Strefa Czystego Transportu - Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie

Wyszukiwarka

Menu główne

Strefa Czystego Transportu

1 lipca 2024 r. w Warszawie zaczęła działać pierwsza w Polsce Strefa Czystego Transportu.

Obejmuje większość Śródmieścia i fragmenty otaczających je dzielnic. Na tym obszarze ograniczony został wjazd pojazdów emitujących najwięcej trujących spalin. Dzięki temu w mieście spadnie ilość zanieczyszczeń powietrza i poprawi się stan zdrowia jego mieszkańców.

  • Ograniczony został wjazd pojazdów z silnikiem benzynowym (w tym LPG) starszych niż 27 lat lub niespełniających normy Euro 2 oraz pojazdów z silnikiem Diesla (w tym LPG) starszych niż 19 lat lub niespełniających normy EURO 4.
  • Przez pierwsze 3,5 roku zwolnieni z nich są mieszkańcy stolicy (osoby zameldowane) rozliczający w niej podatki. Wymogi będą więc dotyczyły tylko 3 proc. pojazdów w Warszawie.
  • Sprawdź, czy Twoje auto jest również zwolnione z wymogów. Seniorzy (ukończone 70 lat do 31 grudnia 2023 r.) i osoby z niepełnosprawnością (posiadacze europejskiej karty parkingowej) są zwolnieni bezterminowo, co potwierdzi specjalna nalepka. Takie osoby nie muszą jednocześnie być mieszkańcami Warszawy i rozliczać w niej podatków.
  • Łącznie SCT obejmuje obszar 37 km kw., czyli 7 proc. powierzchni stolicy. Ulice graniczne znajdują się poza strefą czystego transportu.
  • Informacje na temat SCT drogą telefoniczną można uzyskać pod numerem 19 115 obsługiwanym przez Miejskie Centrum Kontaktu. W to samo miejsce można też kierować pytania i uwagi za pomocą panelu online, aplikacji mobilnejchatu lub wiadomości e-mail.

  • Wymagane dokumenty

    • Wymagane dokumenty

      1.  dowód osobisty lub inny dokument tożsamości;
      2.  dowód rejestracyjny pojazdu;
      3.  odpłatna umowa cywilno-prawna lub umowa użyczenia;
      4.  umowa kredytu lub leasingu – dotyczy osób, które chcą wskazać do wyłączenia pojazd niebędący
        ich własnością, a pozostający w ich użytku lub osób, na które dokonano przewłaszczenia pojazdu
        po zakończeniu umowy kredytu lub leasingu zawartego przed 1 stycznia 2024 r.;
      5.  jeden z poniższych dokumentów:
        • pierwsza strona zeznania podatkowego PIT lub CIT za rok poprzedni, poświadczona przez
          właściwy urząd skarbowy w Warszawie (opatrzona prezentatą urzędu skarbowego, w którym
          zostało złożone zeznanie),
        • w przypadku rozliczenia podatku PIT lub CIT za pomocą środków komunikacji elektronicznej:
          • pierwsza strona zeznania PIT lub CIT złożonego w roku poprzednim,
          • Urzędowe Potwierdzenie Odbioru (UPO) z wygenerowanym numerem dokumentu,
            zgodne z identyfikatorem dokumentu UPO;
          • zaświadczenie wydane przez urząd skarbowy, potwierdzające złożenie w roku poprzednim
            zeznania podatkowego PIT lub CIT, w którym wskazano obszar m.st. Warszawy jako miejsce
            zamieszkania i składania zeznania podatkowego.
    • Wymagane dokumenty

      1. dowód osobisty lub inny dokument tożsamości;
      2. ważna karta parkingowa osoby niepełnosprawnej wydana przez uprawniony organ (wydana po
        30 czerwca 2014 r.);
    • Wymagane dokumenty

      1. dowód osobisty lub inny dokument tożsamości;
      2. dowód rejestracyjny pojazdu;
      3. w przypadku pojazdu historycznego mającego co najmniej 25 lat – kopię opinii rzeczoznawcy
        znajdującego się na liście rzeczoznawców samochodowych prowadzonej przez ministra
        właściwego ds. transportu zgodnie z art. 79 a ust. 6 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo
        o ruchu drogowym;
      4. w przypadku pojazdu zabytkowego – kopię wpisu do rejestru zabytków.
        oraz inne dokumenty, jeżeli wymienione wyżej nie potwierdzają w pełni danych i informacji
        wynikających z wniosku.
    • Wymagane dokumenty

      1. dowód osobisty lub inny dokument tożsamości;
      2. dowód rejestracyjny pojazdu;
        oraz inne dokumenty, jeżeli wymienione wyżej nie potwierdzają w pełni danych i informacji
        wynikających z wniosku
    • Wymagane dokumenty

      1. dowód osobisty lub inny dokument tożsamości z numerem PESEL;
      2. dowód rejestracyjny pojazdu;

Czy wiesz, że…

Samochody spełniające wymogi SCT od 1 lipca 2024 r., czyli ok. 97 procent wszystkich pojazdów, nie potrzebują posiadać żadnej nalepki, a ich właściciele nie muszą wypełniać żadnych dodatkowych dokumentów.

Z kolei osoby zwolnione z wymogów SCT w Warszawie mogą złożyć wniosek o uprawnienia i nalepkę przez internet oraz stacjonarnie w siedzibie Zarządu Dróg Miejskich przy ul. Chmielnej 120 w godz. 7.30-15.30

Od 5 sierpnia 2024 r. zamknięty na stałe jest punkt znajdujący się przy ul. Chmielnej 124.

Wniosek można przede wszystkim wygodnie złożyć online na stronie SprawdzSCT.zdm.waw.pl. Panel pozwala na sprawdzenie czy dany samochód w ogóle potrzebuje mieć naklejkę, a następnie umożliwia złożenie wniosku.

Powered by Projectic.pl