Żeby znać dobrze sytuację, przeprowadziliśmy szeroki audyt bezpieczeństwa przy sześciu placówkach. Sprawdzaliśmy, jak dzieci trafiają na lekcje, jak wygląda otoczenie szkoły i jej teren, a także pytaliśmy się samych uczniów o doświadczenia transportowe. Takiej bazy wiedzy dotyczących zachowań transportowych w drodze do szkoły nie ma nikt w Polsce. Podsumowanie pierwszej edycji, w tym między innymi badań uczniów, jest na stronie projektu.
Wdrożenia, które są efektem tego rozeznania, rozpoczniemy od Ursynowa, przy Szkole Podstawowej nr 323 im. Polskich Olimpijczyków. Na ul. Hirszfelda wprowadzimy pierwszą w Warszawie Szkolną Ulicę. Nowa organizacja będzie obowiązywała już od nowego roku szkolnego.
SP nr 323 jest dużą szkołą (ponad 1000 uczniów), położoną wewnątrz osiedla. Ponad 80 % uczniów ostatni odcinek drogi do szkoły pokonuje pieszo, na rowerze lub hulajnodze. Pod szkołę prowadzą dwie ślepe uliczki o znaczeniu lokalnym, a nie tranzytowym. Uliczki te są wąskie i znajduje się na nich niewiele miejsc parkingowych, które wykorzystywane są głównie przez mieszkańców. Z kolei u ich wlotu usytuowane są obszerne parkingi. Wspomniane drogi są objęte strefą zamieszkania.
Zarówno audyt BRD, jak i nagrania stref dojazdu i wejścia do szkoły, wskazują na liczne niebezpieczne sytuacje w obszarze, który pokonać muszą wszyscy – placu wejściowego i drzwi placówki. Rekomendowanym rozwiązaniem było ograniczenie liczby manewrujących przy wejściu do szkoły samochodów – wprowadzenie szkolnej ulicy, czyli czasowego ograniczenia wjazdu pod samą „bramę”. Rozwiązanie to może poprawić nie tylko bezpieczeństwo uczniów, ale i komfort lokalnych mieszkańców, ze względu na ograniczenie ruchu tuż pod ich oknami.
Szkolna ulica to przedsięwzięcie zakładające czasowy zakaz wjazdu samochodów w ulicę prowadzącą bezpośrednio do szkoły – najczęściej w godz. 7:30-8:15. Choć możliwy w tym czasie jest wyjazd mieszkańców. Kluczowe jest ograniczenie ruchu tuż pod placówką – to jedno z najczęstszych zagrożeń zgłaszanych przez uczniów. Sąsiadujące ze szkołą parkingi pozwolą w kilka minut dotrzeć do szkoły bezpieczniej. Brak możliwości wjazdu pod samą szkołę powinien również poprawić jakość powietrza w miejscu, gdzie jest najwięcej wrażliwych za zanieczyszczenia osób. Liczymy, że takie rozwiązanie zachęci jeszcze więcej młodych osób do korzystania z aktywnej mobilności.
To nie jedyne rozwiązanie w ramach Drogi na Szóstkę. W przypadku szkoły przy ul. Hirszfelda drugą zmianą będzie instalacja sygnalizacji na pobliskim przejściu przez ul. Indiry Gandhi. Przy kolejnych pięciu szkołach, które przebadaliśmy i w przypadku których współpracujemy z dyrekcją i radą rodziców, będziemy sukcesywnie zmieniać te elementy otoczenia, które są niebezpieczne. Mamy nadzieję, że efekty zachęcą kolejne szkoły do współpracy.
Szczegółowe omówienie wyników audytów znajduje się na podstronie Drogi na szóstkę.