Nowa sygnalizacja na ul. gen. Maczka już działa - Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie

Wyszukiwarka

Menu główne

20-08-2024

Nowa sygnalizacja na ul. gen. Maczka już działa

Zakończyliśmy budowę sygnalizacji świetlnej na przejściu dla pieszych przez ul. gen. Maczka w rejonie ul. Niedzielskiego „Żywiciela”. Nowe światła w tym miejscu to efekt przeprowadzonego przez nas audytu bezpieczeństwa. Obie zebry dostały w nim zaledwie dwa punkty w sześciostopniowej skali. To jeszcze nie koniec zmian na rzecz bezpieczeństwa ruchu drogowego w okolicy.

Budową nowej sygnalizacji na ul. gen. Maczka zajęła się firma Traffic. Inwestycja kosztowała ponad 1,5 mln zł, w ramach której poza nowymi światłami przebudowana została sąsiednia sygnalizacja na skrzyżowaniu z ul. Rudnickiego. Oprócz tego zlikwidowaliśmy przejścia dla pieszych przez drogę rowerową, która prowadzi wzdłuż północnej jezdni.

Wybudowana przez nas sygnalizacja świetlna została wyposażona w czujniki wykrywające pieszych. Jednocześnie została dostosowana do działania w pełnej koordynacji z sąsiadującym skrzyżowaniem z ul. Rudnickiego. Tam zdemontowaliśmy dotychczasowe słupy oświetleniowe wraz z wysięgnikami, by zastąpić je nowoczesnymi, stalowymi latarniami z osobnymi wnękami na kable oświetleniowe i sygnalizacyjne.

Był audyt, była rekomendacja, są zmiany

By przejść na drugą stronę przez ul. gen. Maczka trzeba dwukrotnie przekroczyć jezdnię. Obie zebry są rozdzielone pasem zieleni, na którym zamontowano ekrany akustyczne. Choć ruch pieszych nie jest w tym miejscu duży, to po jednej stronie znajdują się ogródki działkowe, a po drugiej – osiedla mieszkaniowe. Oba przejścia zlokalizowane są na długim i prostym odcinku ul. gen. Maczka.

Bezpieczeństwo pieszych w tym miejscu analizowano w ramach audytu nieosygnalizowanych przejść w Warszawie. W obu przypadkach oceniono je na dwa w sześciopunktowej skali (od zera do pięciu). Audytorzy podkreślili, że duże ryzyko dla pieszych wiąże się m.in. z nadmierną prędkością licznych samochodów poruszających się ul. gen. Maczka mimo ograniczenia do 50 km/h. Dlatego zarekomendowano budowę na obu zebrach sygnalizacji świetlnej.

Pieszy przy wysokiej prędkości pojazdów może niewłaściwie ocenić odległość i wejść na przejście, a jednocześnie kierowca może nie zdążyć wyhamować przed pieszym. Występuje jednocześnie konieczność przekraczania jezdni przy dwóch pasach w tym samym kierunku. Powoduje to ryzyko najechania na pieszego w przypadku, gdy pojazd na jednym pasie zatrzyma się, aby ustąpić pierwszeństwa pieszemu, a pojazd na drugim pasie się nie zatrzyma. W takiej sytuacji występuje bardzo poważne zagrożenie najechania na pieszego. Ponadto ekran stojący na krawędzi pasa dzielącego powoduje, że kierowca zauważa pieszego dopiero w ostatniej chwili, dotyczy zwłaszcza kierowcy jadącego po pasie wewnętrznym – zauważyli audytorzy.

Bezpieczeństwo przede wszystkim

Dążymy do tego, by wszystkie przejścia dla pieszych przez dwujezdniowe ulice były docelowo wyposażone w sygnalizację świetlną. W zeszłym roku w ten sposób poprawiliśmy bezpieczeństwo m.in. w al. Reymonta (na wysokości ul. Żbikowianka) czy ul. Komitetu Obrony Robotników (przy wlocie ul. Radarowej). Wcześniej podobne zmiany wprowadziliśmy na przejściach dla pieszych przez ul. Człuchowską (na wysokości ul. Okolicznej), Czecha (przy ulicach Wawerskiej i Wierzchowskiego), Gandhi (na wysokości ul. Hirszfelda i ul. Teligi) czy Płaskowickiej (przy ul. Hirszfelda). Dziś jest coraz mniej lokalizacji, w których przejście przez dwujezdniowe ulice w naszym mieście pozostaje nieosygnalizowane. Sygnalizację budujemy także na innych drogach, np. w tym roku pojawiła się na w rejonie ul. Rembielińskiej 8. Światła wybudujemy również na ul. Woronicza, dla której kończymy opracowywanie projektu.

Ponadto nie kończymy jeszcze wprowadzania zmian na granicy Bemowa i Bielan. Oprócz budowy sygnalizacji świetlnej chcemy u zbiegu ul. Powązkowskiej i Obrońców Tobruku wybudować rondo. Planowane zmiany wpisują się w szerszy schemat dla tego rejonu. Obecnie bemowski urząd dzielnicy prowadzi budowę dwóch rond. Jedno na skrzyżowaniu ulic Obrońców Tobruku i Piastów Śląskich. Drugie na skrzyżowaniu ulic Piastów Śląskich, Osmańczyka i Krasnodębskiego, gdzie zakończono już główne prace. My zaś jeszcze w zeszłym roku wybudowaliśmy rondo u zbiegu ul. Kochanowskiego i Rudnickiego na Bielanach.

Aktualizacja

Ten artykuł został pierwotnie opublikowany w styczniu 2024 r. i następnie zaktualizowany o nowe istotne informacje pod koniec lutego (otwarcie ofert w przetargu) i w drugiej połowie sierpnia (zakończenie budowy) 2024 r.

Powered by Projectic.pl