Zielono-błękitna infrastruktura zamiast „podziemnego zakrętu” - Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie

Wyszukiwarka

Menu główne

27-08-2024

Zielono-błękitna infrastruktura zamiast „podziemnego zakrętu”

Pierwsze obiekty, które powstaną w ramach przebudowy kwartału ulic Złota/Zgoda, to elementy infrastruktury związanej z wodą i retencją. To właśnie w miejscu zjazdu do tunelu na ul. Złotej zbudujemy pomieszczenia techniczne fontanny. Powstaną też dwa zbiorniki retencyjne.

Kolejny etap prac polegających na rozbiórce tunelu realizowany jest przez firmę Skanska. Polega na rozbiórce ścian oporowych od strony północnej i południowej na odcinku od ul. Marszałkowskiej do pasażu Wiecha. Oprócz ścian oporowych wykonawca zlikwiduje także kładkę w ciągu pasażu Wiecha. Teren w miejscu zjazdu do tunelu zostanie podniesiony, by zrównać go z poziomem ulicy, zarówno od strony wschodniej, jak i strony zachodniej. To kluczowe zadanie związane z „połączeniem” dwóch sztandarowych inwestycji Nowego Centrum Warszawy – budowy placu Centralnego i metamorfozy kwartału ulic Złota/Zgoda. Dzięki utworzeniu naziemnego przejścia przez ulicę Marszałkowską na wysokości Złotej obie inwestycje zyskają bezpośrednie i wygodne połączenie.

Czy wiesz, że…

Wszystkie ważne zmiany w organizacji ruchu są zawsze na bieżąco publikowane w miejskim serwisie Infoulice Warszawa oraz na jego profilu na Facebooku.

Woda i zieleń – redukujemy efekt miejskiej „wyspy ciepła”

Przed rozpoczęciem prac postanowiliśmy sprawdzić, jak przebudowa kwartału Złota-Zgoda wpłynie na środowisko oraz lokalne warunki klimatyczne, m.in. temperaturę czy wilgotność. We współpracy z Instytutem Geografii i Przestrzennego Zagospodarowania PAN zaplanowaliśmy badanie, którego celem jest uchwycenie „efektu chłodzenia”, jaki można osiągnąć poprzez zwiększenie powierzchni biologicznie czynnej i pozbycie się sporej ilości betonu. Dlatego zamontowaliśmy w tym obszarze cztery czujniki, które mierzą temperaturę i wilgotność do startu przebudowy. Pomiary powtórzymy w pierwszym okresie letnim po przebudowie oraz około 2-3 lata po niej, kiedy posadzone przez nas rośliny urosną.

Przestrzeń, na której do tej pory niewiele było powierzchni biologicznie czynnej, zmieni się nie do poznania. Naszym celem jest redukcja efektu miejskiej „wyspy ciepła” oraz polepszenie retencji i obiegu wody. W ciągu ul. Złotej stworzony zostanie zielony pasaż – linearny ogród z fontanną, otwierający oś widokową na Pałac Kultury i Nauki. Projektanci postanowili efektywnie wykorzystać ograniczoną przestrzeń w tym rejonie – zamiast tunelu w osi ul. Złotej oraz na przedłużeniu wyjazdu z niego zbudujemy dwa połączone ze sobą zbiorniki retencyjne oraz pomieszczenia techniczne dla dwóch fontann. Jeden zbiornik retencyjny będzie miał objętość ok. 400m3, a powierzchnia terenów zieleni zasilana ze zbiornika to ok. 4000m2. Dodatkowa ilość wody pozwoli na uzyskanie warunków klimatycznych podobnych do tych w Holandii lub południowej Anglii. Stworzymy w centrum Warszawy wyjątkowy mikroklimat.

Jak będzie wyglądała komunikacja po przebudowie?

Podczas przebudowy wprowadzimy rozwiązania przeznaczone dla ruchu pieszego, wykorzystujące częściowo aktualne obszary parkingów i jezdni. Miejsca parkingowe na powierzchni będą docelowo przeznaczone dla mieszkańców, dostawców oraz osób z niepełnosprawnościami. Osoby przyjezdne mają parkować przede wszystkim na nowym parkingu pod placem Powstańców Warszawy, który zapewni 420 miejsc.

Istotną informacją dla kierowców z tego obszaru jest to, że po przebudowie będą mogli z ul. Sienkiewicza skręcać w lewo w ul. Marszałkowską. Ponadto ul. Jasna na odcinku od ul. Moniuszki do Złotej będzie dwukierunkowa.

Na całym obszarze stworzone zostaną wygodne i szerokie chodniki. Wzdłuż wszystkich ciągów komunikacyjnych zapewnimy rozwiązania dla ruchu rowerowego – wydzielone drogi rowerowe, ciągi pieszo-rowerowe, strefy zamieszkania czy kontraruch. W wielu miejscach ruch kołowy będzie możliwy jedynie dla samochodów technicznych, dostawczych i pożarowych, a wjazd będzie odbywał się przez punkty kontroli dostępu (automatyczne słupki). Podobnie ma być w przypadku dojazdu do posesji.

Powered by Projectic.pl