W Warszawie pod opieką Zarządu Dróg Miejskich znajduje się ponad 800 km dróg. Do naszych głównych zadań należy utrzymanie odpowiedniego stanu infrastruktury drogowej. Modernizujemy drogi, budujemy sygnalizacje i oświetlenie, tworzymy nowe drogi dla rowerów i poprawiamy bezpieczeństwo pieszych. Zarządzamy również strefą płatnego parkowania. Więcej o zadaniach ZDM można się dowiedzieć pod adresem https://zdm.waw.pl/o-nas/przedmiot-dzialalnosci/.
Na koniec 2021 roku prezentujemy subiektywny wybór najważniejszych projektów ostatnich 12 miesięcy – kolejność alfabetyczna.
Fotoradary na moście Poniatowskiego
Na moście Poniatowskiego kierowcy notorycznie przekraczali prędkość. Potwierdziły to nasze badania z września 2018 r. Wykazały, że w ciągu doby pomiarowej 47,5 tys. jadących w obu kierunkach samochodów, ok. 40 tys. poruszało się szybciej niż powinno – czyli aż 84 proc. Przekładało się to na niski poziom bezpieczeństwa na przeprawie, na której w latach 2015-2019 doszło do 26 wypadków, w tym 16 właśnie z powodu nadmiernej prędkości. Rozwiązaniem okazały się fotoradary. Latem na moście zamontowaliśmy 6 takich urządzeń. Bardzo szybko dowiodły swojej skuteczności. Według pomiarów z końca września prędkość przekroczyło „zaledwie” niecałe 11 tys. kierowców spośród 41,8 tys., czyli ok. 27 proc. W zdecydowanej większości były to przekroczenia nieznaczne. Trzy lata temu za nadmiernie szybką jazdę, w ciągu jednej doby, prawo jazdy powinno stracić 370 osób. W tym roku przez całą dobę badań prędkość ponad 100 km/h zmierzyliśmy… jeden raz.
Modernizacja oświetlenia
Bezpieczeństwo ruchu drogowego zależy od dobrej widoczności po zmroku. Dlatego co roku modernizujemy stare oświetlenie i montujemy nowe tam, gdzie go brakuje. W 2021 r. kontynuowaliśmy wymianę opraw w tunelach i pod wiaduktami. Lampy ledowe w miejsce sodowych zamontowaliśmy w 11 takich obiektach. Obecnie trwają prace w największych przez nas administrowanych – w ciągu Wisłostrady. Jasność poprawiliśmy także na węzłach drogowych: na masztach usytuowanych przy dużych skrzyżowaniach, wzdłuż jezdni, na placach czy przy pętlach autobusowych również wymieniliśmy „sody” na LED-y. To preludium tego, co czeka nas już w 2022 r. – instalacja zaprezentowanych przed świętami ledowych opraw „SAVA” na wszystkich podległych nam drogach w Warszawie (ponad 38 tys. lamp). „Operacji” nie przeprowadzimy tam, gdzie LED-y już wiszą – czyli m.in. na ulicach Lubelskiej, Ratuszowej, Przyczółkowej, Grzybowej i Szosowej oraz pl. Inwalidów, gdzie oświetlenie zmodernizowaliśmy w 2021 r.
Po aktualne informacje zapraszamy do działu “Wymiana opraw oświetleniowych”
To jest tekst archiwalny, który nie jest aktualizowany na bieżąco. Dokładna liczba opraw oświetleniowych przewidzianych do wymiany, zakres i tempo tych prac oraz oszczędności z tym związane są zmienne, zwłaszcza w długim okresie. Wynika to koordynacji z innymi inwestycjami, z istotnych czynników zewnętrznych występujących na przestrzeni lat (wojna, pandemia, inflacja itp.) oraz ze zmian cen energii elektrycznej rok po roku.
