Inwestycja wpisuje się w Nowe Centrum Warszawy. To projekt, którego celem jest przekształcenie ścisłego centrum stolicy w wygodną, dostępną i zieloną przestrzeń publiczną. Pierwsze efekty prac stały się widoczne na al. Jana Pawła II, której centralny odcinek po przebudowie w 2020 r. zyskał zupełnie nowy wygląd. Natomiast w zeszłym i bieżącym roku poprawiliśmy estetykę i funkcjonalność ronda Dmowskiego oraz tzw. pl. Pięciu Rogów.
Czekamy na oferty
Następna w kolejce jest ul. Marszałkowska. Pierwsze zmiany już przeszła – po jej zachodniej stronie wzdłuż pl. Defilad powstała droga dla rowerów, wyremontowaliśmy chodnik, a na szerokiej jezdni wyznaczyliśmy miejsca postojowe. Dodaliśmy także nowej zieleni, w postaci 34 drzew (lipy srebrzyste ‘Varsaviensis’) oraz licznych krzewów i bylin. Niedawno zmiany przeszedł też sam wlot ul. Marszałkowskiej na pl. Bankowy, gdzie przesunęliśmy, skróciliśmy i osygnalizowaliśmy przejście dla pieszych.
Kolejnym krokiem będzie wprowadzenie znacznie większych zmian. Chodzi o umożliwienie poruszania się rowerzystom, polepszenie komfortu pieszym, a także zwiększenie miejsc z roślinnością na dwóch odcinkach – między ul. Królewską a pl. Bankowym oraz od pl. Konstytucji do ul. Nowogrodzkiej. Fragment od Królewskiej do pl. Bankowego przebudujemy jako pierwszy. Właśnie ogłosiliśmy przetarg, w którym wskażemy wykonawcę prac. Na przeprowadzenie prac przewidziano 240 dni od momentu zawarcia umowy.
Parkowanie z chodnika na jezdnię
Wybrany wykonawca będzie miał za zadanie zmienić zachodnią stronę ul. Marszałkowskiej. Wybuduje drogę dla rowerów, którą od al. „Solidarności” do ul. Elektoralnej poprowadzi między budynkami a parkingiem na pl. Bankowym, a następnie wzdłuż Marszałkowskiej poprowadzi obok chodnika. Sam chodnik wyremontuje, aby piesi nie musieli już poruszać się po wyeksploatowanym i wątpliwym estetycznie asfalcie. Przestrzeń na szerszy chodnik zostanie uzyskana dzięki przeniesieniu parkowania na jeden z pasów szerokiej jezdni. Kierowcy będą zatrzymywać samochody na wyznaczonych miejscach postojowych, zamiast na trotuarze.
Na pl. Bankowym zostanie uporządkowane parkowanie. W centralnej części powstanie tam 55 miejsc postojowych, w tym 2 dla osób z niepełnosprawnościami. 24 miejsca będą skośne, aby usprawnić zatrzymywanie aut. Z kolei niewielka, bo mieszcząca 3 pojazdy zatoka parkingowa na ul. Elektoralnej, zlokalizowana po południowej stronie pl. Bankowego przy dawnym hotel Saskim, przestanie istnieć. Przestrzeń po niej stanie się częścią chodnika. Znajdujące się nieopodal przejście dla pieszych przez ul. Elektoralną w rejonie ul. Przechodniej zostanie przesunięte bliżej pl. Bankowego.
Za przejściem dla pieszych u zbiegu Marszałkowskiej i Elektoralnej są trzy miejsca postojowe dla osób z niepełnosprawnościami. Te miejsca zmienią się ze skośnych na równoległe. Inna będzie geometria wlotu pl. Żelaznej Bramy na przedłużeniu ul. Ptasiej. Ulokowana tam zebra stanie się krótsza i wyniesiona. Obok niej powstanie przejazd rowerowy jako integralna część drogi dla rowerów.
Przy okazji poprawione zostanie parkowanie na pl. Żelaznej Bramy. Po stronie południowej kierowcy w całości zaparkują na jezdni, a nie – jak to ma miejsce obecnie – częściowo na chodniku. Przed przejściem dla pieszych przy wlocie ul. Przechodniej, po obu stronach jezdni, zabezpieczymy 10-metrową strefę wyłączona z ruchu. Po to, aby piesi wchodzący na pasy byli lepiej widoczni dla kierowców.
Szeroko z zielenią
Całość zmian dopełni zieleń. Ul. Marszałkowską od ul. Królewskiej do pl. Bankowego upiększą 63 drzewa (29 platanów klonolistnych, 16 miłorzębów japońskich i 18 wiśni ptasich) oraz krzewy (8824 rośliny), byliny (15 167) i pnącza (1311). Łączna powierzchnia nowych nasadzeń wyniesie 2592 m kw.
Tak obecnie wygląda ul. Marszałkowska między ul. Królewską a pl. Bankowym.