O planach budowy rond w 2024 roku pisaliśmy na początku stycznia. Nadszedł czas na ich realizację.
Zielone rondo na Żoliborzu
Rondo na skrzyżowaniu ulic Krasińskiego – Przasnyska to inwestycja o którą apelowali mieszkańcy pobliskich osiedli. W audycie przejść dla pieszych zebra przez ulicę Krasińskiego otrzymała ocenę 1 (w skali od 0 do 5). A podstawowym celem skrzyżowań o ruchu okrężnym jest zwiększenie bezpieczeństwa, bo wymuszają zachowanie przepisowej prędkości jednocześnie nie wstrzymując ruchu. Tak będzie i w tym przypadku. Doświetlimy wszystkie przejścia dla pieszych znajdujące się w sąsiedztwie ronda. Dodatkowo te na wlotach, po których jeżdżą autobusy, zostaną wyposażone w azyle.
Samo rondo o średnicy 26 metrów będzie miało wyspę centralną, nieprzejezdną, dzięki obsadzeniu jej krzewami. Na narożnikach skrzyżowania zasadzone zostaną krzewy okrywowe. Dodatkowo wzdłuż pasa drogi stanie 7 nowych drzew, które będę uzupełnieniem istniejącego już tam szpaleru.
Zgodnie z obowiązującymi zasadami trzy bezzatokowe i wyposażone w wiaty przystanki autobusowe umieszczone zostaną za rondem. Dodatkowo w obszarze skrzyżowania uzupełnimy infrastrukturę rowerową.
Bezpieczniej na mokotowskim skrzyżowaniu
Audyt bezpieczeństwa przejść dla pieszych bezlitosny był również dla okolic skrzyżowania ulic Augustówka i Zawodzie w pobliżu elektrociepłowni Siekierki. Miejsce jest niebezpieczne z uwagi na duży ruch ciężarówek, brak chodników i zieleń ograniczającą widoczność. Zebra przez ulicę Augustówka otrzymała najniższą notę, a audytor zaleciał stworzenie w tym miejscu ronda.
Będzie ono miało 27 metrów średnicy, jego wyspa i narożniki, podobnie jak na Żoliborzu, zostaną obsadzona krzewami.
Przejścia dla pieszych w obrębie skrzyżowania wyposażymy w azyle i doświetlmy. Przystanki autobusowe przeniesiemy za rondo.
Poznaliśmy już chętnych do wybudowania obu rond. W przypadku żoliborskiego mamy cztery oferty (najniższa wynosi nieco ponad 6,5 mln zł), zaś mokotowskiego trzy oferty (najtańsza opiewa na niecałe 8,3 mln zł). Teraz czas na ich analizę, a następnie wybór najlepszych. Wybrani wykonawcy na realizację projektów będą mieli 180 dni od dnia podpisania umowy.
Oba ronda powstaną dzięki dofinansowaniu z rządowego funduszu Polski Ład, które dla żoliborskiego ronda wynosi 10,5 mln zł, a dla tego na Mokotowie – 8 mln zł.
Aktualizacja
Ten artykuł został pierwotnie opublikowany w połowie marca i następnie zaktualizowany o nowe istotne informacje w połowie kwietnia (po otwarciu ofert w przetargu).