Budowę sygnalizacji na przejściu przez ul. Człuchowską na wysokości ul. Okolicznej Podkowa wyceniła na 531 tys. zł brutto, a Traffic – na 414 tys. zł brutto. Natomiast za osygnalizowanie zebry przez ul. Krasińskiego przy ul. Wybrzeże Gdyńskie Podkowa zaproponowała 948 tys. zł brutto, a Traffic – 659 tys. zł brutto. Już przystąpiliśmy do analizy ofert i będziemy prosić oferentów o skompletowanie wszystkich potrzebnych dokumentów. Liczymy, że w ciągu najbliższych tygodni uda nam się wybrać wykonawcę lub wykonawców. Na realizację inwestycji przewidzianych jest 90 dni od dnia podpisania umowy.
Powstanie rampa
Budowa sygnalizacji świetlnych w obu miejscach jest wynikiem audytu 4093 przejść dla pieszych bez świateł w Warszawie. Audytorzy wskazali, że na ulicach Człuchowskiej i Krasińskiego takie rozwiązanie jest w stanie skutecznie poprawić bezpieczeństwo. Chodzi o uniemożliwienie kierowcom nadmiernego rozpędzania się i wyprzedzania przed pasami.
W przypadku przejścia przez ul. Krasińskiego (przez jezdnię północną ocenione na 1, a to przez jezdnię południową – na 2 w skali od 0 do 5) ważna jest też zmiana otoczenia. Ponieważ ulica w miejscu przejścia już wchodzi w skład węzła drogowego z ul. Wybrzeże Gdyńskie, jezdnie są poprowadzone niżej niż chodniki. Szczególnie po stronie północnej różnica poziomów jest dosyć wysoka, dlatego z chodnika na zebrę prowadzą schodki. Po ich pokonaniu pieszy niemal od razu wkracza na przejście. „Jest to dość niebezpieczne rozwiązanie, które w przypadku potknięcia się pieszego schodzącego w stronę przejścia może nawet zakończyć się upadkiem na jezdnię pod nadjeżdżający samochód” – zwrócili uwagę audytorzy.
Dlatego inwestycja będzie polegać również na przebudowie schodków, które zostaną, ale zyskają inny profil. Po to, żeby po zejściu piesi nie czekali na wkroczenie na pasy na opasce drogowej. Staną się też węższe w miejscu, gdzie obecnie się rozszerzają. Po ich zachodniej stronie powstanie rampa, która ułatwi dostanie się do zebry osobom na wózkach i z wózkami.
Przesunięcie na wschód
Z kolei ocenione na 1 przejście przez ul. Człuchowską zostanie przesunięte bliżej ul. Powstańców Śląskich. Zamiast po stronie zachodniej, będzie po stronie wschodniej wlotów ul. Okolicznej i drogi dojazdowej do sklepów i punktów usługowych po południowej stronie ulicy. Przeniesienie związane jest z oddaleniem zebry od skrzyżowania z ul. Świetlików – w przeciwnym razie osygnalizowane „krzyżówka” i przejście byłyby zbyt blisko siebie. Poza tym nie będzie konieczności stawiania sygnalizatora dla wyjeżdżających z ul. Okolicznej, którzy po wprowadzeniu zmian przestaną wyjeżdżać wprost na pasy.
Chodnik prowadzący do przejścia i w pasie między jezdniami po stronie zachodniej wlotu ul. Okolicznej zostanie zdemontowany i zastąpiony zielenią. W nowej lokalizacji zostaną utworzone dojścia do przesuniętej zebry, co będzie wiązało się z korektą zmiany organizacji ruchu. We wschodnim narożniku drogi, którą wyjeżdża się spod sklepów na południową jezdnię ul. Człuchowskiej, nie będzie możliwe parkowanie. Dzięki temu piesi zyskają więcej miejsca, a kierowcy jadący ul. Człuchowską przestaną być spowalniani przez włączających się do ruchu z postoju.
Modernizacje, budowy i projekty
Na 2022 r. „sygnalizacyjnych” inwestycji zaplanowano znacznie więcej. Światła powstaną na przejściach dla pieszych przez ul. B. Czecha (przy ulicach Wawerskiej i H. Wierzchowskiego) i przez ul. Żegańską (w rejonie posesji 22c). Już natomiast sterują ruchem, po uruchomieniu kilka dni temu, na dwóch przejściach dla pieszych przez ul. I. Gandhi: przy ulicach L. Hirszfelda i L. Teligi. Natomiast w połowie kwietnia zakończyliśmy modernizację świateł na skrzyżowaniu al. Sikorskiego z ul. Czarnomorską i na wlocie ul. Pory.
Ponadto w kwietniu ogłosiliśmy przetarg na projektowanie nowych sygnalizacji świetlnych, które chcemy wybudować w 14 lokalizacjach, choć zapewne powstaną już w kolejnym roku. Chodzi o 4 przejścia dla pieszych przez jezdnię i 10 skrzyżowań z zebrami. Na liście znalazły się zarówno przejścia przez szerokie, ruchliwe i dwujezdniowe arterie, jak i te przez ulice o charakterze bardziej lokalnym, ale w sąsiedztwie wielu sklepów, szkół i budynków użyteczności publicznej.