Inwestycję zrealizuje i sfinansuje inwestor prywatny, budujący przy ul. Żupniczej sklep spożywczy popularnej sieci handlowej. Prace drogowe rozpoczął w środę rano. Objęły one teren, na którym zamiast dotychczasowego skrzyżowania będzie rondo. Tradycyjnie zainaugurowało je frezowanie starej nawierzchni jezdni. Asfalt zostanie zerwany nie tylko w miejscu krzyżowania się ulic, ale także na fragmentach ich wlotów.
Poprawi się bezpieczeństwo
Skrzyżowanie ulic Żupniczej i Chodakowskiej do tej pory było w kształcie litery T. Zamiana na rondo sprawi, że wlot ul. Żupniczej na ok. 70-metrowym odcinku zostanie przedzielony wyspą na dwie jezdnie. Ta północna będzie szersza, bo od ronda do wjazdu na przysklepowy parking pomieści dwa pasy. Ich utworzenie jest konieczne, ponieważ pas prawy, z którego będzie można skręcić na plac postojowy, posłuży też jako zatoka przystankowa. Chodzi o to, aby autobusy zatrzymujące się na przystanku przesuniętym bliżej skrzyżowania nie utrudniały z niego zjazdu.
Istniejące chodniki przejdą remont. Zostanie wybudowany także nowy – po zachodniej stronie północnego wlotu ul. Chodakowskiej. Pozwoli przechodniom na komfortowe dotarcie do powstającego sklepu.
Inwestycja nie tylko poprawi bezpieczeństwo kierowców. Sprawi również, że lepiej chronieni będą piesi. Obecnie do dyspozycji mają tam dwa przejścia, po przebudowie zyskają jeszcze jedno – pasy pojawią się na południowym wlocie ul. Chodakowskiej. Aby zapewnić przekraczającym jezdnię maksymalny komfort, przejścia zostaną wyposażone w azyle. Tym samym spełnione zostaną zalecenia audytorów, którzy w trakcie audytu nieosygnalizowanych zebr na podległych nam drogach w Warszawie zarekomendowali zastosowanie właśnie takiego rozwiązania na przejściach przez Żupniczą i Chodakowską. Obu wystawili notę 1 w sześciopunktowej skali (0-5) i ocenili jako niebezpieczne.
Objazdy
Prace na skrzyżowaniu ulic Żupniczej i Chodakowskiej wiążą się z utrudnieniami. Dopuszczony jest wyłącznie przejazd w jednym kierunku, czyli z ul. Żupniczej w prawo w ul. Chodakowską. Ulica Chodakowska na wysokości skrzyżowania została zawężona, ale przejazd w obie strony nadal jest możliwy. Niemożliwy jest za to skręt z ul. Chodakowskiej w ul. Żupniczą ani z ul. Żupniczej w lewo w ul. Chodakowską.
Objazdy zostały wyznaczone ulicami: Mińską, Grochowską, Lubelską, Joselewicza i Bliską do ul. Żupniczej. Do ul. Chodakowskiej można też dojechać ulicami Grochowską i Mińską. Przejście dla pieszych przez ul. Żupniczą zostało przesunięte poza teren prac, a na ul. Chodakowskiej w rejon posesji nr 37.
Komunikacja miejska
Autobusy obsługujące linie 102, 123, 173 i 202 zostały skierowane na trasy objazdowe – autobusy poruszają się objazdem w jednym kierunku. Autobusy kursujące na liniach 102 i 202 w kierunku stacji metra Stadion Narodowy omijają utrudnienia ulicami Mińską i Grochowską. Autobusy linii 123 i 173 w kierunku Dworca Wschodniego (Lubelska) zostały skierowane na objazd ulicami Mińską, Grochowską i Lubelską.
Do zakończenia prac nie będą funkcjonowały przystanki „Chodakowska 01”, „Żupnicza 01” i „Dworzec Wschodni (Lubelska) 03”. W zamian pasażerowie mogą skorzystać z przystanków tymczasowych „Mińska 51” (przy ul. Mińskiej za skrzyżowaniem z ul. Chodakowską) i „Bliska 55” (przy ul. Mińskiej przed skrzyżowaniem z ul. Głuchą).
Szczegółowe informacje o zmianach w organizacji ruchu spowodowanych remontami i inwestycjami można znaleźć na stronach: www.infoulice.um.warszawa.pl oraz www.facebook.com/infoulice, natomiast komunikaty dotyczące tras pojazdów Warszawskiego Transportu Publicznego znajdują się na stronie: www.wtp.waw.pl. Dodatkowo na stronie Miejskiego Centrum Kontaktu Warszawa 19115 można zamówić bezpłatną usługę powiadamiania SMS o utrudnieniach w ruchu w stolicy.