Zadaniem systemu jest przede wszystkim uporządkowanie ruchu na ulicach Warszawy, jak również utrzymanie płynności ruchu w ciągach komunikacyjnych. Przy obecnym dużym natężeniu ruchu w stolicy, gdzie w ciągu doby wjeżdża i wyjeżdża z miasta ok. 800 tys. pojazdów wyłączenie systemu doprowadziłoby do paraliżu części miasta. System w zależności od natężenia ruchu i zapotrzebowania na danym wlocie generuje program, który w danym momencie jest adekwatny do sytuacji na drodze. Nie oznacza to jednak, że Zintegrowany System Zarządzania Ruchem zapewnia w sposób nieprzerwany tzw. „zieloną falę”.
Często, padają pytania dlaczego skoro system działa, stoimy w zatorze? Dlaczego na światłach nie ma zapewnionego płynnego ruchu pojazdów, skoro system jest systemem inteligentnym. Informujemy, że nie ma w chwili obecnej systemu na świecie, który w tym samym momencie zapewni bezkolizyjny ruch pojazdów na różnych wlotach. Dowodem świadczącym o korzyściach płynących z systemu jest fakt, że Al. Jerozolimskie przejeżdża blisko 1,5 tys. pojazdów więcej na godzinę niż to miało miejsce przed jego wprowadzeniem. Analogicznie na ul. Czerniakowskiej, obecnie przejeżdża 2 tys. pojazdów na godzinę więcej niż to miało miejsce wcześniej. Badania i liczby pokazują, że system funkcjonuje, spełnia swoją rolę i przynosi korzyści w postaci poprawy warunków ruchu.
Należy zwrócić również uwagę na fakt, że ruch odbywa się inaczej w miejscach w których nie ma sygnalizacji świetlnej, natomiast na ciągach komunikacyjnych z sygnalizacją oprócz natężenia ruchu z ciągu głównego sygnalizacja musi „ obsłużyć” zapotrzebowanie na sygnał zielony dla innych wlotów. Tak jak poinformowaliśmy powyżej nie ma systemu na świecie, który potrafiłby bezkolizyjnie zapewnić jednocześnie „ zieloną falę” dla wszystkich wlotów
Jaka jest sytuacja kiedy system nie działa? Mogliśmy to zaobserwować w 2011 r., kiedy to przez dwa tygodnie przeprowadzaliśmy kalibrację świateł w związku ze zmianą prędkości na Wisłostradzie. Wówczas sygnalizacja była włączona w systemie stało czasowym i to właśnie wtedy najlepiej mogliśmy się przekonać jakie powstają zatory i utrudnienia kiedy Zintegrowany System Zarządzania Ruchem nie funkcjonuje.
Zintegrowany System Zarządzania Ruchem jest sterowany automatycznie przy wykorzystaniu najnowszych osiągnięć technologicznych: urządzeń sterowania ruchem, systemów sygnalizacji świetlnej, układów obszarowego sterowania i nadzoru ruchu, urządzeń służących informowaniu uczestników ruchu.
System swoim zasięgiem obejmuje 41 skrzyżowań (z ponad 680 skrzyżowań w całym mieście) – w Alejach Jerozolimskich na odcinku od Ronda Waszyngtona do Placu Zawiszy; na Powiślu, w obrębie ulic: Grodzkiej, Browarnej, Kruczkowskiego, Ludnej, Czerniakowskiej; wzdłuż Wisłostrady i ulicy Czerniakowskiej od mostu Grota-Roweckiego do Trasy Siekierkowskiej. Obecnie jesteśmy w trakcie przyłączania do systemu kolejnych pięciu skrzyżowań w ciągu alei Waszyngtona.
Sprzęt zainstalowany w centrum zarządzania pozwala na podłączenie i zintegrowanie sygnalizacji świetlnej na 250 skrzyżowaniach. Wszystkie dane dostępne są w czasie rzeczywistym, a także są archiwizowane, by mogły służyć do analizy inżynierom ruchu czy policji. System działa w pełni automatycznie, ale w Centrum dyżurują też operatorzy, którzy mogą dokonywać zmian i korekt, czuwają nad pracą urządzeń, otrzymując automatycznie generowane, precyzyjne informacje o ewentualnych usterkach oraz nieprawidłowościach (np. awaria sygnalizacji świetlnej) oraz o incydentach w ruchu drogowym (np. kolizja, zator). Eliminuje to znacząco koszty obsługi sterowników i sygnalizacji oraz umożliwia szybkie i efektywne reagowanie na usterki i zdarzenia drogowe (informowanie policji, służb ratunkowych i kierowców) oraz wprowadzanie zmian w sygnalizacji na danym skrzyżowaniu i okolicach.
Co ważne Zintegrowany System Zarządzania Ruchem obejmuje również swoim zasięgiem tunel na Wisłostradzie. Pełny monitoring pozwala reagować Zarządowi Dróg Miejskich w przypadkach ewentualnych kolizji czy wypadków w tunelu i tym samym informować odpowiednie służby. System automatycznie informuje kierowców o wyłączeniu pasa na którym doszło do kolizji i przekierowywuje ruch na sąsiednie pasy. W przypadku pożaru, system sam informuje straż pożarną i zamyka wjazd to tunelu.