Infrastruktura drogowa powinna zapewniać bezpieczeństwo wszystkim uczestników ruchu. Dlatego przebudowujemy drogi i zmieniamy organizację ruchu, wdrażając rekomendacje wynikające z audytów bezpieczeństwa, analiz ruchu oraz pomiarów prędkości.
Powstanie rampa
Część zaleceń wiąże się z budową sygnalizacji. Taką rekomendację wskazali audytorzy, którzy w ramach audytu nieosygnalizowanych przejść dla pieszych w Warszawie sprawdzili zebrę przez ul. Krasińskiego przy ul. Wybrzeże Gdyńskie. Przejście przez jezdnię północną ocenili na 1, a to przez jezdnię południową – na 2 w sześciopunktowej skali (od 0 do 5).
Tak niskie noty wiążą się nie tylko z rozwijanymi przez kierowców nadmiernymi prędkościami na dwupasmowych jezdniach i ryzykiem wyprzedzania w rejonie przejść. Ponieważ w tym miejscu ul. Krasińskiego już wchodzi w skład węzła drogowego z ul. Wybrzeże Gdyńskie, jezdnie są poprowadzone niżej niż chodniki. Szczególnie po stronie północnej różnica poziomów jest dosyć wysoka, dlatego z chodnika na zebrę prowadzą schodki. Po ich pokonaniu pieszy niemal od razu wkracza na przejście. „Jest to dość niebezpieczne rozwiązanie, które w przypadku potknięcia się pieszego schodzącego w stronę przejścia może nawet zakończyć się upadkiem na jezdnię pod nadjeżdżający samochód” – zwrócili uwagę audytorzy.
Dlatego inwestycja będzie polegać nie tylko na budowie sygnalizacji na przejściu. Zmieni się także jego otoczenie. Schodki zostaną, ale zyskają inny profil, żeby po zejściu piesi nie czekali na wkroczenie na pasy na opasce drogowej. Staną się też węższe w miejscu, gdzie obecnie się rozszerzają. Po ich zachodniej stronie powstanie rampa, która ułatwi dostanie się do zebry osobom na wózkach i z wózkami.
W ogłoszonym właśnie przetargu na budowę świateł czekamy na oferty do 29 kwietnia. Liczymy, że propozycje będą korzystne i jeszcze wiosną wskażemy firmę, której zadaniem będzie również instalacja sygnalizacji na przejściu przez ul. Człuchowską przy ul. Okolicznej (pisaliśmy o tym w osobnym komunikacie). Wybrany wykonawca będzie miał na to 90 dni od dnia podpisania umowy.
Modernizacje, budowy i projekty
W 2022 r. „sygnalizacyjnych” inwestycji będzie znacznie więcej. Światła powstaną na przejściach dla pieszych przez ul. B. Czecha (przy ulicach Wawerskiej i H. Wierzchowskiego) i przez ul. Żegańską (w rejonie posesji 22c). Niebawem powinny zakończyć się prace związane z budową sygnalizacji świetlnej na przejściu dla pieszych przez ul. I. Gandhi przy ul. L. Hirszfelda, a kilka dni temu uruchomione zostały światła na zebrze przez ul. I. Gandhi przy ul. L. Teligi. Również kilka dni temu zakończyliśmy modernizację świateł na skrzyżowaniu al. Sikorskiego z ul. Czarnomorską i na wlocie ul. Pory.
Ponadto niedawno ogłosiliśmy przetarg na projektowanie nowych sygnalizacji świetlnych, które chcemy wybudować w 14 lokalizacjach, choć zapewne powstaną już w kolejnym roku. Chodzi o 4 przejścia dla pieszych przez jezdnię i 10 skrzyżowań z zebrami. Na liście znalazły się zarówno przejścia przez szerokie, ruchliwe i dwujezdniowe arterie, jak i te przez ulice o charakterze bardziej lokalnym, ale w sąsiedztwie wielu sklepów, szkół i budynków użyteczności publicznej.