Audyt przejść dla pieszych bez sygnalizacji rozpoczęliśmy w 2016 r. Przez 4 lata sprawdziliśmy ponad 4 tys. zebr we wszystkich dzielnicach Warszawy. Te, które otrzymały najniższą ocenę (0 lub 1 pkt. w skali od 0 do 5), są teraz przez nas konsekwentnie przebudowywane.
Audyt wykazał, że w Al. Ujazdowskich, łącznie na trzech przejściach, powinno zostać poprawione bezpieczeństwo. Wszystkie trzy uzyskały ocenę 0. W 2020 r. zmiany przeprowadziliśmy w okolicy al. Róż, teraz zrobimy to przy KPRM, a następna w kolejce będzie zebra przy ul. Wilczej.
W zakresie wszystkich trzech przejść audytorzy zwrócili uwagę na duże prędkości rozwijane przez samochody oraz skrajnie niebezpieczny przekrój jezdni: 4 pasy ruchu, rozdzielone po środku niewielką, wąską i krótką wysepką, nie dającą pieszemu wystarczającej ochrony. Dodatkowo, przekrój jezdni umożliwia kierowcom wyprzedzanie na przejściu dla pieszych, co może się skończyć tragicznie.
Wiele niebezpiecznych sytuacji
Jedną z rekomendacji było poszerzenie azylu i uspokojenie ruchu kołowego. Właśnie takie zmiany zostaną przeprowadzone przy KPRM. Po przebudowie piesi zyskają tam dodatkową, bezpieczną przestrzeń na przekroczenie jezdni, a ruch zostanie uspokojony. Kierowcom do dyspozycji pozostanie jeden pas ruchu w każdym kierunku.
Zmiany podyktowane są również niebezpiecznymi sytuacjami, do jakich dochodziło w tym miejscu. Często kierowcy w ostatniej chwili hamowali przed przechodzącymi pieszymi, o przekraczaniu prędkości nie wspominając. W 2019 r. doszło do potrącenia pracownika KPRM. M.in. w związku z tym zdarzeniem Kancelaria apelowała do nas o pilną poprawę infrastruktury drogowej.
Azyl przebuduje konsorcjum firm PAVE i Nadzór Inwestycji Drogowych. Właśnie podpisaliśmy z nimi umowę i przystąpiliśmy do uzgodnienia szczegółowego harmonogramu. Jest on istotny o tyle, że PAVE z Nadzorem Inwestycji Drogowych mają za zadanie przeprowadzić też kilka zmian w innych punktach stolicy, a prace nie będą w nich wykonywane jednocześnie.
Azyle i zieleń
Wśród pozostałych zadań znalazły się m.in.:
- ul. Globusowa – poprawa bezpieczeństwa pieszych na przejściu przy budynku Globusowa 14: zostanie utworzony pas zieleni uniemożliwiający nieprzepisowe parkowanie przed zebrą,
- ul. Międzynarodowa – wyznaczenie przejścia dla pieszych z azylem na wysokości budynku Międzynarodowa 52,
- skrzyżowanie ulic Prostej i Miedzianej – przebudowa ciągu pieszo-rowerowego,
- ul. M. Spisaka – budowa azylu na przejściu dla pieszych przy skrzyżowaniu z ul. S. Bodycha (w trakcie audytu ocenione na 1; audytorzy uznali je za zbyt długie i polecili właśnie budowę azylu),
- ulice J. Zamoyskiego i Targowa – zazielenienie ok. 150-metrowego odcinka ciągu tych ulic po północnej stronie, przed skrętem w ul. Skaryszewską (zbędne płyty chodnikowe ustąpią miejsca roślinom, które – jako naturalne słupki – zabezpieczą teren przed nielegalnym parkowaniem),
- ul. M. Rodziewiczówny – utworzenie rabaty w pasie dzielącym jezdnie przy dojeździe do ul. Ostrobramskiej.
Za wykonanie wszystkich ujętych w przetargu prac konsorcjum firm PAVE i Nadzór Inwestycji Drogowych otrzyma ponad 1,6 mln zł brutto. Czas realizacji inwestycji wynosi 120 dni, a więc mija 6 grudnia.