(Nie)widzialne przeszkody - Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie

Menu główne

17-06-2020

(Nie)widzialne przeszkody

Samochody, hulajnogi, stojaki reklamowe… To, co dla jednych stanowi element krajobrazu, dla innych układa się czasami w istny tor przeszkód. Korzystając ze wspólnej przestrzeni, pamiętajmy o osobach o ograniczonej mobilności.

Pomimo trwającej pandemii na ulicach widać wzmożony ruch. Po mieście porusza się coraz więcej samochodów, rozpoczął się sezon na ogródki restauracyjne, działają prywatne systemy wypożyczalni hulajnóg elektrycznych oraz skuterów. W codziennym pośpiechu zdarza się nam przedkładać własną wygodę nad potrzeby innych.

Nieprzemyślane ustawione pojazdy lub elementy reklamowe, mogą stanowić barierę nie do pokonania dla osób niewidomych i niedowidzących lub poruszających się na wózku. Gorąco zachęcamy do tego, aby poznać i zrozumieć perspektywę słabszych mieszkanek i mieszkańców Warszawy. Wspólnie z fundacją Vis Maior przygotowaliśmy film, który porusza problem nielegalnych obiektów zastawiających chodniki i utrudniających przejście.

 

Jakie działania podejmuje ZDM?

Usuwamy nielegalne reklamy

Kontrole, które prowadzą nasi pracownicy, są bardzo często wynikiem wcześniejszych zgłoszeń mieszkańców. Najprostszym i zarazem najskuteczniejszym sposobem przesłania zgłoszenia jest Miejskie Centrum Kontaktu Warszawa 19115, za pośrednictwem aplikacji, strony internetowej lub telefonicznie.

Usunięte nośniki reklamowe trafiają do magazynu ZDM, gdzie czekają na właściciela. Kierujemy do niego prośbę o odbiór. Naliczamy też koszty usunięcia, transportu i przechowywania, które właściciel musi pokryć. Nośniki nieodebrane lub takie, których właściciela nie udało się ustalić, są sukcesywnie utylizowane.

Likwidujemy bariery

Dbamy o komfort i dostępność przestrzeni miejskiej dla wszystkich. Od kilku lat obniżamy i regulujemy krawężniki, montujemy płyty ostrzegawcze i pasy prowadzące oraz remontujemy chodniki w rejonie przejść dla pieszych. Choć są to niewielkie inwestycje, to są szczególnie ważne są dla osób z ograniczoną mobilnością – osób starszych, niepełnosprawnych, matek z wózkami, pieszych oraz rowerzystów. Likwidacja barier architektonicznych jest też ważnym elementem dużych inwestycji infrastrukturalnych. Na przykład, budowa nowych naziemnych przejść dla pieszych stanowi ważny element trwającej przebudowy alei Jana Pawła II w Śródmieściu.

Chcemy mieć wpływ na UTO

Urządzenia transportu osobistego, w skrócie UTO, czyli m.in. popularne hulajnogi elektryczne, wciąż czekają na przepisy określające zasady korzystania z nich. Bez regulacji prawnych stawianie i egzekwowanie wymagań wobec operatorów i użytkowników tych urządzeń jest utrudnione. ZDM aktywnie uczestniczy w procesie konsultacji nowych przepisów przygotowywanych przez Ministerstwo Infrastruktury.

W dotychczasowych dwóch rundach konsultacji zgłosiliśmy obszerne uwagi. Chcemy aby “ustawa o UTO” była kompleksowym narzędziem, które pozwoli na uregulowanie zasad korzystania z nich. Zależy nam m.in. na możliwości wyznaczania miejsc postojowych, prawie do limitowania liczby dostępnych pojazdów, oraz zakazie jazdy nimi po chodniku. Mamy nadzieję, że projekt ustawy po uwzględnieniu uwag zostanie niezwłocznie skierowany do dalszych prac, zmierzających do jego uchwalenia. O nowe regulacje apelowaliśmy wielokrotnie do Ministerstwa Infrastruktury. Po raz pierwszy już w październiku 2018 r., kiedy pierwsze hulajnogi pojawiły się na ulicach.

Powered by Projectic.pl