„Obwodnica” Gocławia
U progu 2021 r. obraz ulic Meissnera i Umińskiego był następujący: prawe pasy zajęte przez zaparkowane samochody, które kierowcy zatrzymywali również tuż przed przejściami dla pieszych, obniżając poziom bezpieczeństwa. U progu 2022 r. prawe pasy są tam zatokami postojowymi, a przechodniów wkraczających na zebry separują od aut obszary wyłączone z ruchu, które w przyszłości staną się ogrodami deszczowymi. Poza uporządkowaniem parkowania wyznaczyliśmy tam pasy rowerowe, a na ul. Meissnera dodatkowo wymieniliśmy nawierzchnię. Podobne zmiany od kilku tygodni wprowadzamy na ul. Abrahama.
Plac Pięciu Rogów
Miejsce, w którym spotykają się ulice Bracka, Chmielna, Krucza, Zgoda i Szpitalna, jest jednym z najważniejszych przestrzeni publicznych Śródmieścia. Dotychczasowy sposób zagospodarowania placu daleki był od pełnego wykorzystania jego walorów. Postanowiliśmy to zmienić. Przebudowa rozpoczęła się w marcu. Wiosną prace były kilkukrotnie przerywane – z powodu znalezisk o potencjalnych wartościach archeologicznych. Dopiero w wakacje realizacja inwestycji nabrała rozpędu, a pierwsze efekty stały się widoczne we wrześniu. Trwało wtedy układanie posadzki, równocześnie przebudowywana była ul. Szpitalna. Stan na koniec 2021 r. to gotowa wschodnia strona placu i roboty w zachodniej jego części. A także posadzonych 9 klonów polnych spośród 22, które docelowo upiększą obiekt.
Przebudowa skrzyżowania al. Wilanowskiej z ulicami Kosiarzy i Sarmacką
Najważniejsza inwestycja z punktu widzenia mieszkańców miasteczka Wilanów. Jeszcze w wakacje wjazd do niego nie pył najprostszy, bo było tylko pięć możliwości, aby się tam dostać, w tym tylko jedna dla poruszających się od strony Konstancina-Jeziorny. Równie trudny był wyjazd, zwłaszcza w kierunku centrum – możliwy był tylko ul. Branickiego i al. Rzeczypospolitej. Od września jest inaczej. Nowe połączenie zapewnia przedłużona ul. Sarmacka, którą włączyliśmy do skrzyżowania z al. Wilanowską i ul. Kosiarzy. Przebudowaliśmy sygnalizację świetlną, aby obsługiwała podłączoną nową drogę, na północnej jezdni al. Wilanowskiej utworzyliśmy lewoskręt, a na południowej – pas do skrętu w prawo. Ponadto wytyczyliśmy dwie nowe zebry (po wschodniej stronie alei i przez Sarmacką) i utworzyliśmy dwa przejazdy rowerowe, w tym jeden w ciągu drogi dla rowerów.
Rondo Dmowskiego
W miejscu, gdzie przecinają się Al. Jerozolimskie i ul. Marszałkowska, poprawiamy bezpieczeństwo i dostępność. Główne zmiany, jakie wprowadzamy na rondzie Dmowskiego, to cztery naziemne przejścia dla pieszych oraz dłuższe i szersze przystanki tramwajowe. Lokalizacje nowych zebr są już widoczne, a przystanki nowy kształt zyskały na ul. Marszałkowskiej (na jej wlotach do ronda wymieniliśmy nawierzchnię). Obecnie prace skupiają się w Al. Jerozolimskich. Widoczna jest już za to nowa zieleń, bo jednym z elementów przebudowy ronda była poprawa jego estetyki. Na wyspie i wokół niej posadziliśmy ponad 20 tys. krzewów i bylin oraz 56 drzew – platany, dęby i lipy. Powierzchnia, jaką zajęły nowe rośliny, wynosi 6,6 tys. m kw. i jest zbliżona do tej, jaką zajmuje piłkarskie boisko.
