Czas na “SOWĘ” – rusza kolejny program modernizacji oświetlenia - Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie

Wyszukiwarka

Menu główne

06-05-2020

Czas na “SOWĘ” – rusza kolejny program modernizacji oświetlenia

Ogłosiliśmy przetarg na modernizację oświetlenia kilkunastu ulic w całej Warszawie w ramach programu „SOWA”. Zwiększy to bezpieczeństwo na drogach, przyniesie wymierne oszczędności i poprawi estetykę miasta.

Nowe oświetlenie.

Celem programu „SOWA – oświetlenie zewnętrzne” jest wymiana starego oświetlenia niedopasowanego do najnowszych norm jakości i bezpieczeństwa. Bardziej jednolite, lepiej świecące, trwalsze i precyzyjnie ustawione lampy zapewnią lepszą widoczność na drogach, zmniejszając jednocześnie zjawisko tzw. “zanieczyszczenia światłem”. Dużą zaletą jest znaczne zmniejszenie zużycia energii elektrycznej. Według obliczeń przebudowa oświetlenia 13 ulic wykonana w technologii LED przyniesie średnią oszczędność na poziomie 62 proc. Oznacza to roczne oszczędności w zużyciu energii elektrycznej na poziomie ponad 335 tys. zł rocznie. Dodatkowo koszty naprawy i konserwacji nowoczesnych opraw są o wiele niższe, co oznacza, że inwestycja powinna zwrócić się na przestrzeni kilku lat. Oprócz aspektu finansowego ważny jest również wymiar ekologiczny. Mniejsze zużycie energii oznacza także zmniejszenie emisji szkodliwych substancji, w tym dwutlenku węgla.

Słupy, oprawy i inne sprawy

W ramach prac wymienione zostaną zarówno słupy latarni ulicznych, jak i same oprawy oświetleniowe. W trosce o estetykę ich wygląd każdorazowo podlega uzgodnieniu z Biurem Architektury i Planowania Przestrzennego. Łącznie wymienione zostanie 860 słupów, na których zamontowane zostanie ponad 1000 nowoczesnych opraw w technologii LED. Prace będą kompleksowe — modernizujemy również okablowanie oraz szafy zasilające.

Prace w tym roku, czekamy na oferty

Oferty w przetargu można składać do 19 maja. Zamówienie obejmuje 9 ulic: Jarzębskiego, Lektykarską, Kruczą, Jagiellońską, Stryjeńskich, Sosnkowskiego, Szczęśliwicką, Płowiecką oraz dwa węzły trasy Łazienkowskiej — z Wałem Miedzeszyńskim i Wisłostradą. Prace chcemy zakończyć w październiku.

Na pozostałych 4 ulicach (przy Agorze, Sokratesa, Trocka, Borzymowska) prace wykona miejski Zakład Remontów i Konserwacji Dróg. Będą one bowiem połączone z innymi planowanymi robotami drogowymi takimi jak remonty nawierzchni, budowa azyli czy też zmiany w organizacji ruchu. Prace również rozpoczną się w tym roku, jednak zakończą już w przyszłym.

Budżet całego projektu to 12,5 mln zł. Większość tej kwoty (10,8 mln zł) pokryje długoterminowa pożyczka z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, na którą w zeszłym roku zgodę wyraziła Rada Warszawy. Pożyczka zostanie wypłacona w dwóch transzach w 2020 roku i w 2021 roku, a jej spłata ma nastąpić w latach 2021-2026.

Nie tylko “SOWA”

Pod koniec kwietnia ogłosiliśmy też planowany na lata 2021-2022 program wymiany na energooszczędne ledy 43 tysięcy opraw oświetleniowych. To osobny duży projekt, polegający tylko na wymianie samych opraw, który prowadzony jest równolegle do programu “SOWA”. Szacujemy, że spowoduje on trzykrotnie niższe zużycie energii elektrycznej – w ciągu roku jest to oszczędność ok. 38 GWh, czyli kwoty ok. 16 mln zł. To oznacza, że same tylko oszczędności energii pozwolą na zwrot kosztów inwestycji w ciągu trzech lat.

Modernizację oświetlenia prowadzimy konsekwentnie od lat. W tym roku wymieniliśmy już latarnie m.in. w alei Zjednoczenia czy też na ul. Sanguszki. Nowe oprawy pojawiły się w Alejach Jerozolimskich czy w tunelu pod al. Jana Pawła II na wysokości ul. Złotej. W 2019 roku wymieniliśmy 882 latarnie i zamontowaliśmy 2450 nowych opraw. Te prace przyniosą 77 proc. oszczędności w zużyciu energii o wartości prawie 1,4 mln zł. Rok wcześniej wymieniliśmy zaś 1900 słupów i 2400 opraw.

Dobre oświetlenie ulic ma ogromny wpływ na bezpieczeństwo. Dlatego w ciągu kilku ostatnich lat doświetliliśmy ponad tysiąc przejść dla pieszych. Dzięki dodatkowemu oświetleniu o innej barwie i większym natężeniu światła, pieszy przechodzący przez jezdnię lub oczekujący na przejście jest doskonale widoczny także po zmroku. Jest to jedno z działań, przyczyniających się do znacznego spadku liczby wypadków i ofiar – aż o 20 proc. w ciągu roku.

Powered by Projectic.pl