Poprawa bezpieczeństwa na drogach do priorytet naszej jednostki. Co roku poprawiamy infrastrukturę na kolejnych przejściach dla pieszych. Podstawą jest audyt, jaki w latach 2016-2020 przeszły wszystkie zebry bez sygnalizacji w mieście. Niebawem zmiany wprowadzimy na dwóch, które otrzymały niskie noty – we Włochach i na Bemowie.
Ocenione na zero
Pierwszym przejściem jest to przez al. Krakowską przy ul. Tapicerskiej. Audytorzy ocenili je na 0 w sześciopunktowej skali (od 0 do 5). Zwrócili uwagę na znaczne prędkości rozwijane przez samochody z uwagi na długi, prosty odcinek drogi i brak elementów infrastruktury, które uniemożliwiałyby poruszanie się kierowcom zbyt szybko. Dlatego jedną z rekomendacji była budowa sygnalizacji świetlnej. To jedno z ostatnich przejść w Warszawie, gdzie piesi muszą przechodzić przez dwie 3-pasowe jezdnie bez sygnalizacji.
Takie zalecenie przeprowadzający audyt wydali też w przypadku zebry przez ul. Połczyńską na wysokości ul. Lustrzanej. Także ona uzyskała notę 0 – została uznana za równie niebezpieczną i wskazana do poprawy.
W efekcie niezwłocznie przystąpiliśmy do działań, których finałem będzie poprawa infrastruktury na obu przejściach. Tuż po tym, jak zebry w 2019 r. zostały wzięte pod lupę, rozpoczęliśmy sporządzanie projektu budowy świateł. Przygotowaliśmy niezbędną dokumentację i właśnie ogłosiliśmy przetarg. Oferty można w nim składać do 11 października. Wybrany wykonawca będzie miał 45 dni na wyposażenie zebr w sygnalizację – od dnia podpisania umowy. Jeśli zatem wybór wykonawcy przebiegnie sprawnie, światła powstaną jeszcze w tym roku.
Przejście dla pieszych przez al. Krakowską przy ul. Tapicerskiej.
W obu lokalizacjach sygnalizacje zostaną wybudowane przez obie jezdnie, a w przypadku al. Krakowskiej – również przez torowisko tramwajowe. Będą w pełni nowoczesne, co oznacza, że zostaną wyposażone w automatyczną detekcję pieszych i pojazdów. Pozwoli to na zachowanie płynności ruchu, bo światła wstrzymają kierowców tylko wtedy, jeśli przechodnie zbliżą się do zebry.
Jezdnia i chodnik w rejonie przejść pozostaną w obecnym kształcie. Nie oznacza to jednak, że żadne dodatkowe prace nie zostaną tam przeprowadzone – wymienimy płyty chodnikowe i położymy brakujące płyty z wypustkami dla osób niewidomych i niedowidzących. Ponadto wytyczymy przejazdy rowerowe – na Bemowie przy zebrze przez ul. Połczyńską, a we Włochach wzdłuż przejścia przez ul. Tapicerską.
Zebra przez ul. Połczyńską na wysokości ul. Lustrzanej.
Na Marszałkowskiej będzie podobnie
W ramach tego samego przetargu w sygnalizację świetlną ma również zostać wyposażone przejście przez ul. Marszałkowskiej w rejonie ul. Senatorskiej. Tutaj w ramach prac poszerzymy chodnik w północno-zachodnim narożniku, od strony ul. Elektoralnej i pl. Bankowego. Po to, aby poprawić komfort przechodniom pod budynkiem byłego Hotelu Saskiego.
Projekt stałej organizacji ruchu – przejście przez al. Krakowską przy ul. Tapicerskiej:
Krakowska al. Tapicerska - sygnalizacja i przejazd rowerowy - SOR 2021