Rozszerzenie SPPN o Ochotę i Żoliborz
15 listopada SPPN powiększyła się o całą Ochotę i Żoliborz. Strefa rozszerzyła się o ok. 14,2 tys. miejsc postojowych i obejmuje ich teraz ok. 52 tys. W poczet SPPN na Ochocie weszło 145 ulic, a na Żoliborzu – 121. Zamontowaliśmy na nich 250 parkomatów. Dzięki temu uporządkowaliśmy też parkowanie, a na niektórych ulicach przenieśliśmy postój z chodników na jezdnie. Mieszkańcy ze zdziwieniem znajdowali wolne miejsca postojowe na ulicach, które od lat były zastawione autami z innych dzielnic. Razem z nowymi obszarami w SPPN zaczął funkcjonować nowy rodzaj abonamentu mieszkańca – obszarowy. Kosztuje 600 zł rocznie i uprawnia do parkowania na obszarze obejmującym całe osiedle lub znaczną część dzielnicy. Z kolei od 1 stycznia strefa w dni robocze obowiązuje o 2 godziny dłużej – od 8 do 20.
ul. Marszałkowska
Wspomniane wcześniej tzw. plac Pięciu Rogów i rondo Dmowskiego przebudowywane są w ramach Nowego Centrum Warszawy. Pod tym samym szyldem zmieniamy ul. Marszałkowską. Zaczęliśmy od fragmentu wzdłuż pl. Defilad. Po zachodniej stronie wyremontowaliśmy chodniki, wybudowaliśmy drogę dla rowerów, utworzyliśmy zatokę do parkowania i posadziliśmy 34 lipy srebrzyste ‘Varsaviensis’ w otoczeniu licznych krzewów i bylin. Następnie przebudowaliśmy skrzyżowanie Marszałkowskiej z Królewską, gdzie położyliśmy nową nawierzchnię, usprawniliśmy działanie sygnalizacji i „dorzuciliśmy” zieleń w miejscu zbędnego betonu. Poprawiliśmy też bezpieczeństwo na przejściu dla pieszych przy Senatorskiej i Elektoralnej, wyposażające je w światła. A to nie wszystko – w międzyczasie podpisaliśmy umowę z dwoma pracowniami, które do końca 2022 r. sporządzą projekt wykonawczy dotyczący przebudowy ul. Marszałkowskiej na odcinkach od pl. Konstytucji do ul. Nowogrodzkiej i od ul. Królewskiej do pl. Bankowego.
ul. Sokratesa
Od lipca przebudowujemy tę bielańską ulicę, aby stała się bezpieczna i wygodna. Obecnie roboty prowadzimy na jezdni północno-zachodniej – po tym, jak na początku grudnia w docelowy kształt „ubraliśmy” jezdnię południowo-wschodnią. Wiosną 2022 r. zmieniona powinna być cała ulica. Zyska krótsze i zabezpieczone azylem przejścia dla pieszych(w tym jedno nowe), a także dwukrotnie szerszy chodnik po północno-zachodniej stronie. Zostanie też wzbogacona o dodatkową zieleń, bo do obecnych drzew dołączą kolejne w towarzystwie licznych nowych krzewów. Zmiany już uzupełniła modernizacja oświetlenia – po zmroku jasność zapewniają ledowe lampy, które zawisły na nowych, stalowych latarniach.
ul. Stalowa
Podczas przebudów czy modernizacji ulic staramy się również je upiększać. Poprawę estetyki uzyskujemy poprzez sadzenie zieleni. W 2021 r. posadziliśmy 201 drzew oraz dziesiątki tysięcy krzewów i bylin. Przykładem ulicy, której „lifting” polegał wyłącznie na zazielenieniu, jest Stalowa. Między Inżynierską a Szwedzką w miejscu zbędnego betonu posadziliśmy 34 drzewa (robinie akacjowe) i 8857 takich roślin jak hortensja bukietowa, ognik szkarłatny, śnieguliczka Chenaulta, wiśnia karłowa i irga błyszcząca. Pozostałe ulice, na których pojawiła się zieleń, to m.in. Marszałkowska, Redutowa, Idzikowskiego, Wrocławska czy Stryjeńskich.