Na Francuskiej jesień nie złota, a zielona - Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie

Wyszukiwarka

Menu główne

09-11-2020

Na Francuskiej jesień nie złota, a zielona

Ruszyliśmy z zapowiadanymi zmianami na ul. Francuskiej. Trwa rozbiórka zbędnego betonu i kostki pod utworzenie w ich miejscu ogrodów deszczowych i nasadzenie nowych roślin. Wyznaczymy też 4 „koperty” dla pojazdów dostawczych.

Trwa rozbiórka kostki pod zasadzenie zieleni.

Drogi to nie tylko beton i asfalt. To także zieleń uliczna, która dodaje im estetyki i sprawia, że przyjemniej przy nich mieszkać. Dlatego zgodnie z uchwaloną w zeszłym roku warszawską „Strategia adaptacji do zmian klimatu” dążymy do zwiększania na naszych ulicach powierzchni biologicznie czynnej.

9 tys. krzewów

Francuska jest jedną z ulic, które w tym roku zaplanowaliśmy do zazielenienia. Zasadzone przy niej rośliny uzupełnią i zwieńczą przebudowę, która miała miejsce w 2010 r. Wówczas ulica zyskała nową nawierzchnię, eleganckie chodniki i oświetlenie. Zmiany obejmą całą Francuską, pl. Przymierza i ok. 50-metrowy fragment ul. Paryskiej do skrzyżowania z ul. Meksykańską.

Pomysł „liftingu” Francuskiej został zgłoszony przez mieszkańców w budżecie obywatelskim i wybrany do realizacji w głosowaniu. Jego podstawowym założeniem jest zwiększenie powierzchni zielonej dzięki rozebraniu zbędnego betonu i kostki – w tym wybrukowanych powierzchni wyłączonych z ruchu, narożników skrzyżowań i wysepek. Prace z tym związane rozpoczęły się w zeszłym tygodniu. Bruku nie ma już w wielu miejscach, gdzie nie był on konieczny. Miejsca te są przygotowywane pod nasadzenie wielu nowych roślin. Łącznie pojawi się blisko 9 tys. krzewów irgi, róży i lilaku, a także byliny. Rozbrukowanych zostanie w sumie ponad tysiąc metrów kwadratowych nawierzchni.

Utworzymy również trzy ogrody deszczowe. Pojawią się one między jezdnią a chodnikiem na odcinku od ul. Walecznych do ul. Zwycięzców – w miejscu dotychczasowych powierzchni brukowanych. Ogrody te zapewnią odwodnienie jezdni i retencję wody opadowej. Będą składać się z kilku warstw żwiru i piasku, umożliwiającego wsiąkanie wody w grunt – jej nadmiar po napełnieniu się ogrodu będzie odprowadzany do kanalizacji. Ogrody obsadzimy roślinami lubiącymi wilgoć: bodziszkiem błotnym, miętą wodną, irysem, krwawnicą, pięciornikiem błotnym, kosaćcem żółtym i sitem rozpierzchłym.

 

„Koperty” dla pojazdów dostawczych

Projekt nie spowoduje dużych zmian w organizacji ruchu. W ramach jego realizacji poczynimy kilka drobnych korekt, które podniosą poziom bezpieczeństwa. Zlikwidujemy powierzchnie wyłączone z ruchu, które dotąd wykorzystywane były przez niektórych kierowców do nielegalnego parkowania ograniczającego widoczność pieszych na przejściach. Dzięki temu bezpieczniej będzie można przejść przez ulicę w rejonie ulic Berezyńskiej, Walecznych, Obrońców i Meksykańskiej. Usuniemy część słupków wygradzających i znaków drogowych, a w rejonie przystanku Francuska 02 zniknie jedna zatoka do parkowania.

Na całej długości ul. Francuskiej wyznaczymy 4 „koperty” dla pojazdów dostawczych. To efekt współpracy ZDM z lokalnymi firmami i restauracjami w ramach programu RESOLVE. Ich przedstawiciele wraz z urzędnikami ustalali zasady prowadzenia dostaw w sposób najmniej uciążliwy dla mieszkańców. Koperty będą zastrzeżone dla dostawców w godzinach 7-17.

Więcej zielonych miejsc

Lokalizacji, w których przeprowadziliśmy lub prowadzimy zmiany polegające na przywracaniu miejskiej zieleni w miejscu zbędnych płyt chodnikowych, betonu i kostki, jest więcej. Nowa zieleń pojawiła się już m.in. na ulicach Saskiej, Ludnej czy Górczewskiej. Nasadzenia prowadzone są m.in. na al. Jana Pawła II i ul. Wybrzeże Kościuszkowskie. Niebawem zakończy się sadzenie roślin, krzewów i drzew wzdłuż al. Armii Ludowej miedzy ulicami Polną a Marszałkowską w ramach realizacji projektu „Bulwar nad Trasą Łazienkowską – chodniki i zieleń”.

Zmiany związane z zazielenianiem dróg nie są trudne do przeprowadzenia, ale często wymagają projektowej koordynacji, aby nie wejść w szkodę innym miejskim służbą. Do tego dochodzą akceptacje zmian w organizacji ruchu, aby nowe rozwiązania były bezpieczne, a czasami także zgody konserwatora zabytków, gdy chodzi o miejsca ważne historycznie.

Projekt nowej zieleni

R.02.FRA.PW.Z.PLAN SYTUACYJNY.GOSPODARKA ZIELENIĄ

Powered by Projectic.pl