ZDM podsumowuje 2021 rok. Najważniejsze projekty - Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie

Menu główne

31-12-2021

ZDM podsumowuje 2021 rok. Najważniejsze projekty

Rok 2021 niewiele różnił się od poprzedniego. Wciąż kluczową rolę odgrywał koronawirus, który niemal przez cały czas utrudniał prace. Mimo pandemii udało nam się pchnąć do przodu wiele ważnych projektów. Inwestycyjnie skupiliśmy się na Nowym Centrum Warszawy, ale nasze działania nie ograniczały się wyłącznie do Śródmieścia.

W Warszawie pod opieką Zarządu Dróg Miejskich znajduje się ponad 800 km dróg. Do naszych głównych zadań należy utrzymanie odpowiedniego stanu infrastruktury drogowej. Modernizujemy drogi, budujemy sygnalizacje i oświetlenie, tworzymy nowe drogi dla rowerów i poprawiamy bezpieczeństwo pieszych. Zarządzamy również strefą płatnego parkowania. Więcej o zadaniach ZDM można się dowiedzieć pod adresem https://zdm.waw.pl/o-nas/przedmiot-dzialalnosci/.

Na koniec 2021 roku prezentujemy subiektywny wybór najważniejszych projektów ostatnich 12 miesięcy – kolejność alfabetyczna.

Fotoradary na moście Poniatowskiego

Na moście Poniatowskiego kierowcy notorycznie przekraczali prędkość. Potwierdziły to nasze badania z września 2018 r. Wykazały, że w ciągu doby pomiarowej 47,5 tys. jadących w obu kierunkach samochodów, ok. 40 tys. poruszało się szybciej niż powinno – czyli aż 84 proc. Przekładało się to na niski poziom bezpieczeństwa na przeprawie, na której w latach 2015-2019 doszło do 26 wypadków, w tym 16 właśnie z powodu nadmiernej prędkości. Rozwiązaniem okazały się fotoradary. Latem na moście zamontowaliśmy 6 takich urządzeń. Bardzo szybko dowiodły swojej skuteczności. Według pomiarów z końca września prędkość przekroczyło „zaledwie” niecałe 11 tys. kierowców spośród 41,8 tys., czyli ok. 27 proc. W zdecydowanej większości były to przekroczenia nieznaczne. Trzy lata temu za nadmiernie szybką jazdę, w ciągu jednej doby, prawo jazdy powinno stracić 370 osób. W tym roku przez całą dobę badań prędkość ponad 100 km/h zmierzyliśmy… jeden raz.

Modernizacja oświetlenia

Bezpieczeństwo ruchu drogowego zależy od dobrej widoczności po zmroku. Dlatego co roku modernizujemy stare oświetlenie i montujemy nowe tam, gdzie go brakuje. W 2021 r. kontynuowaliśmy wymianę opraw w tunelach i pod wiaduktami. Lampy ledowe w miejsce sodowych zamontowaliśmy w 11 takich obiektach. Obecnie trwają prace w największych przez nas administrowanych – w ciągu Wisłostrady. Jasność poprawiliśmy także na węzłach drogowych: na masztach usytuowanych przy dużych skrzyżowaniach, wzdłuż jezdni, na placach czy przy pętlach autobusowych również wymieniliśmy „sody” na LED-y. To preludium tego, co czeka nas już w 2022 r. – instalacja zaprezentowanych przed świętami ledowych opraw „SAVA” na wszystkich podległych nam drogach w Warszawie (ponad 38 tys. lamp). „Operacji” nie przeprowadzimy tam, gdzie LED-y już wiszą – czyli m.in. na ulicach Lubelskiej, Ratuszowej, Przyczółkowej, Grzybowej i Szosowej oraz pl. Inwalidów, gdzie oświetlenie zmodernizowaliśmy w 2021 r.

