Zmiany rowerowe w centrum za 100 milionów złotych - Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie

Wyszukiwarka

Menu główne

04-04-2025

Zmiany rowerowe w centrum za 100 milionów złotych

Dziś otworzyliśmy oferty w przetargu na przebudowę północnej nitki al. “Solidarności” wraz z fragmentem ulicy Leszno. Inwestycja, której główną częścią jest budowa ważnej trasy rowerowej, będzie kosztować blisko 13 milionów złotych. Łącznie w centralnym obszarze Warszawy w toku lub na zaawansowanym etapie przygotowań są inwestycje z zakresu zrównoważonej mobilności opiewające na ponad 100 milionów złotych.

Powiększ obraz: Wizualizacja drogi dla rowerów wzdłuż al. "Solidarności".

Ten rok to kolejny, który upływa pod znakiem wielomilionowych inwestycji w sercu stolicy. Ich celem jest wprowadzenie nowej jakości przestrzeni publicznej w Śródmieściu i na bliskiej Woli, a poprawa warunków ruchu rowerowego jest jednym z wielu aspektów tej zmiany. Place i ulice całkowicie zmieniają swoje oblicza – zyskują szpalery drzew, równe chodniki, nowe przejścia dla pieszych, przystanki komunikacji miejskiej oraz również drogi dla rowerów. Praca wre na Złotej, Zgodzie i Andersa. Stoimy też u progu kolejnych dużych zadań.

Kluczowe kilometry na styku Woli i Śródmieścia

Drogę rowerową łączącą Wolę ze Śródmieściem wzdłuż al. Solidarności budować chce aż 6 firm. Najniższą ofertę, opiewającą na 12,7 mln zł, złożyła firma Strabag. Ten sam wykonawca w ostatnich dniach oddał do użytku ponad 1,5-kilometrową trasę rowerową na przebudowanej ulicy Jana Kazimierza, również na Woli.

Teraz do zrobienia jest dokładnie kilometr trasy w osi wschód-zachód, która połączy ze sobą dwie ważne trasy biegnące w osi północ-południe. Chodzi oczywiście o drogą dla rowerów w ciągu Okopowa-Towarowa oraz równoległą wzdłuż al. Jana Pawła II. Prace rozpoczną się w najbliższych miesiącach.

Wcześniej otwarcie ofert nastąpiło w przetargu na kompleksową przebudowę ulicy Grzybowskiej przez Stołeczny Zarząd Rozbudowy Miasta. To również kilometr infrastruktury rowerowej, równoległej do al. “Solidarności” i łączącej al. Jana Pawła II z ulicą Towarową.

Kolejną inwestycją w tym kwartale będzie droga rowerowa po wschodniej stronie al. Jana Pawła II między aleją “Solidarności” i rondem ONZ. Gotowy jest projekt organizacji ruchu, przygotowujemy dokumentację wykonawczą a następnie przetarg na place budowlane. Inwestycja o wartości ok. 15 mln złotych jest jedną z kilku, na które Warszawa zdobyła w ostatnim czasie dofinansowanie z Unii Europejskiej. Te prace są zaplanowane na przyszły rok.

Powiększ obraz:

Na Andersa bez “teleportów”

Unijne dofinansowanie ma też m.in. trwająca budowa tras rowerowych na ulicy Andersa oraz w jej okolicy. To największa rowerowa inwestycja, która toczy się obecnie w Warszawie. Jej wartość opiewa na 30 milionów złotych. Trasa powstaje między Dworcem Gdańskim i ulicą Nowolipki wraz z odnogami na ulicach Muranowskiej i Bonifraterskiej oraz wzdłuż Ogrodu Krasińskich. Trwają też przygotowania do jej wydłużenia w obie strony, czyli przez ulicę Mickiewicza do placu Wilsona oraz przez skwer przy kinie Muranów do placu Bankowego.

