Jednym z naszych priorytetów jest poprawa bezpieczeństwa. W tym celu m.in. doświetlamy przejścia dla pieszych. Z każdym rokiem kolejne warszawskie ulice stają się jaśniejsze i nie inaczej jest w 2020. Do końca grudnia dodatkowe oświetlenie zebr pojawi się niemal we wszystkich dzielnicach.
Dwie metody
Widoczność pieszych na pasach poprawiamy poprzez instalację tzw. oświetlenia dedykowanego i wymianę słupów jeden do jednego. Ta pierwsza metoda polega na montażu dodatkowych słupów i opraw oświetleniowych, które są zaprojektowane tak, aby oświetlały pieszego na przejściu. Słupy te są niższe od typowych, 6-metrowych ulicznych latarń stojących przy jezdni, a znajdujące się na nich oprawy kierują światło pod odpowiednim kątem bezpośrednio na zebrę. Dzięki temu pieszy w trakcie przechodzenia przez ulicę jest doświetlany z boku i staje się lepiej widoczny dla kierowców. Oprawy tych latarni są wyposażone w ledowe żarówki, które pozwalają uzyskać jaśniejsze światło przy mniejszym zużyciu prądu.
Wymiana jeden do jednego oznacza wstawianie nowych słupów drogowych w miejsce starych, które znajdują się bezpośrednio przy przejściach. Nowe wyposażamy w podwójne wysięgniki, aby jeden skierowany był na jezdnię, a drugi na zebrę. Dzięki temu jest większe natężenie światła i lepiej widać pieszego.
Jakie postępy?
W tym roku wytypowaliśmy 251 lokalizacji, gdzie przejścia staną się jaśniejsze. W przypadku 113 przejść przewidzieliśmy oświetlenie dedykowane, a w 138 miejscach – wymianę słupów jeden do jednego.
Prace prowadzone są sprawnie i przy 80 zebrach już się zakończyły. Przy 18 pozostało jedynie podłączyć przewody, by lampy zaczęły świecić po zmroku. W 28 lokalizacjach skończone zostały roboty ziemne, które wiązały się z układaniem okablowania pod montaż latarni. Łącznie daje to 126 miejsc, gdzie widoczne są efekty. Przy 125 przejściach prace jeszcze nie ruszyły, ale w 114 przypadkach chodzi o wymianę słupów jeden do jednego, co nie jest zbyt czasochłonne. Najczęściej wystarczy zdemontować starą latarnię, a w jej miejscu wstawić i przytwierdzić nową. Nieco dłużej schodzi w przypadku, gdy demontowane są stare betonowe słupy, bo pod nowe trzeba jeszcze przygotować fundament.
Prace na wszystkich przejściach, które przewidzieliśmy do doświetlenia pod kątem poprawy bezpieczeństwo, powinny zakończyć się jeszcze w tym roku.
Coraz więcej jaśniejszych przejść
Prace związane z poprawą oświetlenia prowadzimy więcej. Do 251 doświetlonych przejść na koniec roku dołączy kilkanaście następnych, które „rozjaśnimy” w ramach programu „SOWA – oświetlenie zewnętrzne”. Wymieniając latarnie przy 11 ulicach i 2 węzłach drogowych dbamy także o pieszych, stawiając dodatkowe słupy oświetleniowe przy przejściach, które nie były dotąd wyposażone w oświetlenie dedykowane.
W 2019 r. doświetliliśmy 386 zebr, w 2018 r. – 435, a w 2017 r. – 337. Tegorocznych ponad 250 nie oznacza, że ograniczyliśmy liczbę przejść do doświetleń. Wysokie tempo prac w poprzednich latach sprawiło, że dodatkowe oświetlenie zyskała już większość przejść, które tego potrzebowały.