Źle zaparkowane lub porzucone - Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie

Wyszukiwarka

Menu główne

15-02-2016

Źle zaparkowane lub porzucone

Działania Zarządu Dróg Miejskich to nie tylko usuwanie nielegalnych reklam, czy obiektów znajdujących się w pasie drogowym. Wspieramy też straż miejską w obowiązkach dotyczących odholowywania źle zaparkowanych i porzuconych pojazdów.

Podstawę prawną do usuwania pojazdów daje ustawa Prawo o ruchu drogowym z 1997 roku. Przewiduje ona możliwość takiego działania w dwóch przypadkach – przy złamaniu przepisów dotyczących postoju oraz w przypadku „pozostawienia pojazdu bez tablic rejestracyjnych lub którego stan wskazuje na to, że nie jest używany”.

O tym, czy dany pojazd należy odholować, decyduje straż miejska. ZDM realizuje wydane przez strażników dyspozycje usunięcie pojazdów. W całym 2015 roku takich dyspozycji było ponad 19 tys. (19 222). Usuniętych zostało 12 503 pojazdy źle zaparkowane i 1070 tzw. wraków porzuconych przez właścicieli. W przypadku ponad 5 tys. spraw wydano dyspozycje o odstąpieniu od usunięcia pojazdu (to głównie przypadki, gdy właściciel pojawił się zanim pojazd został odholowany).

Stawki za usunięcie pojazdu są ściśle określone uchwałą Rady m.st. Warszawy. Kwota ta wynosi – w przypadku pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 t – 478 zł. Płatna jest też każda rozpoczęta doba przechowywania pojazdu na parkingu strzeżonym, na który auto trafia.

W przypadku tzw. wraków, właściciel auta ma 6 miesięcy na jego odebranie. Po tym okresie  pojazd uznaje się za porzucony z zamiarem wyzbycia się. Pojazd ten przechodzi na własność gminy z mocy ustawy.

Łączne wpływy z tytułu usuwania pojazdów to w 2015 roku 7,1 mln zł.

SZCZEGÓŁOWA INFORMACJA DLA WŁAŚCICIELI POJAZDÓW USUNIĘTYCH Z DROGI

Powered by Projectic.pl