Zebry w kolorach - zaprojektujemy nowe światła - Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie

Wyszukiwarka

Menu główne

30-09-2025

Zebry w kolorach – zaprojektujemy nowe światła

Poprawia bezpieczeństwo, reguluje ruch. Sygnalizacja świetlna pojawi się na kolejnych skrzyżowaniach i przejściach dla pieszych. Właśnie ogłosiliśmy przetarg na zaprojektowanie zupełnie nowych świateł w czterech lokalizacjach

Sygnalizacja świetlna to jeden z najskuteczniejszych sposobów na poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego. Wprost wskazuje wszystkim jego uczestnikom, kiedy należy się zatrzymać. Za jej pomocą możemy także regulować ruch uliczny i dostosowywać go do aktualnych warunków na drogach. Dlatego przygotowujemy się do jej budowy na kolejnych skrzyżowaniach i przejściach dla pieszych. Właśnie ogłosiliśmy przetarg na zaprojektowanie całkowicie nowych sygnalizacji w czterech lokalizacjach w trzech dzielnicach.

Bezpieczniej na wolskich przejściach

Nowe światła staną na przejściu przez ul. Leszno – która w tym miejscu jest szeroką drogą o dwóch jezdniach i czterech pasach ruchu – pomiędzy ulicami Młynarską a Karolkową. Są to dokładniej dwie zebry, które w audycie bezpieczeństwa przejść dla pieszych otrzymały po najniższej możliwej ocenie – 0.

Oceniając oba przejścia, audytorzy zwracali uwagę na wysokie prędkości przejeżdżających tamtędy pojazdów. Poza tym obawiali się sytuacji, w której pojazd ustępujący pierwszeństwa pieszemu ogranicza widoczność kolejnemu, znajdującemu się na sąsiednim pasie. Wówczas pojawia się poważne ryzyko wypadku z udziałem pieszego – najmniej chronionego uczestnika ruchu. Dlatego też audytorzy zalecili budowę w tym miejscu sygnalizacji.

W ramach ogłoszonego przetargu powstanie projekt sygnalizacji dla jeszcze jednej lokalizacji na Woli. Nowe światła zaplanowaliśmy także na skrzyżowaniu ulic Ordona i Jana Kazimierza. Podczas przebudowy tej drugiej przez ul. Ordona prowadziła tymczasowa zebra. Po zakończeniu prac w kwietniu tego roku oddaliśmy istniejące przed przebudową dwa przejścia (po jednym przez obie ulice). To przez ul. Ordona już wcześniej było zabezpieczone azylem. Do tego doszły progi zwalniające. Z kolei zebra przez ul. Jana Kazimierza została skrócona oraz także wyposażona w azyl.

Progi oraz azyle – choć zdecydowanie poprawiają bezpieczeństwo pieszych – są w tym przypadku rozwiązaniem doraźnym. Teraz przygotowujemy się do wdrożenia docelowego rozwiązania – sygnalizacji świetlnej.

Światła na Żoliborzu i Białołęce

Bezpieczniej dzięki sygnalizacji będzie także na skrzyżowaniu ulic Krasińskiego i Czarneckiego na Żoliborzu. Mamy tam aż pięć osobnych zebr. Dwie prowadzą przez północną jezdnię ul. Krasińskiego, kolejne dwie przez jezdnię południową oraz jedna przez ul. Czarneckiego. Ta ostatnia podczas audytu bezpieczeństwa została oceniona na 5 – najwyższa możliwa ocena. Pozostałe już tak dobrze sobie nie poradziły – otrzymały oceny 2 lub 3.

Niskie oceny przejść przez ul. Krasińskiego były poparte podobnymi uwagami jak w przypadku wspomnianych przejść przez ul. Leszno. Tutaj również audytorzy zwracali uwagę na wysoką prędkość pojazdów. Obawiali się także sytuacji, w której tylko jeden z dwóch nadjeżdżających pojazdów zwolni przed przejściem. W przypadku wejścia pieszego na jezdni ryzyko wypadku jest wówczas ogromne. Po budowie sygnalizacji kierowcy oraz piesi będą mieli wyraźny sygnał, kiedy należy się zatrzymać, a kiedy można jechać lub iść dalej.

