W 2020 r. kampania Rowerowy Maj miała się odbyć w Warszawie po raz piąty. Niestety pandemia pokrzyżowała plany.
Jednym z filarów kampanii jest ekologia i to na tym aspekcie chcieliśmy się najbardziej skupić. Zaplanowaliśmy, że ta edycja będzie dedykowana dla klimatu – by podkreślić rolę wyborów transportowych w działaniach przyjaznych dla środowiska. Postępujące zmiany klimatu wymuszają bowiem poszukiwanie rozwiązań, które zatrzymają negatywne oddziaływania.
Przygotowania do kampanii były mocno zaawansowane, prowadziliśmy rozmowy z potencjalnymi Partnerami, ustalaliśmy nagrody dla wyróżniających się klas i grup przedszkolnych, opracowaliśmy materiały graficzne, przeprowadziliśmy też rekrutację wśród warszawskich placówek oświatowych.
Ogólnopolska kampania odwołana
Do udziału w Rowerowym Maju zgłosiła się rekordowa liczba 278 placówek (144 szkoły i 134 przedszkola), a w nich 111 tysięcy dzieci, które potencjalnie mogły aktywnie dojeżdżać w maju na swoje zajęcia.
Jednak cały czas z uwagą obserwowaliśmy rozwój zagrożenia epidemicznego oraz związaną z tym sytuację w stołecznych placówkach edukacyjnych. Jednocześnie tak długo, jak to było możliwe, pracowaliśmy, aby być gotowym na przeprowadzenie akcji w pełnym zakresie, jeśli tylko sytuacja się poprawi. Ostatecznie, w gronie kilkudziesięciu miast i gmin zaangażowanych w akcję pod przewodnictwem Gdańska (pomysłodawcy całego przedsięwzięcia), zapadła decyzja o odwołaniu Rowerowego Maja 2020 w skali całego kraju.
W poszukiwaniu alternatyw
Z perspektywy organizatora przeprowadzenie kampanii poprzedzają co roku skrupulatne przygotowania, które wymagają realizacji wielu elementów z odpowiednim wyprzedzeniem czasowym. Od obsługi przez nauczycieli systemu informatycznego, poprzez przetarg na warsztaty edukacyjne, aż po produkcję i dostarczenie wydruków do placówek edukacyjnych — nie było możliwości zapewnienia terminowej realizacji tych zadań w obliczu epidemii koronawirusa. W trudnych i dynamicznych warunkach epidemicznych niepewne było też, w jakiej sytuacji będą w maju znajdować się szkoły i przedszkola. Rozważana była też możliwość przeprowadzenia podobnej akcji w terminie innym niż majowy, jednak obostrzenia związane z epidemią uniemożliwiły jakiekolwiek działania.
Czy wiesz, że…
W 2020 roku zadaszyliśmy 90 parkingów rowerowych przy placówkach oświatowych w całej Warszawie. Więcej na temat tego projektu przeczytasz po kliknięciu w link: Wiaty rowerowe przy szkołach
Wsparcie aktywnej mobilności mimo pandemii
Rezygnacja z Rowerowego Maja nie oznaczała jednak braku realizacji innych projektów związanych ze wspieraniem zrównoważonej mobilności wśród najmłodszych. Trwały przygotowania do realizacji projektu „Wiaty rowerowe przy szkołach” w ramach budżetu obywatelskiego, oraz przekazania do szkół i przedszkoli ponad tysiąca stojaków rowerowych.