Przejście dla pieszych przez ul. Wawelską przy ul. Skodowskiej-Curie (na odcinku pomiędzy ulicami Żwirki i Wigury i Grójecką) jest jednym z najbardziej niebezpiecznych w całej Warszawie. Dochodziło tam do wielu potrąceń i wypadków z udziałem pieszych. Tylko w ostatnich dwóch latach (2014-2015) odnotowano ich w tym miejscu 10, rannych zostało tam 15 osób.
Nie bez znaczenia jest tu też duże natężenie ruchu. Wawelska to szeroka, dwujezdniowa arteria, z trzema pasami ruchu w każdym kierunku. Z wykonanych przez nas pomiarów (dane z 2014 r.) wynika, że zarówno w szczycie porannym jak i popołudniowym w każdym kierunku ulicy Wawelskiej przejeżdża ok. 2 tys. pojazdów na godzinę, a przez istniejące przejście przechodzi około 120 osób na godzinę (zarówno w szczycie porannym, jak i popołudniowym).
Dlatego to skrzyżowanie znalazło się na szczycie listy miejsc, w których planujemy budowę sygnalizacji. Po przyznaniu środków na ten cel przez Radę Warszawy, niezwłocznie przystąpiliśmy do prac projektowych. Teraz projekt jest gotowy i przystępujemy do realizacji.
W ramach prac, na które ogłosiliśmy przetarg, na skrzyżowaniu powstanie sygnalizacja świetlna przystosowana do pracy w akomodacji, wyposażona w detekcję pieszych. Projekt zakłada też „wyprostowanie przejścia” przez ul. Wawelską i pozostawienie azylu w obrębie pasa rozdzielającego jezdnie. Dziś przejście przeprowadzone jest w formie labiryntu (odgięcie trasy) ograniczonego barierkami, co wymusza na pieszych zwrócenie uwagi na nadjeżdżające pojazdy. Zmiany przyczynią się do zwiększenia bezpieczeństwa pieszych w obrębie skrzyżowania.
Równolegle do przejścia dla pieszych pojawi się przejazd rowerowy, łączący ul. Skodowskiej-Curie z ul. Korzeniowskiego. Na takie rozwiązanie głosowali mieszkańcy w ramach budżetu partycypacyjnego.
Sygnalizacja obejmie również wyjazd z ul. Skłodowskiej-Curie i lewoskręt z Wawelskiej w tę ulicę.
Oferty w przetargu można składać do 30 maja br. Wybrany wykonawca będzie miał 50 dni na budowę sygnalizacji.