„Obwodnica” Gocławia

U progu 2021 r. obraz ulic Meissnera i Umińskiego był następujący: prawe pasy zajęte przez zaparkowane samochody, które kierowcy zatrzymywali również tuż przed przejściami dla pieszych, obniżając poziom bezpieczeństwa. U progu 2022 r. prawe pasy są tam zatokami postojowymi, a przechodniów wkraczających na zebry separują od aut obszary wyłączone z ruchu, które w przyszłości staną się ogrodami deszczowymi. Poza uporządkowaniem parkowania wyznaczyliśmy tam pasy rowerowe, a na ul. Meissnera dodatkowo wymieniliśmy nawierzchnię. Podobne zmiany od kilku tygodni wprowadzamy na ul. Abrahama.

Plac Pięciu Rogów

Miejsce, w którym spotykają się ulice Bracka, Chmielna, Krucza, Zgoda i Szpitalna, jest jednym z najważniejszych przestrzeni publicznych Śródmieścia. Dotychczasowy sposób zagospodarowania placu daleki był od pełnego wykorzystania jego walorów. Postanowiliśmy to zmienić. Przebudowa rozpoczęła się w marcu. Wiosną prace były kilkukrotnie przerywane – z powodu znalezisk o potencjalnych wartościach archeologicznych. Dopiero w wakacje realizacja inwestycji nabrała rozpędu, a pierwsze efekty stały się widoczne we wrześniu. Trwało wtedy układanie posadzki, równocześnie przebudowywana była ul. Szpitalna. Stan na koniec 2021 r. to gotowa wschodnia strona placu i roboty w zachodniej jego części. A także posadzonych 9 klonów polnych spośród 22, które docelowo upiększą obiekt.

Przebudowa skrzyżowania al. Wilanowskiej z ulicami Kosiarzy i Sarmacką

Najważniejsza inwestycja z punktu widzenia mieszkańców miasteczka Wilanów. Jeszcze w wakacje wjazd do niego nie pył najprostszy, bo było tylko pięć możliwości, aby się tam dostać, w tym tylko jedna dla poruszających się od strony Konstancina-Jeziorny. Równie trudny był wyjazd, zwłaszcza w kierunku centrum – możliwy był tylko ul. Branickiego i al. Rzeczypospolitej. Od września jest inaczej. Nowe połączenie zapewnia przedłużona ul. Sarmacka, którą włączyliśmy do skrzyżowania z al. Wilanowską i ul. Kosiarzy. Przebudowaliśmy sygnalizację świetlną, aby obsługiwała podłączoną nową drogę, na północnej jezdni al. Wilanowskiej utworzyliśmy lewoskręt, a na południowej – pas do skrętu w prawo. Ponadto wytyczyliśmy dwie nowe zebry (po wschodniej stronie alei i przez Sarmacką) i utworzyliśmy dwa przejazdy rowerowe, w tym jeden w ciągu drogi dla rowerów.

Rondo Dmowskiego

W miejscu, gdzie przecinają się Al. Jerozolimskie i ul. Marszałkowska, poprawiamy bezpieczeństwo i dostępność. Główne zmiany, jakie wprowadzamy na rondzie Dmowskiego, to cztery naziemne przejścia dla pieszych oraz dłuższe i szersze przystanki tramwajowe. Lokalizacje nowych zebr są już widoczne, a przystanki nowy kształt zyskały na ul. Marszałkowskiej (na jej wlotach do ronda wymieniliśmy nawierzchnię). Obecnie prace skupiają się w Al. Jerozolimskich. Widoczna jest już za to nowa zieleń, bo jednym z elementów przebudowy ronda była poprawa jego estetyki. Na wyspie i wokół niej posadziliśmy ponad 20 tys. krzewów i bylin oraz 56 drzew – platany, dęby i lipy. Powierzchnia, jaką zajęły nowe rośliny, wynosi 6,6 tys. m kw. i jest zbliżona do tej, jaką zajmuje piłkarskie boisko.

