Azyle na przejściach dla pieszych w Ursusie - Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie

Wyszukiwarka

Menu główne

18-10-2022

Azyle na przejściach dla pieszych w Ursusie

Zakończyliśmy odtwarzanie azyli na przejściach dla pieszych przez ul. K. Gierdziejewskiego na skrzyżowaniu z ulicami Posag 7 Panien i Czerwona Droga. Do tej pory od maja wyznaczało je tylko oznakowanie poziome, namalowane po wymianie nawierzchni. Bezpieczeństwo pieszych poprzez budowę azylu poprawiliśmy również na ul. M. Spisaka, to samo rozwiązanie do końca roku wdrożymy na ul. Dzieci Warszawy.

Budowa azylu stanowi jeden ze sposobów poprawy bezpieczeństwa pieszych na pasach. To rozwiązanie stosuje się dosyć często, bo jest znacznie tańsze od instalacji sygnalizacji świetlnej, a nie mniej skuteczne. Wyspa azylu pozwala pieszemu przekroczyć ulicę na dwa razy. Jeśli ulica jest ruchliwa, pieszy nie musi czekać, aż z obu stron przejadą samochody – ma możliwość zatrzymania się pośrodku po pokonaniu jednego pasa ruchu.

Ponadto kierowcy w takim miejscu bardzo często zwalniają, a geometria azylu może dodatkowo skłaniać do zdjęcia nogi z gazu. Budowa azylu wiąże się z mniejszym lub większym odgięciem toru jazdy, co wymusza spokojniejszą i uważniejszą jazdę. Takie rozwiązanie stosujemy najczęściej tam, gdzie ulica jest jednojezdniowa, ale ruchliwa.

Azyl będzie pełny

Właśnie taki charakter ma ul. K. Gierdziejewskiego w Ursusie. Dlatego już kilka lat temu zostały utworzone tam azyle na przejściach na skrzyżowaniu z ulicami Posag 7 Panien i Czerwona Droga. Ze względu na przewidywany remont nawierzchni, miały charakter minimalistyczny – m.in. nie posiadały żółtych płyt z wypustkami. Nowy asfalt położyliśmy w maju tego roku i o kilka metrów odsunęliśmy zebry od skrzyżowania, a domknięciem inwestycji było odtworzenie tych azyli już w pełnej wersji.

Prace zakończyły się kilka dni temu. Zgodnie z rekomendacjami audytorów, którzy w ramach audytu w latach 2016-2020 zbadali wszystkie przejścia bez sygnalizacji w Warszawie i te przez ul. K. Gierdziejewskiego ocenili na 0 i 2 w skali od 0 do 5, azyle nieco poszerzyliśmy i dostosowaliśmy do potrzeb osób niewidomych i niedowidzących. Azyle również uzupełniliśmy, montując dodatkowe prefabrykaty – dotąd od strony tarczy skrzyżowania była jedynie powierzchnia malowana.

 

Na ul. K. Gierdziejewskiego wdrożyliśmy jeszcze jedno zalecenie. Przed przejściami zamontowaliśmy po wyspowym progu zwalniającym. Dzięki temu uspokoiliśmy ruch. Kierowcy zmuszeni są teraz zwalniać, co minimalizuje ryzyko potrącenia pieszego. A na takie zwrócili uwagę audytorzy, podkreślając, że zebry zlokalizowane są na długim prostym odcinku ulicy. „Może to zachęcać do rozwijania przez kierowców nadmiernych prędkość. Pieszy może niewłaściwie ocenić odległość i wejść na przejście, a kierowca może nie zdążyć przed nim wyhamować” – podkreślili.

Dodatkowo doświetlenie

Bezpieczeństwo pieszym poprawiliśmy ostatnio w Ursusie w jeszcze jednym miejscu. Chodzi o przejście dla pieszych przez ul. M. Spisaka na skrzyżowaniu z ul. S. Bodycha. W trakcie audytu otrzymało notę 1, a audytorzy zaznaczyli, że jest zbyt długie i należy je skrócić. Zrobiliśmy to właśnie poprzez budowę azylu. Azyl jest wyspowy, wyposażony w żółte płyty z wypustkami, pomagające przekroczyć jezdnię osobom z dysfunkcjami wzroku.

 

Azyl w tym roku wybudujemy na jeszcze jednym przejściu w Ursusie. Chodzi o zebrę przez ul. Dzieci Warszawy na wysokości wlotu ul. Baranowskiej, ocenioną na 1 w audycie. Przejście również doświetlimy. Będzie to realizacja zadania zgłoszonego w budżecie obywatelskim, popartego przez 894 osoby.

Powered by Projectic.pl