Niewykluczone jest rozpoczęcie co najmniej jednego z kolejnych etapów już w przyszłym roku. Aktualne wersje projektów dla ulicy Mickiewicza oraz kontynuacji wzdłuż ulicy Andersa zostały już skierowane do dalszych uzgodnień. To jedne z priorytetowych inwestycji do realizacji w pierwszym możliwym terminie. Jednak już na tym etapie nowa droga rowerowa na obu końcach łączy się z istniejącą infrastrukturą oraz rozwiązuje szereg problemów, które znajdują się wzdłuż całego ciągu. Z siecią zostaną powiązane zostaną ślepe dotychczas odcinki dróg rowerowych na ulicach Anielewicza, Świętojerskiej i Nowolipki. Ostatnia z nich zapewni też tymczasowe połączenie z jezdnią (na wysokości ulicy Zamenhofa) do czasu budowy drugiego etapu trasy.

Powiększ obraz:

Trzy pomysły na Marszałkowską 

Naturalnym przedłużeniem trasy na ulicy Andersa jest ulica Marszałkowska. W tej chwili pracujemy równolegle nad projektami dla trzech odcinków. Najbliższej realizacji jest droga rowerowa po wschodniej stronie na odcinku Królewska – Świętokrzyska. Zakładamy rozpoczęcie prac jeszcze w tym roku, dokumentacja projektowa jest na ukończeniu.

Z kolei w przyszłym roku, w cieniu kończących się prac w kwartale Złota-Zgoda, powinien powstać ciąg dalszy od ulicy Świętokrzyskiej do ulicy Złotej. Szacunkowy koszt tych dwóch odcinków to łącznie 8 mln złotych. Prace będą przebiegać w ścisłej koordynacji z robotami zaplanowanymi na tym samym odcinku przez Tramwaje Warszawskie, a ich efekty uzupełnią się wzajemnie dostarczając ulicę o zupełnie nowym wyglądzie i lepszej funkcjonalności.

Ostatni zaawansowany projekt to dwie drogi dla rowerów między rondem Dmowskiego i placem Konstytucji. Projekt zakłada przebudowę i poszerzenie starej trasy po zachodniej stronie ulicy oraz budowę zupełnie nowej po stronie wschodniej. Standardem są dodatkowe przejazdy rowerowe na skrzyżowaniach z ulicami poprzecznymi. Projekt dla tej inwestycji jest już zatwierdzony. Do jej realizacji potrzebne jest kolejne kilkadziesiąt milionów zł. Jeżeli się uda, będzie to kolejny duży projekt w ramach Nowego Centrum Warszawy.

Powiększ obraz:

Nowe Centrum – widoczne zmiany, “niewidzialna infrastruktura”

Już tej wiosny gotowy będzie zaś nowy Plac Centralny. Docelowo będzie można z niego wygodnie przejść i przejechać rowerem do przebudowanego kwartału w Złota-Zgoda. Oba fragmenty Nowego Centrum Warszawy połączą nowe przejścia i przejazdy rowerowe przez ulicę Marszałkowską – na wysokości Złotej oraz Sienkiewicza. Odciążą popularne przeprawy na wysokości ulic Świętokrzyskiej i Widok.

Sam kwartał Złota-Zgoda zaprojektowany jest z rozmysłem jako przestrzeń, która nie potrzebuje wydzielonej infrastruktury rowerowej. To obszar o uspokojonym i ograniczonym ruchu samochodowym z siecią odcinków jednokierunkowych o dopuszczonym ruchu rowerów również “pod prąd”. Prace pochłoną około 50 milionów złotych. Ich przebieg można śledzić na stronie internetowej ZlotaZgoda.waw.plotwiera się w nowej karcie.

Powiększ obraz:

Bez tamowania ruchu na Tamce

Zespół projektowy ZDM pracuje obecnie również nad usprawnieniem ruchu rowerowego na Tamce. To kluczowy fragment sieci, który łączy mocno obciążoną drogę rowerową na ulicy Świętokrzyskiej z bulwarami wiślanymi oraz siecią tras po drugiej stronie rzeki. 

Potrzebny jest kontrapas rowerowy, który sprawi, że rowerzyści nie będą musieli nadkładać drogi jadąc z Pragi w kierunku Śródmieścia. W ramach tych prac chcielibyśmy poprawić też przebieg trasy rowerowe biegnącej skrajem skwer Kahla, czyli od Wybrzeża Kościuszkowskiego do mostu Świętokrzyskiego.

Powered by Projectic.plotwiera się w nowej karcie