Niebieska tablica wskaże parking - Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie

Wyszukiwarka

Menu główne

31-05-2024

Niebieska tablica wskaże parking

Nie wiesz, gdzie znajduje się najbliższy parking? A kiedy go znajdziesz obawiasz się, że wszystkie miejsca są już zajęte? Jeszcze w tym roku na warszawskich ulicach pojawi się 38 nowych tablic informujących o zapełnieniu pobliskich parkingów podziemnych. Właśnie poznaliśmy chętnych na ich dostawę i montaż.

– Często można spotkać się z opinią, że „w Warszawie nie ma gdzie zaparkować”. Jednocześnie zapomina się, że sieć parkingów, zwłaszcza w centrum, to nie tylko Strefa Płatnego Parkowania, ale również pokaźny zbiór ogólnodostępnych parkingów podziemnych – mówił w kwietniu Michał Olszewski, ówczesny zastępca prezydenta m.st. Warszawy.

Znaczna część warszawskich parkingów znajduje się w rękach prywatnych, na terenie centrum handlowych, biurowców, hoteli lub wielofunkcyjnych kompleksów. Korzystanie z nich zazwyczaj nie jest jednak ograniczone jedynie do klientów czy najemców. W zależności od miejsca na poszczególnych parkingach w Śródmieściu i na Woli wolnych są dziesiątki lub też nawet setki miejsc. Wśród stołecznych kierowców wiedza ta prawdopodobnie nie jest więc powszechna.

– Za nami pilotaż przyulicznych wyświetlaczy informujących o liczbie wolnych miejsc na parkingach. Przygotowujemy się do rozszerzenia programu na parkingach miejskich oraz jednocześnie szukamy partnerów prywatnych zainteresowanych tym projektem – dodaje Łukasz Puchalski, dyrektor ZDM, zapowiadając rozwój systemu informacji parkingowej w stolicy.

Pilotaż z dobrymi efektami

W ostatnich latach w dynamiczną informację o liczbie wolnych miejsc zostały wyposażone – w ramach testów – oba śródmiejskie parkingi należące do ZDM, czyli pod placem Krasińskich oraz pod ulicą Waryńskiego. Był to jeden z elementów ich szerszej modernizacji.

Obecnie takie tablice znajdują się też w rejonie trzech ogólnodostępnych parkingów prywatnych. Są to: centrum handlowe Złote Tarasy, parking przy ul. Pięknej 20 oraz zespół kilku parkingów na terenie kwartału zajmowanego przez kompleks Browary Warszawskie.

Kończąc etap pilotażu, przyjęliśmy stworzony przez Towarzystwo Projektowe ujednolicony i estetyczny wzór tablicy informacyjnej, która nawiązuje do stylistyki Miejskiego Systemu Informacji. Koszty produkcji, montażu i utrzymania tablic znajdują się po stronie podmiotu prywatnego zainteresowanego współpracą. Po stronie zysków są lepsze zapełnienie parkingu oraz związany z tym większy porządek na terenach wokół danego miejsca.

Najświeższą inwestycją są właśnie tablice wzdłuż ulic Grzybowskiej i Wroniej na Woli, czyli prowadzące do Browarów Warszawskich. Według pierwszych analiz operatora trzech tamtejszych parkingów, firmy Indigo Polska, od razu po uruchomieniu systemu ich średnie zapełnienie wzrosło o 20 proc.

Ponad 40 niebieskich tablic

Poznaliśmy właśnie potencjalnych wykonawców montażu tablic na 18 wybranych parkingach miejskich należących do: śródmiejskiego Zarządu Terenów Publicznych, Zarządu Transportu Miejskiego (Park & Ride) oraz Pałacu Kultury i Nauki. Tablice planowane są też na dojazdach do powstającego w trybie partnerstwa publiczno-prywatnego parkingu pod placem Powstańców Warszawy, którego budowa dobiega końca. Rozpoczęliśmy także przekształcanie ulicy Mazowieckiej w dwukierunkową oraz przebudowę jej skrzyżowania z ulicą Świętokrzyską, gdzie pojawi się dodatkowy pas do skrętu w lewo, co ułatwi dojazd do nowego parkingu.

Przy każdym z parkingów zawiśnie najczęściej więcej niż jedna tablica. W efekcie przetargu na warszawskich ulicach będzie ich ponad 40, ale zakładamy, że to dopiero początek instalacji tablic w mieście.

Przetarg został ogłoszony 25 kwietnia, a oferty poznaliśmy 29 maja. Realizacją zamówienia są zainteresowane trzy firmy – Prestige Systems, mpTechnology oraz Aldesa. Ich oferty wahają się od 1,39 do 3,11 mln zł.

 

Plany na przyszłość

Równolegle do rozwoju systemu na parkingach miejskich cały czas jest otwarty nabór do projektu dla podmiotów prywatnych. Obecnie jesteśmy w trakcie rozmów m.in. z wolską Fabryką Norblina. W ewentualnym II etapie odnoszącym się do parkingów miejskich niewykluczone jest również objęcie systemem pozostałych parkingów Park&Ride. Docelowo dane o zapełnieniu parkingów powinny też być zbierane i udostępniane online oraz wykorzystywane przy różnego rodzaju analizach.

W toku jest też przetarg na – zaprojektowany w najmniejszych detalach – zaawansowany system sterowania oświetleniem ulicznym. Przy nowym rozwiązaniu możliwy będzie kontrolowany dopływ energii przez 24 godz. na dobę. Oznacza to ponad 100 tys. potencjalnych źródeł zasilania zlokalizowanych wzdłuż stołecznych ulic. Taki potencjał może zostać wykorzystany m.in. do zasilania kolejnych tablic Systemu Informacji Parkingowej.

Miejska sieć „P&R”

Najtaniej i najwygodniej można zaparkować swój samochód w Warszawie korzystając z sieci „Parkuj i Jedź”, która liczy już 17 obiektów. Jest na nich blisko 4,8 tys. miejsc parkingowych dla samochodów (w tym ponad 100 dla osób z niepełnosprawnościami) oraz prawie tysiąc dla rowerów. Parkingi są dostępne we wszystkie dni tygodnia w godz. 4:30-2:30, a od 28 kwietnia br. w weekendy przez całą dobę. Kierowcy, którzy chcą zostawić samochód bez opłat, muszą posiadać aktywny bilet WTP: krótkookresowy (dobowy, 3-dniowy, weekendowy), lub długookresowy (30- i 90-dniowy) albo uprawnienia do bezpłatnych przejazdów. Naliczanie opłaty za postój rozpoczyna się po upływie 20 minut od momentu wjazdu na teren parkingu.

Aktualizacja

Ten artykuł został pierwotnie opublikowany pod koniec kwietnia 2024 r., a następnie zaktualizowany o nowe, istotne informacje pod koniec maja 2024 r. (otwarcie ofert w przetargu).

Powered by Projectic.pl