Lektykarska z nowym oświetleniem. Jaśniej, bezpieczniej i oszczędniej - Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie

Wyszukiwarka

Menu główne

13-11-2020

Lektykarska z nowym oświetleniem. Jaśniej, bezpieczniej i oszczędniej

Kolejna warszawska ulica stała się bardziej widna po zmroku. Na Lektykarskiej na Bielanach montaż ledowych opraw zakończył prace związane z modernizacją oświetlenia w ramach realizacji programu „SOWA – oświetlenie zewnętrzne”. Na 23 nowych latarniach zawisło 46 lamp.

Ulica Lektykarska z nowym oświetleniem.

Zadanie programu „SOWA – oświetlenie zewnętrzne” to wymiana oświetlenia w miejscach, gdzie jest ono niedopasowane do najnowszych norm jakości i bezpieczeństwa. Do poprawy w tym roku wytypowaliśmy 13 takich lokalizacji, w których wymiana latarni i lamp była szczególnie oczekiwana przez mieszkańców – 11 ulic i dwa węzły drogowe.

Każdy słup z dwiema oprawami

Zmiany na przebiegającej przez Marymont-Kaskadę ul. Lektykarskiej pod kątem modernizacji oświetlenia ruszyły we wrześniu. Najpierw zostało ułożone okablowanie – przewody w ziemi „schowaliśmy” w specjalnych niebieskich osłonach. Następnie przystąpiliśmy do montażu słupów oświetleniowych. 23 latarnie zastąpiły dotychczasowych 25 starych, które były w złym stanie technicznym. Dzięki temu zmniejszy się ryzyko wystąpienia awarii oświetlenia.

Kolejnym krokiem była wymiana opraw oświetleniowych. Na latarniach zawisło ich 46. Każdy słup został wyposażony w dwie oprawy – po jednej skierowanej na jezdnię i chodnik. Dzięki temu poprawiło się bezpieczeństwo pieszych – przechodnie są lepiej oświetleni, także w sąsiedztwie przejść. Do tego w skali całego roku dojdzie aspekt oszczędnościowy przy jednoczesnej poprawie jasności. Łączna moc nowych opraw wyniesie 1,9 kW, podczas gdy do rozpoczęcia wymiany oświetlenia było 7 kW.

 

Więcej nowych lamp

Ul. Lektykarska jest czwartą, na której zakończyła się wymiana oświetlenia w ramach programu „SOWA”. Pozostałe, gdzie związane z tym prace są lub do niedawna były prowadzone, to: Stryjeńskich, Szczęśliwicka, Sosnkowskiego, Jarzębskiego, Przy Agorze, Krucza, Jagiellońska, Trocka wraz z Borzymowską, Sokratesa i Płowiecka. Przy dwóch węzłach – Trasy Łazienkowskiej z Wałem Miedzeszyńskim i Wisłostradą – nowe lampy zostały zamontowane w październiku.

Ale oświetlenie wymieniamy nie tylko realizując program „SOWA”. Przy wielu ulicach montaż nowych latarni bądź opraw prowadzony jest w ramach kompleksowej modernizacji oświetlenia w mieście. Przykładem choćby ul. Lucerny, gdzie od października jaśniej po zmroku jest na odcinku od Wapiennej do Mrówczej. Do tego dochodzą tunele – w tym roku 40 ledowych lamp zastąpiło 87 sodowych w przeprawie pod ul. Puławską na wysokości ul. Rzymowskiego.

Wymiana związana jest nie tylko z poprawą widoczności dla kierowców. Ma na celu także zmniejszyć koszty poboru prądu. Jako Zarząd Dróg Miejskich jesteśmy jednym z większych odbiorców energii elektrycznej w Warszawie, bo odpowiadamy za zasilanie ponad 100 tys. latarni ulicznych w całym mieście i ok. 700 sygnalizacji świetlnych. Ponieważ ceny prądu rosną, sukcesywna wymiana oświetlenia sprawia, że ograniczamy koszty.

W tym celu w lipcu ogłosiliśmy przetarg na kompleksową wymianę 38,5 tys. opraw oświetleniowych na ledowe na podległych nam drogach do końca 2022 r. Pod koniec września otworzyliśmy oferty – zgłosiło się 6 firm. Wciąż analizujemy propozycje, by wybrać jak najkorzystniejszą.

Łącznie wymienimy ponad 43 tys. opraw – osobne zamówienie obejmie oświetlenie na ulicach w obszarach zabytkowych oraz na wysokich masztach na węzłach drogowych.

Celem programu „SOWA – oświetlenie zewnętrzne” jest wymiana starego oświetlenia niedopasowanego do najnowszych norm jakości i bezpieczeństwa. Jednolite, lepiej świecące, trwalsze i precyzyjnie ustawione lampy zapewnią lepszą widoczność na drogach, zmniejszając jednocześnie zjawisko tzw. „zanieczyszczenia światłem”. Dużą zaletą jest znaczne zmniejszenie zużycia energii elektrycznej. Według obliczeń przebudowa oświetlenia 13 ulic wykonana w technologii LED przyniesie średnią oszczędność na poziomie 62 proc. Oznacza to roczne oszczędności w zużyciu energii elektrycznej na poziomie ponad 335 tys. zł rocznie. Dodatkowo koszty naprawy i konserwacji nowoczesnych opraw są o wiele niższe, co oznacza, że inwestycja powinna zwrócić się na przestrzeni kilku lat. Oprócz aspektu finansowego ważny jest również wymiar ekologiczny. Mniejsze zużycie energii oznacza także zmniejszenie emisji szkodliwych substancji, w tym dwutlenku węgla.

Budżet całego projektu to 12,5 mln zł. Większość tej kwoty (10,8 mln zł) pokryje długoterminowa pożyczka z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Pożyczka zostanie wypłacona w dwóch transzach w 2020 roku i w 2021 roku, a jej spłata ma nastąpić w latach 2021-2026.

Powered by Projectic.pl