Zarząd Dróg Miejskich

15-04-2016

Będą zmiany na Stryjeńskich

Dzięki licznym uwagom mieszkańców Zarząd Dróg Miejskich poprawił projekt zmian na ul. Stryjeńskich. Projekt zostanie zaprezentowany na spotkaniu 26 kwietnia.

Projekt zmian na ul. Stryjeńskich został wybrany do realizacji głosami mieszkańców w budżecie partycypacyjnym 2016. Projekt uzyskał niemal 1400 głosów i zajął 1 miejsce na południowym Ursynowie. Oznacza to, że – zgodnie z zasadami budżetu partycypacyjnego – musi zostać zrealizowany w 2016 r.

Co dokładnie zakłada projekt? Na ul. Stryjeńskich, pomiędzy ul. Płaskowickiej a ul. Przy Bażantarni zostaną wyznaczone pasy ruchu dla rowerów na jezdni. Szerokość jezdni będzie ujednolicona – na odcinkach między skrzyżowaniami będzie miała po 1 pasie ruchu w każdym kierunku. Pośrodku pojawi się pas dzielący, obsadzony zielenią (krzewy). Wyznaczone zostanie nowe przejście dla pieszych na wysokości ul. Jaworowej/Małej Łąki.

Wstępny projekt zmian został zaprezentowany mieszkańcom w styczniu 2016 r. Zgłosili oni wiele konstruktywnych uwag, które pozwoliły poprawić projekt: m.in. wprowadzenie nowego przejścia dla pieszych czy dobudowa fragmentów chodnika.

Wielu mieszkańców miało także wątpliwości, dotyczące zmian, wynikających z budżetu partycypacyjnego. Aby odpowiedzieć na najczęściej padające pytania i zarzuty, zaprezentować poprawiony projekt oraz wyjaśnić zasady, rządzące realizacją budżetu partycypacyjnego, zaplanowano spotkanie informacyjne. Odbędzie się ono 26 kwietnia (wtorek) o godz. 18.00 w Natolińskim Ośrodku Kultury (ul. Na Uboczu 3).

Poniżej prezentujemy aktualny projekt zmian na ul. Stryjeńskich oraz odpowiedzi na najczęściej poruszane kwestie:

1. „Zmiany na ul. Stryjeńskich pogorszą przepustowość i spowodują korki”

Pomiary ruchu wykonane jesienią 2015 r. wykazują, że po wprowadzeniu 1 pasa ruchu na całej długości ulicy przepustowość będzie wystarczająca do zachowania płynnego ruchu.

W kierunku północnym jezdnia już obecnie jest zwężona na wysokości wyjazdu z ul. Kazury/Na Uboczu. Przepustowość odcinka jest taka, jak jej najwęższego miejsca, zatem po realizacji projektu pozostanie ona bez zmian. Zmierzony ruch w stronę centrum wynosi 1270 poj/h, czyli przepustowość jest (i będzie) wykorzystana w 84%. W rejonie ul. Jaworowej ruch jest mniejszy (1131 poj/h), a przepustowość po zwężeniu jezdni będzie wykorzystana w 66%.

Zmiany nie spowodują korków także na jezdni w kierunku Kabat. W rejonie ul. Kazury zmierzono 1050 poj/h, czyli 89% przepustowości, zaś przy ul. Jaworowej – 930 poj/h (55% przepustowości). Ponadto, warto zauważyć, że od ul. Przy Bażantarni ulica zwęża się do 1 pasa ruchu, co nie powoduje zatorów.

Dodatkowo, liczbę pojazdów, jadących w stronę Kabat, ogranicza przepustowość ronda przy ul. Płaskowickiej. Już obecnie 95% pojazdów zjeżdża z ronda 1 pasem ruchu.

Ujednolicenie przekroju przyczyni się za to do poprawy płynności ruchu, którą dziś pogarszają kierowcy wyprzedzający i „wpychający się” na prawy pas przed zwężeniami. Dlatego proponowane zmiany nie pogorszą obecnych warunków ruchu samochodów na ul. Stryjeńskich

2. „Należy poczekać z realizacją projektu do zakończenia budowy obwodnicy”

Podczas budowy Południowej Obwodnicy Warszawy ma zostać zachowana możliwość przejazdu w ciągu ul. Stryjeńskich al. KEN i ul. Rosoła, a także ciągłość ul. Płaskowickiej. Budowa nie wpłynie więc na zablokowanie Kabat i Natolina. Jeśli jednak pojawią się jakiekolwiek utrudnienia w ruchu w kierunku Kabat, mogą one tylko odciążyć ul. Stryjeńskich (trudniejszy przejazd przez rondo na ul. Płaskowickiej oznacza mniej aut, mogących wjechać w ul. Stryjeńskich).

Dlatego wstrzymywanie realizacji projektu nie ma uzasadnienia. Ponadto, jak napisano wyżej, projekt z budżetu partycypacyjnego musi być zrealizowany do końca 2016 r.

3. „Budowa ul. Nowokabackiej „wpompuje” ruch w ul. Stryjeńskich”

Wielkość ruchu, kierującego się z ul. Nowokabackiej w ul. Stryjeńskich, będzie regulować przepustowość lewoskrętu w ul. Wąwozową.  Nie pozwoli ona wjechać do centrum Ursynowa zbyt wielu pojazdom, większość będzie się kierować dalej ul. Rosoła, przystosowaną do obsługi ruchu międzydzielnicowego.

4. „Projekt pogorszy komfort życia mieszkańców”

Celem projektu jest poprawa jakości i komfortu życia mieszkańców, zwłaszcza mieszkających w bezpośredniej bliskości ul. Stryjeńskich.

Po pierwsze – ograniczona zostanie faktyczna (a nie tylko wynikająca ze znaków drogowych) prędkość pojazdów, a co za tym idzie – spadnie hałas i ilość spalin.

Po drugie – pojawi się nowa zieleń uliczna, poprawiająca jakość powietrza i wygląd ulicy.

Po trzecie – poprawi się bezpieczeństwo rowerzystów (zyskają bezpieczny pas oddzielony od innych uczestników ruchu) oraz pieszych (zyskają nowe przejście dla pieszych).

Po czwarte – poprawi się również wygoda i bezpieczeństwo kierowców, korzystających z wjazdów na osiedla. Znacznie łatwiej będzie wjechać czy wyjechać z ul. Małej Łąki czy ul. Jaworowej – budowa pasa dzielącego pozwoli skręcać w lewo „na dwa”.

Stopka

Powered by Projectic.pl