Wymieniamy oświetlenie na ul. Jagiellońskiej. Miejsce sodowych lamp zajmą LED-y - Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie

Menu główne

17-11-2020

Wymieniamy oświetlenie na ul. Jagiellońskiej. Miejsce sodowych lamp zajmą LED-y

Jagiellońska jest ostatnią, jedenastą ulicą, na której rozpoczęły się prace związane z kompleksową modernizacją oświetlenia w mieście w ramach realizacji programu „SOWA – oświetlenie zewnętrzne”. W miejsce 34 starych słupów wstawimy 33 nowe, na których zamontujemy 36 ledowych opraw.

Modernizacja ruszyła na początku listopada. Prace postępują od ul. Marcinkowskiego i kierują się w stronę al. Solidarności. To właśnie ten odcinek Jagiellońskiej zostanie wyposażony w nowe oświetlenie. Obecnie trwa „chowanie” przewodów w ziemi w specjalnych niebieskich osłonach – ułożymy ponad 1,5 km nowego okablowania.

33 słupy i 36 lamp

W następnej kolejności prace skupią się na latarniach. Zdemontowane zostaną 34 stare, betonowe słupy oświetleniowe, z których większość jest już w bardzo złym stanie technicznym. Zastąpią je 33 nowe. Dzięki temu zminimalizujemy ryzyko wystąpienia awarii oświetlenia.

Dalszym krokiem będzie wymiana opraw oświetleniowych. Zdemontujemy 35 lamp sodowych, a w ich miejsce wstawimy 36 nowych, ledowych. Dzięki temu będzie oszczędniej, bo w ciągu roku zmniejszy się zużycie energii elektrycznej, a także jaśniej. Po zmroku piesi w rejonie przejść staną się dla kierowców lepiej widoczni.

Zakończenie prac przy ul. Jagiellońskiej przewidziane jest na połowę grudnia. Ulica ta jest jedenastą i zarazem ostatnią, przy której wymieniamy w tym roku oświetlenie w ramach programu „SOWA – oświetlenie zewnętrzne”. Nowe słupy z ledowymi oprawami stoją już przy pięciu: Stryjeńskich, Szczęśliwickiej, Sosnkowskiego, Lektykarskiej i Jarzębskiego. LED-y zostały już zamontowane też przy dwóch węzłach Trasy Łazienkowskej – z Wałem Miedzeszyńskim i Wisłostradą. Obecnie roboty prowadzone są przy ulicach Sokratesa, Przy Agorze, Kruczej, Płowieckiej i Trockiej wraz z Borzymowską. Do końca roku nowe oświetlenie dzięki „SOWIE” pojawi się łącznie w 13 lokalizacjach.

 

Szeroka skala nowego oświetlenia

Lampy na ledowe wymieniamy nie tylko realizując program „SOWA”. Przy wielu ulicach montaż nowych latarni bądź opraw prowadzony jest w ramach kompleksowej modernizacji oświetlenia w mieście. Przykładem choćby ul. Lucerny, gdzie od października jaśniej po zmroku jest na odcinku od Wapiennej do Mrówczej. Do tego dochodzą tunele – w tym roku 40 ledowych lamp zastąpiło 87 sodowych w przeprawie pod ul. Puławską na wysokości ul. Rzymowskiego. W ciągu kilkunastu dni nowe oprawy w całości powinny rozjaśniać jezdnie Trasy Łazienkowskiej w tunelach przy pl. Na Rozdrożu.

Wymiana związana jest nie tylko z poprawą widoczności dla kierowców. Ma na celu także zmniejszyć koszty poboru prądu. Jako Zarząd Dróg Miejskich jesteśmy jednym z większych odbiorców energii elektrycznej w Warszawie, bo odpowiadamy za zasilanie ponad 100 tys. latarni ulicznych w całym mieście i ok. 700 sygnalizacji świetlnych. Ponieważ ceny prądu rosną, sukcesywna wymiana oświetlenia sprawia, że ograniczamy koszty.

W tym celu w lipcu ogłosiliśmy przetarg na kompleksową wymianę 38,5 tys. opraw oświetleniowych na ledowe na podległych nam drogach do końca 2022 r. Pod koniec września otworzyliśmy oferty – zgłosiło się 6 firm. Wciąż analizujemy propozycje, by wybrać jak najkorzystniejszą.

Łącznie wymienimy ponad 43 tys. opraw – osobne zamówienie obejmie oświetlenie na ulicach w obszarach zabytkowych oraz na wysokich masztach na węzłach drogowych.

Celem programu „SOWA – oświetlenie zewnętrzne” jest wymiana starego oświetlenia niedopasowanego do najnowszych norm jakości i bezpieczeństwa. Jednolite, lepiej świecące, trwalsze i precyzyjnie ustawione lampy zapewnią lepszą widoczność na drogach, zmniejszając jednocześnie zjawisko tzw. „zanieczyszczenia światłem”. Dużą zaletą jest znaczne zmniejszenie zużycia energii elektrycznej. Według obliczeń przebudowa oświetlenia 13 ulic wykonana w technologii LED przyniesie średnią oszczędność na poziomie 62 proc. Oznacza to roczne oszczędności w zużyciu energii elektrycznej na poziomie ponad 335 tys. zł rocznie. Dodatkowo koszty naprawy i konserwacji nowoczesnych opraw są o wiele niższe, co oznacza, że inwestycja powinna zwrócić się na przestrzeni kilku lat. Oprócz aspektu finansowego ważny jest również wymiar ekologiczny. Mniejsze zużycie energii oznacza także zmniejszenie emisji szkodliwych substancji, w tym dwutlenku węgla.

Budżet całego projektu to 12,5 mln zł. Większość tej kwoty (10,8 mln zł) pokryje długoterminowa pożyczka z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Pożyczka zostanie wypłacona w dwóch transzach w 2020 roku i w 2021 roku, a jej spłata ma nastąpić w latach 2021-2026.

Powered by Projectic.pl