Rozszerzenie SPPN o Ochotę i Żoliborz

15 listopada SPPN powiększyła się o całą Ochotę i Żoliborz. Strefa rozszerzyła się o ok. 14,2 tys. miejsc postojowych i obejmuje ich teraz ok. 52 tys. W poczet SPPN na Ochocie weszło 145 ulic, a na Żoliborzu – 121. Zamontowaliśmy na nich 250 parkomatów. Dzięki temu uporządkowaliśmy też parkowanie, a na niektórych ulicach przenieśliśmy postój z chodników na jezdnie. Mieszkańcy ze zdziwieniem znajdowali wolne miejsca postojowe na ulicach, które od lat były zastawione autami z innych dzielnic. Razem z nowymi obszarami w SPPN zaczął funkcjonować nowy rodzaj abonamentu mieszkańca – obszarowy. Kosztuje 600 zł rocznie i uprawnia do parkowania na obszarze obejmującym całe osiedle lub znaczną część dzielnicy. Z kolei od 1 stycznia strefa w dni robocze obowiązuje o 2 godziny dłużej – od 8 do 20.

ul. Marszałkowska

Wspomniane wcześniej tzw. plac Pięciu Rogów i rondo Dmowskiego przebudowywane są w ramach Nowego Centrum Warszawy. Pod tym samym szyldem zmieniamy ul. Marszałkowską. Zaczęliśmy od fragmentu wzdłuż pl. Defilad. Po zachodniej stronie wyremontowaliśmy chodniki, wybudowaliśmy drogę dla rowerów, utworzyliśmy zatokę do parkowania i posadziliśmy 34 lipy srebrzyste ‘Varsaviensis’ w otoczeniu licznych krzewów i bylin. Następnie przebudowaliśmy skrzyżowanie Marszałkowskiej z Królewską, gdzie położyliśmy nową nawierzchnię, usprawniliśmy działanie sygnalizacji i „dorzuciliśmy” zieleń w miejscu zbędnego betonu. Poprawiliśmy też bezpieczeństwo na przejściu dla pieszych przy Senatorskiej i Elektoralnej, wyposażające je w światła. A to nie wszystko – w międzyczasie podpisaliśmy umowę z dwoma pracowniami, które do końca 2022 r. sporządzą projekt wykonawczy dotyczący przebudowy ul. Marszałkowskiej na odcinkach od pl. Konstytucji do ul. Nowogrodzkiej i od ul. Królewskiej do pl. Bankowego.

 

ul. Sokratesa

Od lipca przebudowujemy tę bielańską ulicę, aby stała się bezpieczna i wygodna. Obecnie roboty prowadzimy na jezdni północno-zachodniej – po tym, jak na początku grudnia w docelowy kształt „ubraliśmy” jezdnię południowo-wschodnią. Wiosną 2022 r. zmieniona powinna być cała ulica. Zyska krótsze i zabezpieczone azylem przejścia dla pieszych(w tym jedno nowe), a także dwukrotnie szerszy chodnik po północno-zachodniej stronie. Zostanie też wzbogacona o dodatkową zieleń, bo do obecnych drzew dołączą kolejne w towarzystwie licznych nowych krzewów. Zmiany już uzupełniła modernizacja oświetlenia – po zmroku jasność zapewniają ledowe lampy, które zawisły na nowych, stalowych latarniach.

ul. Stalowa

Podczas przebudów czy modernizacji ulic staramy się również je upiększać. Poprawę estetyki uzyskujemy poprzez sadzenie zieleni. W 2021 r. posadziliśmy 201 drzew oraz dziesiątki tysięcy krzewów i bylin. Przykładem ulicy, której „lifting” polegał wyłącznie na zazielenieniu, jest Stalowa. Między Inżynierską a Szwedzką w miejscu zbędnego betonu posadziliśmy 34 drzewa (robinie akacjowe) i 8857 takich roślin jak hortensja bukietowa, ognik szkarłatny, śnieguliczka Chenaulta, wiśnia karłowa i irga błyszcząca. Pozostałe ulice, na których pojawiła się zieleń, to m.in. Marszałkowska,  Redutowa, Idzikowskiego, Wrocławska czy Stryjeńskich.

Powered by Projectic.pl