Modernizacja przestarzałej sygnalizacji w Ursusie rozpoczęta - Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie

Menu główne

12-05-2022

Modernizacja przestarzałej sygnalizacji w Ursusie rozpoczęta

Rozpoczęła się przebudowa sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniu Al. Jerozolimskich i ul. Ryżowej. Nowe światła poprawią bezpieczeństwo w miejscu, w którym w ostatnich sześciu latach doszło do kilkunastu wypadków. Piesi zyskają wygodniejsze dojście do przystanków.

Dotychczasowa sygnalizacja na skrzyżowaniu Al. Jerozolimskich i ul. Ryżowej była w bardzo złym stanie. Wiele elementów świateł, m.in. maszty i sygnalizatory, nadgryzł ząb czasu. Instalacja wymagała wymiany i prace z tym związane właśnie się rozpoczęły.

Wykonawca, firma Podkowa, działa w terenie od początku maja. Już położył nowe krawężniki przy północnej jezdni Alej przy skręcie w ul. Ryżową, a niebawem prace brukarskie zacznie w pozostałych narożnikach. Wkopał już za to w ziemię część peszli, czyli tworzywowych karbowanych rur, w których znajdzie się okablowanie pod nowe sygnalizatory.

Poprawa komfortu kierowców i pieszych

Nowe światła zostaną wyposażone w akustyczne naprowadzanie, co pozwoli na łatwiejsze przekraczanie jezdni osobom niewidomym i niedowidzącym, a także w automatyczne wykrywanie pojazdów oraz detekcję pieszych. Sygnalizacja będzie więc pracować akomodacyjnie – zielone światło zapali się wtedy, kiedy zajdzie taka potrzeba, pomijając wloty i relacje, w których akurat nikt nie będzie czekał na przejście i przejazd.

Dzięki temu ruch stanie się płynniejszy. Aby kierowcy nie stracili zyskanego czasu, sygnalizacja zostanie skoordynowana z tymi na skrzyżowaniach Al. Jerozolimskich z ulicami Starodęby i Bodycha.

Przebudowa nie tylko usprawni przejazd. Przede wszystkim poprawi bezpieczeństwo. Skrzyżowanie Al. Jerozolimskich z ul. Ryżową jest jednym z najbardziej owianych złą sławą w mieście. Od początku 2015 r. do końca czerwca 2021 r. doszło na nim do 15 wypadków, w tym trzech śmiertelnych, oraz 5 kolizji. Aż 12 zdarzeń spowodowanych było nieustąpieniem pierwszeństwa przejazdu.

Bezpieczeństwo i lepszy komfort dojścia na trzy przystanki w rejonie skrzyżowania zyskają piesi. Wykonawca wyremontuje chodniki, zastępując starą kostkę brukową płytami chodnikowymi. Zamontuje również żółte płyty z wypustkami dla osób z dysfunkcjami wzroku. Ponadto przesunie trzy przejścia dla pieszych – jedną przez Al. Jerozolimskie i dwie przez ul. Ryżową. Zebry zostaną o kilkanaście metrów oddalone od skrzyżowania, dzięki czemu piesi nie będą musieli przechodzić przez wyspy, które są ulokowane na jezdni przy skrętach w prawo w ul. Ryżową.

 

Ostatnim akcentem zmian będzie budowa zatoki na przystanku „Żywiecka 03” na północnym wlocie ul. Ryżowej. Dodatkowo wykonawca zamontuje tam wiatę przystankową i podróżni oczekujący na autobus będą mieli gdzie schować się w trakcie opadów.

Inwestycja powinna zostać sfinalizowana do końca wakacji. Jej realizacja początkowo planowana była na zeszły rok. Została przesunięta, bo o kilka miesięcy wydłużyły się roboty wykonywane przez Miejskie Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji. Wodociągowcy budowali kanał sanitarny na odcinku od ul. Starodęby do ul. Żywieckiej i musieli przeprowadzić prace przez skrzyżowanie Al. Jerozolimskich z ul. Ryżową.

Więcej sygnalizacji

W tym roku „sygnalizacyjnych” inwestycji przeprowadzimy znacznie więcej. Światła powstaną na przejściach dla pieszych przez ul. B. Czecha (przy ulicach Wawerskiej i H. Wierzchowskiego) i przez ul. Żegańską (w rejonie posesji 22c). Kilkanaście dni temu zakończyły się prace związane z budową sygnalizacji świetlnej na dwóch przejściach dla pieszych przez ul. I. Gandhi – przy ul. L. Hirszfelda i przy ul. L. Teligi. Natomiast w połowie kwietnia zakończyliśmy modernizację świateł na skrzyżowaniu al. Sikorskiego z ul. Czarnomorską i na wlocie ul. Pory.

Ponadto w kwietniu ogłosiliśmy przetarg na projektowanie nowych sygnalizacji świetlnych, które chcemy wybudować w 14 lokalizacjach, choć zapewne powstaną już w kolejnym roku. Chodzi o 4 przejścia dla pieszych przez jezdnię i 10 skrzyżowań z zebrami. Na liście znalazły się zarówno przejścia przez szerokie, ruchliwe i dwujezdniowe arterie, jak i te przez ulice o charakterze bardziej lokalnym, ale w sąsiedztwie wielu sklepów, szkół i budynków użyteczności publicznej.

Powered by Projectic.pl