Ulica Kijowska to jedna z ważniejszych dróg na Pradze-Północ. Łączy ul. Targową z ul. Zabraniecką, a dziennie przejeżdża nią od kilku do kilkunastu tysięcy pojazdów. Ponadto znajduje się przy niej Dworzec Wschodni. Jest więc to ulica o wzmożonym ruchu. Dlatego też wdrożyliśmy na niej zmiany, które poprawią bezpieczeństwo najmniej chronionych uczestników ruchu – pieszych.
Niebezpieczne przejścia
Wspomniane zmiany wprowadziliśmy na czterech przejściach dla pieszych przez ul. Kijowską – po dwa na skrzyżowaniu z ul. Brzeską i skrzyżowaniu z ul. Markowską. Przed przejściami przez północną jezdnię zamontowaliśmy progi zwalniające. Przejścia przez południową jezdnię zostały natomiast skrócone za pomocą wysp. W przypadku przejścia przy ul. Brzeskiej lewy pas kończy się teraz przed zebrą, natomiast lewy pas przed zebrą przy ul. Markowskiej służy teraz tylko do skrętu w lewo.
Dzięki zmianom łatwiej będzie też skręcić w lewo kierowcom jadącym z ul. Brzeskiej, a kierowcom z ul. Markowskiej chcącym pojechać w kierunku ul. Zabranieckiej zawrócić. Zawrócić na wysokości ul. Brzeskiej nie będą mogli natomiast jadący ul. Kijowską na wschód. Mogą jednak – jak dotychczas – zawracać na skrzyżowaniu z ul. Markowską. Wciąż bez problemu w lewo w ul. Brzeską mogą skręcać rowerzyści, dla których został wyznaczony dodatkowy pas na skrzyżowaniu.
W przeprowadzonym w latach 2016-2020 audycie nieosygnalizowanych przejść dla pieszych zebry przy skrzyżowaniu z ul. Brzeską otrzymały oceny 1 (przez jezdnię południową) i 2 (przez jezdnię północną) w skali 0-5. Przejścia przy skrzyżowaniu z ul. Markowską otrzymały z kolei oceny 0 (przez jezdnię południową) i 1 (przez jezdnię północną).
W przypadku wszystkich przejść audytorzy zwracali uwagę na rozwijane przez kierowców wysokie prędkości. Obawiali się także sytuacji, w której kierowca na jednym pasie zatrzymuje się, aby przepuścić pieszego, zaś jadący drugim pasem nie wyhamuje.
Po przebudowie przejść piesi przechodzący przez południową jezdnię nie tylko pokonają je szybciej, ale nie będzie także możliwości wyprzedzania na przejściu dzięki zwężeniu jezdni przy przejściach do jednego pasa. Z tego samego powodu kierowcy będą musieli zdjąć nogę z gazu. Podobnie na północnej jezdni, tam jednak ze względu na progi zwalniające.
Dbamy o bezpieczeństwo
Przejścia na ul. Kijowskiej to już kolejne, które zmodernizowaliśmy w tym roku pod kątem bezpieczeństwa. Zbudowaliśmy między innymi sygnalizację na przejściu przy ul. Rembielińskiej 8. Na skrzyżowaniu ulic Branickiego i Sarmackiej również pojawiły się światła czy na przejściach przez ul. Maczka na wysokości ul. Niedzielskiego „Żywiciela”. Z kolei przejście przy skrzyżowaniu ulic ks. Ziemowita ze Swojską zostało przesunięte i wyposażone w azyl.
Rozpoczęliśmy już także budowę rond na skrzyżowaniu ulic Krasińskiego i Przasnyskiej oraz Augustówka i Zawodzie. Wdrażane tam zmiany również pozytywnie wpłyną na bezpieczeństwo pieszych. W międzyczasie ogłosiliśmy przetarg na budowę ronda na skrzyżowaniu ulic Powązkowskiej i Obrońców Tobruku. Sprawdzamy teraz nadesłane oferty.
Bezpieczeństwo to nasz priorytet i wprowadzane przez nas zmiany na stołecznych ulicach są najczęściej podyktowane właśnie jego poprawie. Działania te przynoszą efekt, co pokazują statystyki. W zeszłym roku na warszawskich ulicach zginęło 29 osób. Najmniej, od kiedy zbieramy dane. To wciąż o 29 za dużo, ale sukcesywnie dążymy do „Wizji Zero”. Natomiast dzięki przyznanym niedawno przez warszawskich radnych 164 mln zł zmian w tym kierunku będziemy mogli wprowadzić znacznie więcej w krótszym czasie.