Projekt sygnalizacji powstanie również dla skrzyżowania na Białołęce. Mowa o skrzyżowaniu ulic Świderskiej ze Świętosławskiego. Istnieją tam cztery przejścia dla pieszych. Tylko jedno nie budziło zastrzeżeń audytorów – po północnej stronie skrzyżowania. Kolejne dwa – po stronie wschodniej i południowej – ocenili na 3. Natomiast zebra po stronie zachodniej została oceniona na zaledwie 1.

Podstawowym problemem najniżej ocenionego przejścia jest także jego długość – prowadzi przez dwa pasy ruchu i otwartą zatokę autobusową. Ponadto szeroki przekrój jezdni sprawia, że kierowcy są tam skorzy do szybszej jazdy. Ponadto zatrzymujące się tam autobusy mogą ograniczać widoczność zarówno kierowcom, jak i pieszym. Sygnalizacja będzie remedium na trapiące to przejście – ale i całe skrzyżowanie – problemy.

Rozwiązania docelowe i doraźne

Wdrożenie sygnalizacji świetlnej jest czasochłonne. Najpierw konieczne jest przygotowanie projektów, budowa również trochę trwa. Jednocześnie bezpieczeństwo jest naszym priorytetem i do czasu powstania świateł nie chcemy pozostawiać jego kwestii losowi. Stąd też w wielu miejscach w całej Warszawie stosujemy rozwiązania doraźne. To również skuteczna forma poprawy bezpieczeństwa, którą możemy zastosować niskim kosztem i w stosunkowo krótkim czasie. Tak właśnie jest na wspomnianych przejściach na skrzyżowaniu ulic Ordona i Jana Kazimierza. Ale nie tylko.

Tak jak na przejściu przez ul. Ordona zamontowano progi, tak też w ostatnim czasie zamontowaliśmy je na ul. Słomińskiego na wysokości ul. Szymanowskiej, na ul. ks. Popiełuszki przy skrzyżowaniu z ulicami Gojawiczyńskiej i Czaki oraz w al. Niepodległości na skrzyżowaniu z ul. Lenartowicza. We wszystkich tych lokalizacjach z czasem powstanie sygnalizacja świetlna (mamy już nawet jej wykonawcę dla ul. Słomińskiego, a dla ul. ks. Popiełuszki trwa już jej projektowanie).

Mimo czasu potrzebnego na budowę nowej sygnalizacji tej z roku na rok w stolicy przybywa. W tym roku powstała już na skrzyżowaniu ulic Woronicza i Spartańskiej. Końca dobiegają też jej budowy na skrzyżowaniach ulic Wólczyńskiej z Nocznickiego oraz Przyczółkowej z Pałacową. Mamy także podpisane umowy na budowę świateł na dwóch kolejnych skrzyżowaniach – Powstańców Śląskich i Sterniczej oraz Puławskiej ze Sterniczą i Drumli.

Ogłoszony właśnie przetarg na zaprojektowanie nowych sygnalizacji nie jest też pierwszym takim w tym roku. W maju rozstrzygnęliśmy przetarg na przygotowanie dokumentacji dla sześciu innych skrzyżowań. Wśród nich jest wymienione już skrzyżowanie ul. ks. Popiełuszki z ulicami Czaki i Gojawiczyńskiej. Poza nim projekty powstaną dla skrzyżowania Marymonckiej z Twardowską, Wysockiego z Syrokomli i Wysockiego z Palestyńską oraz Kijowskiej z Markowską i Kijowskiej z Brzeską. Dla wszystkich mamy już podpisane umowy z wykonawcami.

 

Powered by Projectic.pl