenadierów i Poligonową. Wcześniej piesi na drugą stronę ul. Ostrobramskiej w tym miejscu mogli przedostać się jedynie przez kładkę. Także w zeszłym roku zakończyliśmy prace na pl. Na Rozdrożu w ciągu Trasy Łazienkowskiej, której ul. Ostrobramska jest przedłużeniem. Wybudowaliśmy tam windy na perony przystankowe oraz wyznaczyliśmy naziemne przejścia dla pieszych w miejsce podziemnych. Dzięki temu każdy może teraz bez problemu korzystać z placu.
Projekt stałej organizacji ruchu
Przyczolek-Grochowski-Kinowa-Miedzyborska-DDR-CPR-i-pochylnia-SOR-2024-ZDMAktualizacja
Ten artykuł został pierwotnie opublikowany w połowie października 2024 r., a następnie zaktualizowany o nowe, istotne informacji w drugiej połowie marca 2025 r. (otwarcie ofert) i pod koniec maja 2025 r. (podpisanie umowy).