Na początku czerwca 2022 roku przeprowadziliśmy pomiary ruchu na drodze wewnętrznej przy ul. Abrahama, która prowadzi do Szkoły Podstawowej nr 375 oraz Oddziałów Zamiejscowych Przedszkola nr 198.
Wejścia do szkoły i przedszkola znajdują się od strony ul. Abrahama, przy drodze wewnętrznej, w której samochody parkowane są w prostopadłych zatokach. Pomiar ruchu obejmował dwie lokalizacje: zjazd z ul. Abrahama oraz przekrój na wysokości budynku szkoły.
Wyniki pomiarów
Pomiary dotyczyły ruchu pieszego, rowerowego i użytkowników hulajnóg.
W godzinie najbardziej obciążonej ruchem, tzn. między 07:15 a 08:15 na teren szkoły weszły 253 osoby, z czego zdecydowana większość poruszała się chodnikiem przyległym do terenu szkoły lub jezdnią – 216 osób (pieszych, rowerzystów i osób na hulajnogach). Przedeptem od ul. Abrahama, na wysokości wejścia do szkoły uczęszczało znacznie mniej osób – w godzinie szczytu było 15 osób.
Ruch pieszy był także mierzony w rejonie zjazdu z ul. Abrahama. Pomiar wykazał, że bardziej obciążoną relacją jest ruch pieszy i rowerowy od ul. Abrahama przez jezdnię drogi wewnętrznej w stronę szkoły. W godzinie szczytu porannego w ten sposób przemieszczało się 66 pieszych, rowerzystów i użytkowników hulajnóg.
Na chodniku, wzdłuż drogi wewnętrznej zarejestrowano 43 osoby. W sumie, w obszarze pomiaru odnotowano 140 pieszych, rowerzystów czy użytkowników hulajnóg (część z nich szła od szkoły).
W tym samym czasie mierzono ruch samochodów. Zdecydowanie najbardziej obciążonymi relacjami są skręt w lewo w stronę szkoły i wyjazd w prawo od szkoły – odpowiednio 87 i 72 pojazdy w godzinie szczytu. Pozostałe relacje, związane z wjazdem na teren osiedla mieszkaniowego „Orlik-Jantar” są niewielkie, podczas pomiaru zarejestrowano 3 pojazdy wjeżdżające i 4 wyjeżdżające z terenu osiedla.
Wyniki przedstawione w interwałach 15-minutowych wykazały, że od godz. 07:00 wyraźny jest wzrost ruchu samochodowego aż do najbardziej obciążonego okresu pomiędzy 07:45-08:00. Po godz. 08:00 ruch pojazdów zdecydowanie maleje.
Nagrania z kamer
Poza pomiarami ruchu, wykonaliśmy nagrania kamer (w jakości nie pozwalającej na rozpoznanie twarzy oraz odczytanie tablic rejestracyjnych) obejmujące zjazd z ul. Abrahama oraz wejście do szkoły.
Na drodze wewnętrznej ruch samochodów wyraźnie mieszał się z ruchem pieszym. Właściwie wszyscy piesi i rowerzyści korzystali z jezdni, skracając sobie drogę do szkoły. Część z nich poruszała się jezdnią do samego wejścia do szkoły. Na tym odcinku chodnik jest wąski i zastawiony zaparkowanymi samochodami, więc funkcjonalniej i wygodniej jest poruszać się szerszą jezdnią. Z punktu widzenia bezpieczeństwa niechronionych uczestników ruchu jest to sytuacja niekorzystna i mogąca powodować sytuacje niebezpieczne.
Kolejną powtarzającą się sytuacją, która znacząco wpływa na zmniejszenie bezpieczeństwa pieszych, jest manewrowanie samochodów, szczególnie zawracanie. Ze względu na ograniczoną przestrzeń manewr ten odbywa się z użyciem wjazdu na teren szkoły lub chodnika. Jednocześnie chodnik w znaczącej części jest zajmowany przez zaparkowane auta, co ogranicza widoczność pieszych przez manewrujących. Tylko podczas nagrania odnotowaliśmy kilka sytuacji, gdy osoby poruszające się chodnikiem musiały czekać, aż pojazd zjedzie z ich drogi.
Ponadto zaparkowane na chodniku auta w rejonie szkoły i przedszkola ograniczają szerokość chodnika poniżej wymaganego przepisami minimum. W konsekwencji poruszanie się nim pieszo czy na rowerze (dzieci wraz z opiekunami nie mogą poruszać się jezdnią) jest niewygodne, a wyminięcie się często niemożliwe.
W następstwie wyników z omówionych pomiarów na drodze wewnętrznej, prowadzącej do szkoły i przedszkola, została wprowadzona „Szkolna ulica”. Więcej na ten temat można przeczytać na stronie klikając w link: Droga na szóstkę na Abrahama.
Potrzebujesz bardziej szczegółowych danych na temat pomiarów?