Oferty w przetargu otworzyliśmy pod koniec maja. Zgłosiło się w nim pięć firm zainteresowanych opracowaniem projektu wykonawczego obu odcinków. Ostatecznie zdecydowaliśmy, że projekt fragmentu ul. Marszałkowskiej między pl. Konstytucji a ul. Nowogrodzką przygotuje Polska Inżynieria z Warszawy (za 485 tys. zł brutto), zaś rozmieszczenie zieleni od ul. Królewskiej do pl. Bankowego zaprojektuje Kom-projekt z Makowa Mazowieckiego (za 243 tys. zł brutto). Z obiema firmami właśnie podpisaliśmy umowy, co oznacza, że już mogą rozpocząć prace nad zaprojektowaniem nowego wyglądu dwóch centralnych odcinków arterii.
Więcej zieleni
Oba odcinki zostaną zaprojektowane w oparciu o koncepcję „Zielonej Marszałkowskiej”, przygotowaną przez Zarząd Zieleni i skonsultowaną z mieszkańcami. Zakłada ona wprowadzenie w przestrzeni ulicy znacznie więcej zieleni. Pojawi się ona m.in. w pasie dzielącym pomiędzy jezdniami a torowiskiem. Projekt będzie przewidywał w tym miejscu nasadzenia drzew (tam, gdzie to możliwe) oraz krzewów i żywopłotów. Jezdnie będą miały po dwa pasy ruchu w każdym kierunku, zaś na prawym pasie wyznaczone zostanie parkowanie.
Inwestycja będzie częścią programu Nowe Centrum Warszawy, którego celem jest przekształcenie śródmieścia stolicy w dostępną i zieloną przestrzeń publiczną. Zmiany usprawnią poruszanie się pieszym i rowerzystom – ul. Marszałkowska stanie się im bardziej przyjazna. Dla pieszych powstaną dodatkowe przejścia przy ulicach Żurawiej i Wilczej, przewidziana jest też rezerwa pod nową zebrę na Osi Saskiej. Z kolei rowerzyści na odcinku od pl. Konstytucji do ronda Dmowskiego zyskają trasę po obu stronach ulicy, a dalej, aż do pl. Bankowego, po jej zachodniej stronie.
Dodatkowo projekt ma wskazać jednolite zasady lokalizacji ogródków gastronomicznych oraz stref, w których dopuszczone będzie usytuowanie reklam. Chodniki zostaną podzielone na strefy funkcjonalne – z czytelnym głównym ciągiem pieszym i dodatkową strefą przeznaczoną m.in. na ogródki.
Projektant wybrany w przetargu będzie miał rok na przygotowanie szczegółowego projektu wykonawczego, będącego podstawą przetargu na wyłonienie wykonawcy. Dzięki temu Zielona Marszałkowska powinna być gotowa w 2023 r.
Coraz bliżej drogi dla rowerów i odnowionego ronda
Ale ul. Marszałkowska przejdzie także inne zmiany. Pierwszą z nich jest budowa drogi dla rowerów wzdłuż pl. Defilad, na odcinku od ul. Świętokrzyskiej do ronda Dmowskiego. Prace z tym związane przebiegają sprawnie – już na znacznym fragmencie wytyczanej ścieżki położono asfalt, zaawansowana jest wymiana chodnika. Wykonawcy niebawem pozostanie rozpoczęcie robót związanych z utworzeniem pasa do parkowania równoległego na jezdni. Całość uzupełni zieleń – posadzonych zostanie tam 38 lip srebrzystych ‘Varsaviensis” i żywopłot z irgi. Prace z tym związane planowane są na jesień.
Również w tym roku przebudujemy rondo Dmowskiego. Na ukończeniu jest przetarg na tę inwestycję – najtańszą ofertę złożyła firma Balzola Polska Sp. z o.o., opiewającą na 11 mln 42 tys. zł brutto. Wykonawca będzie miał za zadanie wytyczyć wokół ronda cztery naziemne przejścia dla pieszych (na wysokości ulic Widok, Poznańskiej, Nowogrodzkiej i Parkingowej), dzięki którym piesi nie będą zmuszeni korzystać ze schodów, żeby np. dostać się na perony przystanków tramwajowych. Przy trzech przejściach zostaną utworzone przejazdy rowerowe.