Zwiększanie poziomu bezpieczeństwa to nasz priorytet. Co roku poprawiamy infrastrukturę na kolejnych przejściach dla pieszych. Podstawą jest audyt, jaki w latach 2016-2020 przeszły wszystkie zebry bez sygnalizacji w mieście. Dlatego wprowadzamy zmiany w kolejnych miejscach – prace związane z budową świateł na przejściu na skrzyżowaniu ulic Marszałkowskiej i Senatorskiej, o którym informowaliśmy ostatnio w osobnym komunikacie, przekroczyły półmetek, zaś na ul. Połczyńskiej przy ul. Lustrzanej właśnie się zakończyły.
W tej drugiej lokalizacji sygnalizacja została wybudowana przez obie jezdnie. Światła są w pełni nowoczesne. Wyposażyliśmy je w automatyczną detekcję pieszych i pojazdów, co pozwala na zachowanie płynności ruchu. Sygnalizacja wstrzymuje kierowców tylko wtedy, gdy przechodnie zbliżą się do zebry.
Jezdnia i chodnik pozostały w dotychczasowym kształcie, ale przeprowadziliśmy też dodatkowe prace. Wymieniliśmy płyty chodnikowe i dołożyliśmy brakujące płyty z wypustkami dla osób niewidomych i niedowidzących. Ponadto wytyczyliśmy przejazd rowerowy przez ul. Połczyńską.
Dzięki zmianom przejście stało się bezpieczne. Do tej pory piesi musieli na nim szczególnie uważać. Wykazał to zresztą audyt. Audytorzy ocenili zebrę na 0 w sześciopunktowej skali (od 0 do 5). Zwrócili uwagę na znaczne prędkości rozwijane przez samochody z uwagi na długi, prosty odcinek drogi i brak elementów infrastruktury, które uniemożliwiałyby poruszanie się kierowcom zbyt szybko. Dlatego jedną z rekomendacji była właśnie budowa sygnalizacji świetlnej.
Działamy we Włochach oraz na Targówku i Mokotowie
„Sygnalizacyjnych” inwestycji realizujemy więcej. Trwają prace przy wyposażaniu w światła przejścia dla pieszych przez al. Krakowską na wysokości ul. Tapicerskiej. Tu również poprawimy infrastrukturę towarzyszącą, m.in. montując płyty z wypustkami i wyznaczając przejazd rowerowy przez ul. Tapicerską.
Niedawno ekipa budowlana wybranego przez nas wykonawcy wkroczyła na teren skrzyżowania ulic Kondratowicza, Blokowej i Przy Grodzisku. Tutaj też ruchem będzie sterować sygnalizacja. Na razie trwa geodezyjne oznaczanie miejsca robót, niebawem powinny się zacząć pierwsze prace ziemne.
Nowe światła na Targówku powinny być gotowe wiosną. Poprawią bezpieczeństwo wszystkich uczestników ruchu. Obecnie prosty odcinek ul. Kondratowicza skłania wielu kierowców do przekraczania prędkości, co odbija się na komforcie przechodzących przez tę ulicę pieszych. Tylko w latach 2015-2020 w tym miejscu doszło do pięciu zdarzeń drogowych: czterech wypadków i jednej kolizji.
Na podobnym etapie zaawansowania prac jest modernizacja sygnalizacji na skrzyżowaniu al. Sikorskiego z ul. Czarnomorską i na wlocie ul. Pory. Tutaj wymieniona zostanie dotychczasowa konstrukcja, która jest przestarzała. Wyposażymy ją we wszelkie niezbędne urządzenia, w tym m.in. automatyczną detekcję. Dodatkowo wybudujemy przejazdy rowerowe i wyremontujemy fragmenty chodników.
Projekt stałej organizacji ruchu – przejście przez al. Krakowską przy ul. Tapicerskiej:
Krakowska al. Tapicerska - sygnalizacja i przejazd rowerowy - SOR 2021
Projekt stałej organizacji ruchu – skrzyżowanie ulic Kondratowicza, Blokowej i Przy Grodzisku:
Kondratowicza Blokowa Przy Grodzisku - przejazdy rowerowe i DDR - SOR zatw. 2021