W Warszawie pod opieką Zarządu Dróg Miejskich znajduje się ponad 800 km dróg. Do naszych głównych zadań należy utrzymanie odpowiedniego stanu infrastruktury drogowej. Modernizujemy drogi, budujemy sygnalizację i oświetlenie, tworzymy nowe drogi dla rowerów i poprawiamy bezpieczeństwo pieszych. Zarządzamy również strefą płatnego parkowania. Więcej o zadaniach ZDM można się dowiedzieć pod adresem https://zdm.waw.pl/o-nas/przedmiot-dzialalnosci/.
Dziś prezentujemy subiektywny wybór najważniejszych projektów 2020 roku.
Przebudowa al. Jana Pawła II
Nasza zeszłoroczna inwestycja numer jeden. Stanowiła pierwszy krok w kierunku Nowego Centrum Warszawy. Przez mieszkańców była oczekiwana od wielu lat i wreszcie udało się ją zrealizować. Dzięki niej centralny odcinek al. Jana Pawła II między rondami ONZ a Czterdziestolatka i fragment ul. Chałubińskiego zyskały nowy wygląd. Ujednoliciliśmy przekrój jezdni, co sprawiło, że kierowcy mają do dyspozycji trzy pasy ruchu w każdym kierunku. Utworzyliśmy szerokie na 3 metry drogi dla rowerów po obu stronach alei. Wytyczając dwa naziemne przejścia dla pieszych w rejonie ronda, zlikwidowaliśmy bariery architektoniczne. Na koniec poprawiliśmy estetykę ulicy, ozdabiając ją zielenią. Nie będzie przesady, jeśli stwierdzimy, że była to inwestycja kompleksowa.
Przebudowa ul. Górczewskiej
Skala zmian tylko nieco ustępuje przebudowie al. Jana Pawła II. Ul. Górczewska przeszła metamorfozę przy okazji budowy drugiej linii metra. Powstanie trzech wolskich stacji kolei podziemnej komunikacyjnie mocno zmieniło tę okolicę. Po obu stronach ułożyliśmy nowe chodniki z betonowych płyt antysmogowych, arterię dostosowaliśmy do potrzeb osób niewidomych i niedowidzących. Rowerzystom wygodę i bezpieczeństwo zapewniliśmy, budując po północnej stronie asfaltową drogę dla rowerów. Z części ulicy zniknął buspas, a w zamian pojawiły się zatoki parkingowe. Wszystkim uczestnikom ruchu rozjaśniliśmy ulicę po zmroku, montując nowe słupy wyposażone w LED-owe lampy. Nie zapomnieliśmy o zieleni – posadziliśmy niemal 100 nowych drzew.
Wprowadzenie systemu e-kontroli
Zeszły rok rozpoczęliśmy mocnym akcentem. 7 stycznia na warszawskie ulice objęte Strefą Płatnego Parkowania Niestrzeżonego po raz pierwszy wyjechały dwa białe, elektryczne nissany leaf z charakterystycznymi „pudłami” na dachu. Auta te od razu przykuły uwagę przechodniów, z czasem baczniej zaczęli im się przyglądać kierowcy. I o to chodziło. „Pudła” wyposażono w czujniki i kamerę, której oko skanuje tablice rejestracyjne, wyłapując piratów parkingowych. Dzięki temu skuteczność kontroli opłat za parkowanie wzrosła aż dziesięciokrotnie. O tym, że teraz w stolicy dużo trudniej być nieuczciwym kierowcą, świadczą liczby: auta skontrolowały ponad 1,3 mln parkujących samochodów i wystawiły blisko 166 tys. Dokumentów Opłaty Dodatkowej.
Rozszerzenie SPPN o Pragę-Północ i bliską Wolę
7 września SPPN powiększyła się o bliższą część Woli i znaczny obszar Pragi-Północ. To było pierwsze powiększenie strefy płatnego parkowania od 7 lat i jednocześnie ogromne przedsięwzięcie logistyczne. Poszerzenie objęło w sumie 37,8 tys. miejsc parkingowych na 117 ulicach o łącznej długości 68 km (72 ulic na Woli i 45 na Pradze-Północ). Dzięki temu uporządkowaliśmy też parkowanie, a na niektórych ulicach przenieśliśmy postój z chodników na jezdnie. Razem z nowymi obszarami w SPPN zaczęły funkcjonować podwyższone kary dla kierowców, którzy nie zapłacili za parkowanie. Koszt postoju na gapę wzrósł do 250 zł lub 170 zł w przypadku opłacenia kary w ciągu tygodnia.
