Aktywne przejście dla pieszych to rozwiązanie, które od ponad roku z sukcesem wprowadzamy na drogach. Ich głównym zadaniem jest zwrócenie uwagi kierowcom na zachowanie szczególnej ostrożności w rejonie przejść, poprawa dostrzegalności pieszego i ułatwienie mu przejścia przez jezdnię.
Kluczowym elementem aktywnego przejścia jest pulsacyjne żółte światło, uruchamiane za pomocą czujnika ruchu. Wykrywa on pieszych zbliżających się do “zebry” i uruchamia sygnał ostrzegawczy dla kierowców. Dodatkowo, przejście jest wyposażone w punktowe elementy typu LED, również pulsujące po wykryciu pieszego. Sama “zebra” jest dodatkowo oznakowana (m.in. czerwonym malowaniem), zaś na odcinku dojazdowym nawierzchnia jest bardziej szorstka, aby ułatwić hamowanie. Przejście jest też odpowiednio doświetlone po zmroku.
Nowe przejścia
W 2017 r. aktywne przejścia pojawiły się w 20 miejscach w Warszawie – na dużych, ruchliwych ulicach, gdzie nie można zastosować innych środków uspokojenia ruchu. Czas na kolejne.
Poszukujemy wykonawcy, który opracuje pełną dokumentację projektową i zrealizuje w terenie aktywne przejścia w 21 lokalizacjach (łącznie 22 przejścia). Dokumentacja musi zawierać projekty stałej organizacji ruchu dla każdego przejścia, projekty organizacji ruchu na czas robót oraz projekty wykonawcze podłączenia do sieci nowych aktywnych przejść.
Lokalizacje, w których planujemy aktywne przejścia:
– Emilii Plater – Złota (pierwsze od Jerozolimskich)
– Roentgena – Makolągwy
– Kasprowicza – Kleczewska
– Marymoncka – Twardowska
– gen. Maczka – Niedzielskiego
– Światowida – Milenijna
– Matki Teresy z Kalkuty – Chodecka
– Krasińskiego (przy Wisłostradzie)
– Moliera (przy pl. Teatralnym)
– Stawki – Edelmana
– pl. Powstańców Warszawy
– Al. Ujazdowskie – Wilcza
– Kasprowicza – Lisowska
– Wrocławska – Kaden-Bandrowskiego
– Jana Pawła II – Klimatyczna (dwa przejścia)
– Łopuszańska – Czereśniowa
– Banacha (rejon UW)
– Wysockiego – Palestyńska
– Krzyckiego – Reja
– Gagarina – Sułkowicka
– Niemcewicza –Kaliska
Wszystkie prace planujemy zakończyć do 30 listopada.
Aktywne przejścia działają
Aby sprawdzić, jak to nowe rozwiązanie wpływa na zachowanie na drogach, w ubiegłym roku zleciliśmy przeprowadzenie odpowiednich pomiarów ruchu i obserwacji zachowań użytkowników. Badania były przeprowadzone przed i po wprowadzeniu aktywnych przejść, a następnie zostały powtórzone po kilku tygodniach, aby sprawdzić czy efekt utrzymuje się w dłuższej perspektywie.