Na skrzyżowaniu ulic Wólczyńskiej i Nocznickiego powstanie sygnalizacja świetlna. Właśnie wybraliśmy wykonawcę tej inwestycji. Spośród trzech ofert wybraliśmy tę firmy Wod-Kan-Bruk opiewającą na niecałe 3,2 mln zł. Po podpisaniu umowy wybrany wykonawca będzie miał 150 dni na wykonanie zadania.
Skrzyżowanie ulic Wólczyńskiej i Nocznickiego to duże skrzyżowanie, na którym przecinają się drogi prowadzące m.in. do metra Młociny czy na Cmentarz Północny. Jednocześnie na skrzyżowaniu tym spotykają piesi i kierowcy, ale także autobusy i tramwaje. Sygnalizacja świetlna pomoże w uporządkowaniu ruchu oraz poprawie bezpieczeństwa na skrzyżowaniu.
Nie tylko sygnalizacja
W ramach budowy sygnalizacji zmieni także organizacja ruchu. Największą zmianą będzie odsunięcie przejścia dla pieszych przez ul. Nocznickiego dalej od skrzyżowania. Podczas przeprowadzonego w latach 2016-2020 audytu przejść dla pieszych audytorzy ocenili przejście dość wysoko – ocena 3 w skali 0-5 – ale jednocześnie mieli co do niego szereg uwag. Należy również pamiętać, że sygnalizacja oznacza poprawę bezpieczeństwa także dla pozostałych uczestników ruchu.
Audytorzy zwracali uwagę na niewiele miejsca dla kierowców do zatrzymania się przed wspomnianym przejściem, co mogło prowadzić do niebezpiecznych sytuacji. Samo przejście uznali również za zbyt długie. Zalecali jego skrócenie oraz właśnie budowę sygnalizacji. Sygnalizacja będzie. Natomiast po przesunięciu zebra będzie znajdować się w miejscu, gdzie jezdnia jest węższa. Przesunięcie przejścia przez ul. Nocznickiego wymaga również wyznaczenia nowego przez torowisko tramwajowe. Tak oczywiście się stanie. W ciągu obu oraz w ciągu przejścia przez ul. Wólczyńską zostaną również wyznaczone przejazdy rowerowe. Zostaną podłączone do wybudowanej niedawno drogi dla rowerów wzdłuż ul. Wólczyńskiej.
To wciąż jednak nie wszystkie zmiany, jakie wprowadzimy w ramach budowy sygnalizacji na skrzyżowaniu. Przesuniemy do niego istniejące przejście na wysokości ul. Wólczyńskiej 107. Dzięki temu będzie tam komplet przejść dla pieszych. Przebudujemy również chodniki. Zmiany odczują także kierowcy. Przebudowie ulegnie przystanek autobusowy „Popiela 02”. W miejscu zatoki powstanie pas, który będzie służyć do skrętu w prawo. Pozwoli to również na poszerzenie chodnika. Kształt tego typu zmian za każdym razem konsultowany jest oczywiście z Zarządem Transportu Miejskiego.
Będą też nowe chodniki
Poza nową sygnalizacją na ul. Wólczyńskiej pojawią się także nowe chodniki. Ogłosiliśmy przetarg na budowę trotuaru po północnej stronie ulicy między ulicami Horacego a Nocznickiego. To realizacja dwóch projektów z budżetu obywatelskiego. Na oferty czekamy do 20 lutego. Następnie przyjrzymy się wszystkim i wybierzemy najlepszą. Wybrany wykonawca będzie miał na budowę 90 dni od podpisania umowy.
Wzdłuż ul. Wólczyńskiej zarówno na odcinku między ulicami Horacego a Sokratesa, jak i Sokratesa a Nocznickiego istnieją już chodniki. Ciągną się jednak przy samej ulicy, a od najbliższych zabudowań oddziela je torowisko i szeroki pas zieleni. Jest to przede wszystkim kłopotliwe na tym pierwszym odcinku, gdzie są budynki mieszkalne. Piesi skracają więc sobie drogę przez wspomniany pas zieleni, co widać po licznych przedeptach. Przedepty powstały także na drugim odcinku. Rozpoczynają się na wprost przejścia dla pieszych przez ul. Sokratesa.
Na odcinku Horacego-Sokratesa nowy chodnik będzie blisko zabudowań. Powstaną także odnogi łączące go z drogą wewnętrzną wokół pobliskiego osiedla, a także z przystankiem tramwajowym przy skrzyżowaniu z ul. Sokratesa i przejściem dla pieszych przez ul. Wólczyńską. Podobnie będzie w przypadku drugiego odcinka, gdzie w zeszłym roku powstała droga dla rowerów. Oba krańce chodnika będą rozwidlone, zapewniając wygodne połączenie z przystankami i przejściami dla pieszych oraz chodnikami w ciągu ulic Nocznickiego i Sokratesa.
Budujemy sygnalizacje
Na mapie Warszawy pojawia się coraz więcej skrzyżowań czy przejść dla pieszych z sygnalizacją świetlną. W tym roku światła powstały na skrzyżowaniu ulic Branickiego i Sarmackiej oraz na przejściach przez ul. Rembielińską (na wysokości nr 8) oraz ul. Maczka (na wysokości ul. Niedzielskiego „Żywiciela”).
Jednocześnie przebudowujemy istniejącą sygnalizacją, np. przy okazji wyznaczania nowych przejść dla pieszych czy zmian w organizacji ruchu. Tak było przy budowie przejścia przez Wisłostradę na skrzyżowaniu z ul. Karową czy dzieje się przy budowie przejścia na skrzyżowaniu ulic Ostrobramskiej i Poligonowej.
Sygnalizacja to jeden z najlepszych sposobów na poprawę bezpieczeństwa. Budujemy ją w miejscach, gdzie jest inne rozwiązania z zakresu bezpieczeństwa ruchu drogowego nie przyniosłyby takiego efektu. Jednocześnie porządkuje i upłynnia ruch. Dlatego w kolejnych latach można się spodziewać kolejnych tego typu inwestycji.
Aktualizacja
Ten artykuł został pierwotnie opublikowany w pierwszej połowie listopada 2024 r., a następnie zaktualizowany o nowe, istotne informacje (otwarcie ofert) pod koniec listopada 2024 r., w drugiej połowie stycznia 2025 r. (rozstrzygnięcie) oraz na początku lutego 2025 (ogłoszenie przetargu na budowę chodników).