Remont wiaduktu na Przyczółku Grochowskim
Największa nasza inwestycja mostowa zeszłego roku. Ze względu na fatalny stan, który mógł niedługo zagrozić uczestnikom ruchu, wiadukt wzdłuż ul. Ostrobramskiej nad al. Stanów Zjednoczonych został gruntownie wyremontowany. Wiązało się to z całkowitą rozbiórką obiektu, którego najważniejsze elementy zastąpiliśmy nowymi. Kluczowy etap modernizacji stanowiła wymiana płyty pomostu wiaduktu. Wylanie 1400 m sześc. betonu i jego ułożenie zajęło ponad dobę. Długi czas wiązał się z gabarytami płyty, liczącej 81 m długości, 19 m szerokości 1 m grubości koryta. Zmiany przeprowadziliśmy też w otoczeniu przeprawy. Odnowiliśmy chodniki, ciągi pieszo-rowerowe i perony przystankowe, poprawiliśmy dojście do oddalonych od siebie czterech przystanków obsługujących 11 linii.
Audyt BRD
Badaniem nieosygnalizowanych przejść dla pieszych na Woli w grudniu zakończyliśmy audyt bezpieczeństwa ruchu drogowego w mieście. Cały proces trwał pięć lat, a jego skala najprawdopodobniej była największa na świecie. Pod lupę wzięliśmy 4093 zebry we wszystkich 18 dzielnicach. Na najniżej ocenionych, które otrzymały noty 0 lub 1 w pięciopunktowej skali, wdrażamy wskazane rozwiązania zidentyfikowanych problemów. Ich efekty na bieżąco przedstawiamy na naszej stronie. Dzięki audytowi piesi z każdym rokiem mogą się czuć bezpieczniej na zebrach.
Zielona Francuska i inne ulice
2020 rok obfitował w poprawę estetyki ulic poprzez wzbogacenie ich zielenią. Sztandarowym przykładem jest ul. Francuska, której „lifting” miał miejsce jesienią. Rozbrukowaliśmy tam w sumie ponad tysiąc m. kw. nawierzchni. Miejsce zbędnego betonu zajęło blisko 9 tys. krzewów irgi, róży i lilaku, dodatkowo utworzyliśmy też trzy ogrody deszczowe z roślinami lubiącymi wilgoć. Pozostałe ulice, na których pojawiła się zieleń, to m.in. Ludna, Wybrzeże Kościuszkowskie, Międzynarodowa czy Saska.
Remont ul. Saskiej
A skoro mowa o Saskiej – zieleń stanowiła dopełnienie zmian na tej ulicy. Remont na odcinku od al. Waszyngtona do skrzyżowania z ul. Zwycięzców wiązał się tu przede wszystkim z wymianą nawierzchni. Dotychczasowa była w kiepskim stanie, a uległa szybszej degradacji dlatego, że kilka lat temu, w związku z zamknięciem mostu Łazienkowskiego na czas jego remontu po pożarze, przeszła okres wzmożonego ruchu. Kierowcy mogą się teraz cieszyć z równego asfaltu, a piesi z nowych chodników. Ponadto wstawiliśmy nowe krawężniki i odświeżyliśmy zjazdy bramowe. Dzięki zieleni ul. Saska nie tylko pełni funkcje komunikacyjne, ale stała się też świetnym miejscem na spacery.
Modernizacja oświetlenia w ramach „SOWY” (i nie tylko)
Oświetlenie na podległych nam drogach wymieniamy sukcesywnie od kilku lat. Stare sodowe lampy zastępujemy ledowymi, które zapewniają lepsze światło i są energooszczędne. Dzieje się tak również na przejściach dla pieszych, które doświetlamy i poprawiamy na nich bezpieczeństwo. Miniony rok pod względem zmian w tej kwestii był wyjątkowy. Po pierwsze, realizowaliśmy program „SOWA – oświetlenie zewnętrzne”, dzięki któremu – przy dofinansowaniu z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej – zmiany zaszły lub zachodzą na 11 ulicach i dwa węzłach drogowych. Prace na dwóch ostatnich ulicach – Sokratesa i Przy Agorze – skończą się w kwietniu. Po drugie, rozstrzygnęliśmy przetarg na wymianę ok. 40 tys. lamp w mieście przy naszych ulicach. LED-y w miejsce opraw sodowych zostaną na nich zamontowane do końca 2022 roku.
Wiaty rowerowe pod szkołami
W 2020 r. część inwestycji zrealizowaliśmy z budżetu obywatelskiego. Były to często projekty o małej skali, ale wielkim znaczeniu dla okolicznych mieszkańców. Ale były też i projekty bardzo duże. Największym w dotychczasowej historii budżetu obywatelskiego było postawienie ponad 90 wiat rowerowych pod stołecznymi placówkami oświatowymi. Projekt został zrealizowany z nawiązką, bo dzięki korzystnym cenom w przetargu, wiat postawiliśmy jeszcze więcej niż zakładaliśmy.