Przez cały ubiegły rok w Warszawie, między północą a 10. rano żaden pieszy nie zginął w wypadku drogowym. Efekt przynosi kompleksowy i rozpisany na kolejne lata plan doświetlania przejść dla pieszych.
Rozkład godzinowy wypadków śmiertelnych, w których w 2022 r. zginęli piesi jest równomierny od godz. 10. rano do północy. Jednak przez dziesięć kolejnych godzin, czyli prawie pół doby mieliśmy do czynienia z „nocną Wizją Zero”.
Regułą jest, że wypadków z pieszymi jest w nocy mniej, bo mniej jest ludzi na ulicach (choć jednocześnie mniejszy ruch i puste jezdnie skłaniają niektórych do bardziej niebezpiecznej jazdy). W poprzednich latach w tym przedziale godzinowym piesi jednak ginęli pod kołami aut. W 2021 r. – 6, w 2020 r. – 5, w 2019 r. – 4, a w 2018 r. – 5.
Z pewnością główną przyczyną takiej pozytywnej zmiany są coroczne doświetlenia przejść dla pieszych. Na kolejnych zebrach w stolicy albo instalujemy dodatkowe słupy z oprawami, skierowanymi konkretnie na zebrę, albo wymieniamy słupy montując podwójne wysięgniki, z których jeden jest przeznaczony do oświetlania przejścia. W 2022 r. takie zmiany przeprowadziliśmy na 299 zebrach. W tym roku w planach jest ponad trzysta kolejnych.