Na najbliższej, czwartkowej sesji radni będą decydować o rozszerzeniu SPPN. Jeśli uchwała zostanie przyjęta i wejdzie w życie to strefa zacznie działać 7 września. To finisz całego procesu, który wystartował jeszcze w zeszłym roku. Rozszerzenie przygotowaliśmy w porozumieniu z mieszkańcami. W sprawie dwóch wspomnianych dzielnic, przy wspólnym stole, na którym kreśliliśmy zmiany, spotykaliśmy się z nimi 17 razy. W konsultacjach wzięło udział kilkaset osób.
Strefa jest stolicy i warszawiakom niezbędna. Ma przede wszystkim chronić potrzeby parkingowe lokalnej społeczności. W drugiej kolejności ma pozwalać na odpłatne parkowanie dojeżdżającym spoza Śródmieścia. Właśnie odpłatność ma wpływ na ograniczenie zainteresowania parkowaniem wśród przyjezdnych, zwiększając tym samym szanse na znalezienie miejsca parkingowego mieszkańcom z najbliższej okolicy.
Na zmianach na Woli i Pradze się nie zatrzymujemy. Zgodnie z zeszłorocznymi zapowiedziami Prezydenta Rafała Trzaskowskiego w tym roku, znów wspólnie z warszawiakami, chcemy przeanalizować sytuację parkingową i przygotować ewentualne rozszerzenie SPPN na kolejne dzielnice. Ogłoszony dziś powtórnie przetarg dotyczy badań parkingowych wraz z opracowaniem niezbędnych zmian w organizacji ruchu na Żoliborzu. W pierwotnym postępowaniu nie udało się wybrać wykonawcy z uwagi na brak ważnych ofert. Za to w równolegle prowadzonym postępowaniu na Ochocie jesteśmy już po otwarciu ofert.
W przypadku Żoliborza strefa miałaby objąć właściwie całą dzielnicę. Nowo wytyczony obszar miałby się oprzeć o fragment al. Prymasa Tysiąclecia, al. Armii Krajowej, most Grota-Roweckiego i Wisłę. Od południa (nasypy kolejowe linii 509 i 20) stykałby się ze strefą obecną i rozszerzeniem o Wolę.
Wykonawca zobowiązany jest do przeprowadzenia analiz potrzeb parkingowych mieszkańców, inwentaryzacji obowiązujących organizacji ruchu, nieprawidłowości w parkowaniu, przedstawienia propozycji zmian w organizacji ruchu, a wszystko to do końca listopada. Cały proces powinien być oczywiście powiązany z partycypacją mieszkańców w formie konsultacji społecznych.
Mamy nadzieję, że rok 2020 będzie początkiem dużych zmian w zakresie polityki parkingowej i funkcjonowania strefy płatnego parkowania, a kolejne lata będą ich kontynuacją. Chcemy, by Żoliborz i Ochota, mogły być przedmiotem decyzji radnych już w pierwszych miesiacach przyszłego roku.