Kolejne 2 samochody do e-kontroli SPPN, łącznie już 9 - Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie

Menu główne

06-12-2021

Kolejne 2 samochody do e-kontroli SPPN, łącznie już 9

Dziś odebraliśmy kolejną parę w pełni elektrycznych samochodów służących do nadzoru nad strefą płatnego parkowania. Pomogą utrzymać wysoką częstotliwość kontroli również po niedawnym rozszerzeniu strefy o Żoliborz oraz pozostałą część Ochoty.

System e-kontroli działa w Warszawie już blisko dwa lata. Każdy z pojazdów wykonuje pracę porównywalną do pracy 10 dwuosobowych pieszych patroli, co znacznie podnosi efektywność pobierania opłat. Kontrola opłat jest ważnym ogniwem prawidłowego funkcjonowania Strefy Płatnego Parkowania Niestrzeżonego. Celem płatnego parkowania, będącego standardem w dużych europejskich miastach, jest zapewnienie rotacji na miejscach postojowych. To z kolei możliwie jest tylko, jeśli wyeliminujemy nieuczciwych kierowców, którzy nie stosują się do obowiązujących od lat zasad.

Samochody e-kontroli są wydajne i dokładne. Dlatego po udanych testach i pilotażu z trzema pojazdami podjęliśmy decyzję o zwiększeniu ich liczby, najpierw do siedmiu, a teraz do dziewięciu (skorzystaliśmy z możliwości zwiększenia wrześniowego zamówienia na cztery takie auta).

Jak to działa

Każdy z samochodów przeznaczonych do e-kontroli ma na dachu zamieszczone urządzenie z kamerami i czujnikami, które skanują tablice rejestracyjne aut w SPPN i wyszukują tych kierowców, którzy nie zapłacili za parkowanie. Kontrola jest wykonywana dwukrotnie w krótkim odstępie czasu, aby wyeliminować pomyłki lub pojazdy, których kierowcy właśnie idą do parkomatu. Dzięki specjalnemu czytnikowi RFID samochód do e-kontroli automatycznie rozpoznaje pozostawione w aucie Karty Honorowe, Karty Powstańca i Karty N+, które uprawniają do bezpłatnego postoju w SPPN.

System jest prosty, szybki i jednoznacznie dokumentuje przewinienie – wskazuje nie tylko numer rejestracyjny, ale też dokładne miejsca parkowania w strefie. W razie wątpliwości, dokumentację zdjęciową swojego parkowania można sprawdzić na stronie internetowej ZDM. Miarą skuteczności systemu jest… spadająca liczba wystawionych kar. Paradoksalnie im jest ich mniej, tym lepiej. Celem nie jest bowiem karanie kierowców, lecz wyeliminowanie zjawiska unikania opłat.

Nagrody, pytania, inspiracje…

Warszawa jest pierwszym miastem w Polsce, które wprowadziło tego typu system. Na pierwszy rzut oka jest on podobny do rozwiązań funkcjonujących np. w Amsterdamie, jest jednak zdecydowanie bardziej nowoczesny.

Warto jednak podkreślić, że warszawski system e-kontroli, kupiony dzięki unijnemu dofinansowaniu w ramach Virtual WOF, czyli projektu pod nazwą Wirtualny Warszawski Obszar Funkcjonalny, to rozwiązanie niezwykle nowatorskie. Żaden europejski system nie potrafi określić położenia kontrolowanego pojazdu z taką dokładnością. Przy mniej precyzyjnych rozwiązaniach niezbędna jest dodatkowa weryfikacja przez patrol pieszy. System e-kontroli, będący dziełem warszawskiego startupu Smart Factor, odciąża patrole piesze, które można dzięki temu skierować w inne rejony.

Inne polskie miasta, zachęcone warszawskim przykładem, też chcą wprowadzić takie rozwiązanie. Testy rozpoczął już PoznańAuta do e-kontroli mają też się pojawić m.in. w Trójmieście. O funkcjonowanie systemu pytały Warszawę również Kraków, Częstochowa i Opole, a nawet stolica Litwy – Wilno.

W listopadzie tego roku ZDM dostał od Polskiego Stowarzyszenia Inteligentnych Systemów Transportowych nagrodę „Lider IST 2021”, właśnie za wdrożenie e-kontroli SPPN.

Strefa się zmienia

W zeszłym roku opłata za brak biletu została wyraźnie podwyższona, z 50 zł do 250 zł.  Jednocześnie znacznie poprawił się system nadzoru, właśnie za sprawę e-kontroli. Zaś od stycznia tego roku samo parkowanie kosztuje więcej. Była to pierwsza zmiana wysokości stawki od kilkunastu lat. Urealnienie taryfy było niezbędne, aby strefa płatnego parkowania prawidłowo spełniała swoją funkcję.

Powered by Projectic.pl