Francuska coraz bardziej ozdobiona roślinami - Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie

Wyszukiwarka

Menu główne

24-11-2020

Francuska coraz bardziej ozdobiona roślinami

Nie zwalniamy tempa na ul. Francuskiej. Coraz więcej przewidzianych do zazielenienia miejsc jest już obsadzona roślinami. Kolejne lokalizacje są przygotowywane pod nasadzenia. Całość zmian zakończy wyznaczenie 4 „kopert” dla pojazdów dostawczych.

Na drogi składają się nie tylko beton i asfalt. To także zieleń uliczna, która dodaje im estetyki, ożywia je oraz sprawia, że przyjemniej przy nich mieszkać. Dlatego zgodnie z uchwaloną w zeszłym roku warszawską „Strategia adaptacji do zmian klimatu” dążymy do zwiększania na naszych ulicach powierzchni biologicznie czynnej.

Coraz więcej zieleni zamiast bruku

Jedną z ulic, które w tym roku zaplanowaliśmy do zazielenienia, jest właśnie Francuska. Prace z tym związane ruszyły na początku listopada. Do tej pory wiele miejsc, które do niedawna składały się wyłącznie z bruku, cieszy oko roślinami. To m.in. narożniki skrzyżowań z ulicami Berezyńską czy Lipską, a także te przy wjeździe na posesję obok budynku Francuska 33. Pod nasadzenia codziennie przygotowujemy kolejne lokalizacje. Dlatego pozostało już coraz mniej pracy brukarskiej, a nieco więcej tej, która wiąże się z ozdabianiem drogi zielenią. Łącznie pojawi się blisko 9 tys. krzewów irgi, róży i lilaku. W sumie rozbrukowanych zostanie w sumie ponad tysiąc metrów kwadratowych nawierzchni.

Utworzymy również trzy ogrody deszczowe. Pojawią się one między jezdnią a chodnikiem na odcinku od ul. Walecznych do ul. Zwycięzców – w miejscu dotychczasowych powierzchni brukowanych. Ogrody te zapewnią odwodnienie jezdni i retencję wody opadowej. Będą składać się z kilku warstw żwiru i piasku, umożliwiającego wsiąkanie wody w grunt – jej nadmiar po napełnieniu się ogrodu będzie odprowadzany do kanalizacji. Ogrody obsadzimy roślinami lubiącymi wilgoć: bodziszkiem błotnym, miętą wodną, irysem, krwawnicą, pięciornikiem błotnym, kosaćcem żółtym i sitem rozpierzchłym.

Zasadzone przy ul. Francuskiej rośliny uzupełnią i zwieńczą przebudowę, która miała miejsce w 2010 r. Wówczas ulica zyskała nową nawierzchnię, eleganckie chodniki i oświetlenie. Wprowadzane zmiany obejmą całą Francuską, pl. Przymierza i ok. 50-metrowy fragment ul. Paryskiej do skrzyżowania z ul. Meksykańską. Pomysł „liftingu” ulicy został zgłoszony przez mieszkańców w budżecie obywatelskim i wybrany do realizacji w głosowaniu.

 

4 „koperty” dla pojazdów dostawczych

Projekt nie spowoduje dużych zmian w organizacji ruchu. W ramach jego realizacji poczynimy kilka drobnych korekt, które podniosą poziom bezpieczeństwa. Zlikwidujemy powierzchnie wyłączone z ruchu, które dotąd wykorzystywane były przez niektórych kierowców do nielegalnego parkowania ograniczającego widoczność pieszych na przejściach. Dzięki temu bezpieczniej będzie można przejść przez ulicę w rejonie ulic Berezyńskiej, Walecznych, Obrońców i Meksykańskiej. Usuniemy część słupków wygradzających i znaków drogowych, a w rejonie przystanku Francuska 02 zniknie jedna zatoka do parkowania.

Na całej długości ul. Francuskiej wyznaczymy 4 „koperty” dla pojazdów dostawczych. To efekt współpracy ZDM z lokalnymi firmami i restauracjami w ramach programu RESOLVE. Ich przedstawiciele wraz z urzędnikami ustalali zasady prowadzenia dostaw w sposób najmniej uciążliwy dla mieszkańców. Koperty będą zastrzeżone dla dostawców w godzinach 7-17.

Zazieleniamy kolejne ulice

Lokalizacji, w których przeprowadziliśmy lub prowadzimy zmiany polegające na przywracaniu miejskiej zieleni w miejscu zbędnych płyt chodnikowych, betonu i kostki, jest więcej. Nowa zieleń pojawiła się już m.in. na ulicach Ludnej czy Górczewskiej. Zazieleniliśmy także jeden z narożników skrzyżowania ulic Modlińskiej i Płużnickiej. Kończymy nasadzać rośliny na al. Jana Pawła II i wzdłuż al. Armii Ludowej między ulicami Polną a Marszałkowską w ramach realizacji projektu „Bulwar nad Trasą Łazienkowską – chodniki i zieleń”. Nowe krzewy niebawem będą również zdobić ulice Saską, Wybrzeże Kościuszkowskie (na odcinku od ul. Tamka do ul. Jaracza) i Nowy Zjazd.

Zmiany związane z zazielenianiem dróg nie są trudne do przeprowadzenia, ale często wymagają projektowej koordynacji, aby nie wejść w szkodę innym miejskim służbą. Do tego dochodzą akceptacje zmian w organizacji ruchu, aby nowe rozwiązania były bezpieczne, a czasami także zgody konserwatora zabytków, gdy chodzi o miejsca ważne historycznie.

Projekt nowej zieleni

R.02.FRA.PW.Z.PLAN SYTUACYJNY.GOSPODARKA ZIELENIĄ

Powered by Projectic.pl