Skrzyżowanie ul. Grójeckiej z Harfową i Racławicką wielu osobom kojarzy się z pobliskim przejściem. Jest ono bardzo niebezpieczne – aby znaleźć się po drugiej stronie ulicy, piesi muszą pokonać przedzielone torowiskiem dwie jezdnie po trzy pasy ruchu w każdym kierunku. W dodatku zebrę wytyczono między zawrotką a luką, przez którą przejeżdżali kierowcy skręcający w lewo w Racławicką.
Częste wypadki i kolizje
Przejście było więc jednym z pierwszych, które w 2016 r. poddaliśmy ocenie w ramach audytu bezpieczeństwa drogowego. Otrzymało notę 0 i przez audytorów uznane zostało jako jedno z najniebezpieczniejszych w mieście. Sygnał był jasny – konieczne są na nim zmiany. Tym bardziej, że do wypadków i kolizji dochodziło tu wyjątkowo często. Od 2015 r. odnotowaliśmy 14 zdarzeń drogowych, w tym 5 bezpośrednio na zebrze.
Przebudowa skrzyżowania i zarazem tego przejścia rozpoczęła się pod koniec zeszłego roku. Zakończenie robót planowane jest na przełomie listopada i grudnia. Ze względu na dużą skalę przebudowy, jest ona realizowana przez Zarząd Miejskich Inwestycji Drogowych.
Obecnie prace wiążą się głównie z układaniem chodników i przygotowaniem jezdni pod asfaltowanie, m.in. w sąsiedztwie torów tramwajowych. Na ułożenie nawierzchni czekają także wlot ulicy Harfowej, pas do zawracania na ul. Grójeckiej i lewoskręt w Racławicką. Wytyczono już ślad ścieżek rowerowych, które również są przygotowane pod położenie asfaltu.
Będzie szerzej
W ramach przebudowy zmieni się też organizacja ruchu. Nie będzie już możliwy skręt w prawo z Grójeckiej w Harfową, bo stanie się ona ulicą jednokierunkową. Kierowcy wyjadą z niej nie tylko w prawo, ale zyskają również możliwość skrętu w lewo oraz jazdy na wprost w Racławicką.
Racławicka w obrębie skrzyżowania po stronie południowej będzie mieć drugą jezdnię. Dzięki temu poprawi się wjazd i wyjazd z tej ulicy. Możliwy stanie się skręt w lewo w ul. Grójecką. Do tej pory kierowcy mogli tylko skręcać w prawo. Obecnie prowadzone przy nowej jezdni prace związane są z przygotowywaniem podbudowy pod asfaltowanie.
Skrzyżowanie zostanie rozszerzone. Przed rozpoczęciem prac było bardzo wąskie, przypominało bardziej lukę do skrętu w lewo z Grójeckiej w Racławicką. Teraz, dzięki zwiększonej powierzchni przeznaczonej do ruchu, podróżujący od strony ul. Hynka będą mogli tam zawracać. Dotychczasowa zawrotka przed skrzyżowaniem zostanie zlikwidowana. W ciągu ul. Grójeckiej powstanie za to oczekiwany przez kierowców lewoskręt w Racławicką. Poprawi to komfort jazdy lewym pasem dla kierujących się od strony centrum na wprost.
Zmiany ucieszą także rowerzystów. Przy wszystkich czterech przejściach (dwóch przez Grójecką i po jednym przez Harfową i Racławicką) powstaną przejazdy rowerowe. Na ok. 70 metrach przebudowywanej ul. Harfowej (po jej północnej stronie) utworzony zostanie kontrapas.
Projekt stałej organizacji ruchu
Stala_organizacja_ruchu_skrzyzowanie