Pomiary natężenia ruchu przy Szkole Podstawowej nr 375 i Przedszkolu nr 198 - Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie

Wyszukiwarka

Menu główne

Pomiary natężenia ruchu przy Szkole Podstawowej nr 375 i Przedszkolu nr 198

Zdjęcie z kamery umieszczonej przy SP 375, którą wykonywane były pomiary ruchu. Na planie centralnym są ludzie, na dalszym planie są samochody.

Na początku czerwca 2022 roku przeprowadziliśmy pomiary ruchu na drodze wewnętrznej przy ul. Abrahama, która prowadzi do Szkoły Podstawowej nr 375 oraz Oddziałów Zamiejscowych Przedszkola nr 198.

Wejścia do szkoły i przedszkola znajdują się od strony ul. Abrahama, przy drodze wewnętrznej, w której samochody parkowane są w prostopadłych zatokach. Pomiar ruchu obejmował dwie lokalizacje: zjazd z ul. Abrahama oraz przekrój na wysokości budynku szkoły.

Wyniki pomiarów

Pomiary dotyczyły ruchu pieszego, rowerowego i użytkowników hulajnóg.

W godzinie najbardziej obciążonej ruchem, tzn. między 07:15 a 08:15 na teren szkoły weszły 253 osoby, z czego zdecydowana większość poruszała się chodnikiem przyległym do terenu szkoły lub jezdnią – 216 osób (pieszych, rowerzystów i osób na hulajnogach). Przedeptem od ul. Abrahama, na wysokości wejścia do szkoły uczęszczało znacznie mniej osób – w godzinie szczytu było 15 osób.

Ruch pieszy był także mierzony w rejonie zjazdu z ul. Abrahama. Pomiar wykazał, że bardziej obciążoną relacją jest ruch pieszy i rowerowy od ul. Abrahama przez jezdnię drogi wewnętrznej w stronę szkoły. W godzinie szczytu porannego w ten sposób przemieszczało się 66 pieszych, rowerzystów i użytkowników hulajnóg.

Na chodniku, wzdłuż drogi wewnętrznej zarejestrowano 43 osoby. W sumie, w obszarze pomiaru odnotowano 140 pieszych, rowerzystów czy użytkowników hulajnóg (część z nich szła od szkoły).

W tym samym czasie mierzono ruch samochodów. Zdecydowanie najbardziej obciążonymi relacjami są skręt w lewo w stronę szkoły i wyjazd w prawo od szkoły – odpowiednio 87 i 72 pojazdy w godzinie szczytu. Pozostałe relacje, związane z wjazdem na teren osiedla mieszkaniowego „Orlik-Jantar” są niewielkie, podczas pomiaru zarejestrowano 3 pojazdy wjeżdżające i 4 wyjeżdżające z terenu osiedla.

Wyniki przedstawione w interwałach 15-minutowych wykazały, że od godz. 07:00 wyraźny jest wzrost ruchu samochodowego aż do najbardziej obciążonego okresu pomiędzy 07:45-08:00. Po godz. 08:00 ruch pojazdów zdecydowanie maleje.

Nagrania z kamer

Poza pomiarami ruchu, wykonaliśmy nagrania kamer (w jakości nie pozwalającej na rozpoznanie twarzy oraz odczytanie tablic rejestracyjnych) obejmujące zjazd z ul. Abrahama oraz wejście do szkoły.

Na drodze wewnętrznej ruch samochodów wyraźnie mieszał się z ruchem pieszym. Właściwie wszyscy piesi i rowerzyści korzystali z jezdni, skracając sobie drogę do szkoły. Część z nich poruszała się jezdnią do samego wejścia do szkoły. Na tym odcinku chodnik jest wąski i zastawiony zaparkowanymi samochodami, więc funkcjonalniej i wygodniej jest poruszać się szerszą jezdnią. Z punktu widzenia bezpieczeństwa niechronionych uczestników ruchu jest to sytuacja niekorzystna i mogąca powodować sytuacje niebezpieczne.

Cztery zdjęcia będące pojedynczymi klatkami z kamery, która prezentowała widok wjazdu w drogę wewnętrzną z ul. Abrahama. Na lewym górnym zdjęciu widać zaparkowany samochód i trójkę rowerzystów wjeżdżających w ulicę wewnętrzną z ul. Abrahama. Na prawym górnym zdjęciu widnieje jadący samochód, a obok niego jest jadący rowerzysta. Lewe dolne zdjęcie przedstawia samochód jadący w stronę dwójki osób jadących na hulajnogach. Prawe dolne zdjęcie ukazuje czwórkę rowerzystów i jednego pieszego.

Kolejną powtarzającą się sytuacją, która znacząco wpływa na zmniejszenie bezpieczeństwa pieszych, jest manewrowanie samochodów, szczególnie zawracanie. Ze względu na ograniczoną przestrzeń manewr ten odbywa się z użyciem wjazdu na teren szkoły lub chodnika. Jednocześnie chodnik w znaczącej części jest zajmowany przez zaparkowane auta, co ogranicza widoczność pieszych przez manewrujących. Tylko podczas nagrania odnotowaliśmy kilka sytuacji, gdy osoby poruszające się chodnikiem musiały czekać, aż pojazd zjedzie z ich drogi.

Ponadto zaparkowane na chodniku auta w rejonie szkoły i przedszkola ograniczają szerokość chodnika poniżej wymaganego przepisami minimum. W konsekwencji poruszanie się nim pieszo czy na rowerze (dzieci wraz z opiekunami nie mogą poruszać się jezdnią) jest niewygodne, a wyminięcie się często niemożliwe.

W następstwie wyników z omówionych pomiarów na drodze wewnętrznej, prowadzącej do szkoły i przedszkola, została wprowadzona „Szkolna ulica”. Więcej na ten temat można przeczytać na stronie klikając w link: Droga na szóstkę na Abrahama.

Potrzebujesz bardziej szczegółowych danych na temat pomiarów?

SKONTAKTUJ SIĘ Z NAMI!

drogana6@zdm.waw.pl

Powered by Projectic.pl